Recensie

The Sound of Music: nu nog sneller, jonger, flitsender

Opnieuw The Sound of Music. Je zou bijna denken dat er geen andere Rogers and Hammerstein show bestaat. Maar toch, met een cast als deze is de het met recht een feest der herkenning. Musicalworld doet verslag van de premiere. In Musicalworld.tv gesprekken met Anouk Maas, Ad Knippels, Tony Neef e.a. VIDEO.

Er lijkt altijd wel weer een reden om The Sound of Music uit de mottenballen te halen. Producent Albert Verlinde hangt deze versie op aan het feit dat de film 50 jaar geleden uit kwam en de show 55 jaar geleden op Broadway in premiere ging. Zijn vorige productie dateert van 2008 in het Efteling Theater, maar blijkbaar heeft hij er alle vertrouwen in dat ook deze keer vaders en moeders en opa’s en oma’s hun (klein)kinderen meeslepen om te genieten van misschien wel de “oer” musical. En dat de show nog steeds werkt bleek uit het enthousiaste applaus aan het einde van de voorstelling. Je kunt proberen de charme van The Sound of Music te weerstaan, maar na een overdaad aan zoetsappige ballads, zingende nonnen en veel te blije kinderen gaat bijna iedereen plat voor dit legendarische meesterwerk.

Het verhaal mag bekend zijn voor iedere musicalliefhebber, maar toch blijkt steeds weer hoe geraffineerd de show in elkaar zit. Het heeft precies de juiste combinatie van kinderlijke onschuld, liefde en naderend gevaar. De jonge non Maria die bij een koude kapitein in dienst komt, het hart van zijn zeven kinderen verovert en daarna het zijne. Het opkomende nazisme en de dreiging van de oorlog die alles op scherp zet. De jonge liefde tussen Liesl en telegrambezorger Rolf, die duidelijk maakt dat gevoel en verstand niet altijd samen gaan. De opportunistische Oom Max en Barones tegenover de hartvochtigheid van Kapitein von Trapp en Maria. En de liefde voor gezin en elkaar die alles overwint.

De show die in het Theater aan de Parade in premiere ging is bijna een blauwdruk van de show uit 2008. De decors zijn iets versimpeld om het “reisbaar”  te maken, maar de kostuums en het prachtige licht (van Marc Heinz) lijken identiek aan wat we zes jaar geleden konden zien. Opvallend is het gebruik van een orkestband. Ondanks het feit dat we op deze manier een symfonisch gespeelde versie horen met meer violen dan je ooit in een musicalorkest zult hebben, maakt het de show wat glad en klinisch. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn en hoewel het financieel misschien de enige manier is om een show als deze betaalbaar te maken, is het gemis van een live orkest groot.

Maar daarmee is het enige grote minpunt van de show wel benoemd, want er staat een prachtige cast op de planken. Stralend middelpunt is Anouk Maas, die in 2008 nog Liesl speelde. Haar begin is misschien nog wat kinderlijk en al te blij, maar al snel weet ze van Maria een mens van vlees en bloed te maken die de harten van iedereen op hol brengt. Vooral het hart van Ad Knippels als Kapitein von Trapp natuurlijk en die maakt daar een schitterende vertoning van. Knippels lijkt zolangzamerhand gespecialiseerd in breekbare mannen en deze von Trapp was zonder twijfel het hoogtepunt van de voorstelling. Koel en bijna wreed aan het begin, maar uiteindelijk diep ontroerend als hij Edelweiss zingt voor een zaal vol nazi’s. Maaike Widdershoven was ooit zelf Maria, maar is nu te bewonderen als Moeder Overste die het absolute prijsnummer uit de show mag zingen: “Bergen en Dalen”. Zij zorgt zeker tijdens de reprise in de tweede acte voor vochtige ogen. Tony Neef voldeed prima als de gladde oom Max (al blijft dat een tamelijk saaie rol) en Cindy Bell speelde een mooie koele Barones. Vajèn van den Bosch en Martijn Vogel waren een heerlijke Liesl en Rolf met een prachtige dans tijdens “Zestien, dadelijk zeventien”. Van den Bosch zou over een jaar of zes een prima nieuwe Maria kunnen zijn, net als Maas nu de overstap heeft gemaakt. Ze moet dan nog wel op zoek naar iets meer variatie in haar gezichtsuitdrukkingen; het was nu allemaal of heel blij, of heel bang. Het blik kinderen von Trapp dat deze voorstelling werd opengetrokken was uitstekend, met allemaal hun eigen momentje om te stralen.

Kortom: vernieuwend is het allemaal niet wat Albert Verlinde Entertainment op de planken brengt met The Sound of Music, maar deze voorstelling is met liefde gemaakt en wordt uitstekend vertolkt door een prima cast. Iedereen die zin heeft in een avondje ouderwets zwijmelen kan zonder problemen terecht bij deze voorstelling. Al was het alleen maar om weer eens te zien waarom the Sound of Music zo’n tijdloze klassieker is.

 

23 November 2014
Première
Den Bosch
Theater aan de Parade
Officiële website
Sound Of Music, anouk maas, ad knippels, Tony Neef, cindy bell, martijn vogel, Vajèn van den Bosch, premiere, 2014, den bosch, carolina dijkhuizen, albert verlinde, Jacco Plooijer