VIDEO EN RECENSIE: Hartsvrienden (Bloodbrothers) - Een noodlottige première ⭐⭐

Zowel de recensie als het videoverslag van Musicalworld.nl van de première van Hartsvrienden (Blood Brothers).

Erwin van Lambaart mag met zijn bewerking van “Blood Brothers” zichzelf voor het eerst als zelfstandige musicalproducent aan Nederland presenteren. Het is niet alleen voor hem een spannende avond, minstens zo spannend is het voor de Nederlandse musicalfan. Want wat te denken van het mee vertalen van een titel? En hoe gaat rapper Yes-R het er van af brengen in onze meest geliefde theaterdiscipline?

“Hartsvrienden”, zoals de musical in Nederland genoemd wordt, laat het publiek kennismaken met Mickey en Eddy. Mickey en Eddy zijn een tweeling, maar door een speling van het lot worden beide jongens opgevoed binnen een compleet ander gezin. Moeder Janssen heeft thuis al een zwikkie kinderen zitten en één baby had er nog net bijgepast, maar twee wordt wel erg veel! Het lot laat Eddy en Mickey later ook niet los. Als Mickey en Eddy zeven zijn leren ze elkaar kennen en worden vriendjes. De vriendschap lijkt tegen alles bestand;  verhuizingen, klassenverschil, vriendinnetjes. Maar, de vraag is natuurlijk of dit wel zo blijft… En wat zou er gebeuren als ze erachter komen dat ze niet alleen bloedbroeders maar ook biologische broers zijn?

Als je het verhaal zo leest dan klinkt het alsof er weinig spannends aan de hand is. Je begrijpt dat de moeder van de jongens een getroebleerd persoon moet zijn.  En dat er dus ook nog sprake is van een tweede gezin Maar het is moeilijk voor te stellen dat het voor de acteurs écht spannend wordt. Toch is niets minder waar. Guido Spek en Jim Bakkum spelen Mickey en Eddy. Bijzonder is dat ze niet alleen de volwassen vertolkingen op zich nemen, maar ze spelen beide jongens ook vanaf hun zevende. Kan dat wel goed gaan? Want, hoe geloofwaardig is het als twee twintigers elkaar tikkertje spelend achterna zitten?

Jim en Guido laten zien dat dit bizar genoeg toch echt mogelijk is! De regisseur is slim geweest door met kleine gebaartjes de jongens echt tot de basisschool leeftijd terug te brengen. Maar hoe slim een regisseur ook is, zonder gedegen spelers slaat dit helemaal dood. Zowel Guido als Jim brengen het er ontzettend goed vanaf. Toegegeven, het karakter van Mickey is misschien wat spannender en wat gelaagder dan de rol van Eddy, maar het samenspel tussen Guido en Jim is ontzettend fijn om naar te kijken.
Ondanks dat ‘Hartsvrienden’ duidelijk het verhaal is van Mickey en Eddy zijn er meer rollen. Vera Mann speelt de biologische moeder van de jongens. En, eerlijk is eerlijk. Ze doet dit eigenlijk een beetje vlak. Ze zingt natuurlijk fantastisch, maar om mee te leven met haar mevrouw Janssen is eigenlijk net iets meer nodig.

Maike Boerdam speelt mevrouw Lieuwma; de vrouw die Eddy opvoedt. Dat zij goed is in het spelen van een dame van stand weten we sinds Mary Poppins al, maar ook het karakter van mevrouw Lieuwma wordt weinig uitgediept. Je twijfelt af en toe aan haar beweegredenen en pas als Boerdam zelf in tranen is bij het eindapplaus krijg je, ergens ver weg, toch iets van gevoelens voor mevrouw Lieuwma.
De rol waar musical minnend Nederland zich al maanden mee bezig houdt is die van de Verteller. Erwin van Lambaart waagt zich in zijn eerste productie ver buiten de gebaande paden. Want, hij kiest ervoor om de Verteller rappend aan het publiek te laten uitleggen wat er gebeurt. Is dat geslaagd? Hm, het is in ieder geval eigentijds. Maar voegt het iets toe? Nee, eigenlijk niet. Sterker nog, je vraagt je meer dan eens af wat die wildvreemde kerel nu ineens komt doen. Niet alleen het publiek vraagt zich dat af, ook mevrouw Janssen onderbreekt één van haar scènes om hem dat te vragen.
‘Hartsvrienden’ heeft een mooi ensemble. Bente van den Brand heeft als Linda een iets grotere rol dan de rest ervan. Maar ook Linda zou je graag iets beter willen leren kennen.

Uitschieters zijn Sander van Voorst tot Voorst en Jonathan Demoor. Van Voorst tot Voorst neemt ongeveer alle ensemblerollen met tekst op zich. Hij schakelt razend snel en speelt elke rol, hoe klein ook, met volle overgave. De spannendste ensemblerol is die van Sammy, de oudere broer van Mickey. Jonathan Demoor mag deze rol spelen. Ondanks het feit dat Demoor een Vlaming is uit hij zich steevast in een dik Rotterdams accent. Sammy is een bad guy, zo’n jongetje waarvan je al vanaf kleins af aan weet dat hij niet helemaal jofel zal opdrogen. Demoor zet dit duidelijk neer, zonder dat hij te groot gaat spelen. Jonathan Demoor is ook de understudy voor zowel Mickey als Eddy en het publiek dat hem treft in één van deze rollen hoeft hier waarschijnlijk zeker niet om te treuren.

Maar, hoe ziet de show er verder uit? De kostuums zijn simpel, maar hebben ook eigenlijk niet meer nodig. Het decor is doeltreffend en heeft her en der zeker slimme vondsten.
Het enige wat misschien genoemd moet worden is dat je voelt dat je naar een bewerking zit te kijken. Op zich hoeft dat niet erg te zijn. Het feit dat er mobiele telefoons om de hoek komen kijken en dat de musical in Rotterdam speelt is helemaal geen probleem. Waar het echter wel bezwaarlijk is, is in de tekstverdeling. Als iemand die niet bekend is met het origineel is het vreemd dat je aanvoelt dat er iets niet klopt. Het lijkt erop alsof men er in Nederland voor gekozen heeft om wat teksten van de Verteller door te spelen aan andere karakters. Dit is vreemd, want hierdoor weten personages tijdens die flarden tekst meer dan ze zouden moeten weten… En ze handelen niet naar hetgeen wat ze blijkbaar weten. De Verteller heeft diverse keren hetzelfde muzikale, en tekstuele, stukje, maar aan het eind van de tweede akte zingt het karakter van Jim Bakkum dit. Jim zingt het mooi, maar het is toch duidelijk dat dit niet helemaal is zoals het hoort.

“Hartsvrienden” is een gewaagde keuze geweest van Erwin van Lambaart. Het is aan hem te prijzen dat hij buiten de comfortzone van menig musicalfan is gaan casten. Guido Spek mag dan conservatorium hebben gedaan, de meesten kennen hem toch als Goede Tijden-acteur. Van Lambaart zag gelukkig in dat hij meer is dan dat en gezegend is met een lekkere stem. In een tijd waarin de twee grootste producenten fuseren is het fijn dat er een nieuwe speler op de markt is. Diversiteit is goed voor het vak en het maakt je nieuwsgierig naar de toekomstplannen die Van Lambaart nog heeft!

26 January 2015
Gouda
Goudse Schouwburg
Officiële website
hartsvrienden, Blood brothers, erwin van lambaart, vera mann, Maike Boerdam, jim bakkum, guido spek, jonathan demoor, bente van den brand, michiel de meyer, Sander van Voorst tot Voorst, Martin Michel,