X

Wist je dat?

Je kunt met de slider zelf bepalen of je nu meer het artikel wilt lezen of de videoreportage wilt bekijken.

Perspresentatie

VIDEO EN REPORTAGE: Robin Hood en het verdwenen goud: Robin toen, Robin nu

Op 31 oktober 2015 gaat de nieuwe familiemusical van I&L Entertainment Robin Hood en het verdwenen goud in première. De opvolger van I&L's succesvolle debuut Arthur. Op de perspresentatie waren de verwachtingen daarom hooggespannen

Gebruik de slider om te bepalen wat je het meest wilt zien.

Het was één van de grote verrassingen van het theaterseizoen twee jaar geleden. De debuutproductie van I& L Entertainment, Arthur en de strijd om Camelot, werd door Musicalworld genomineerd als beste productie voor jongeren/jeugd. Niet alleen in het eerste jaar kwam daar ook nog de nominatie voor Doorbraak/revelatie bij, ook vorig jaar viel de productie een nominatie in die categorie ten deel. En nu is er dan de opvolger, Robin Hood en het verdwenen goud.

Voordat we over de nieuwe voorstelling gesproken wordt, wordt in de speech van Leon van Uden (de L van I & L) Arthur nog even aangehaald. Bij een theater dat onderzoek bij het publiek deed belandde de voorstelling op de vierde plaats in de jaarlijst, en behaalde het cijfer 8,9. Een mooie stimulans om door te gaan. Ze wilden weer een voorstelling maken in de riddertijd. Het beoogde Arthur-vervolgverhaal lag lastig in de markt nu Theater Terra ook met Koning Arthur komt, dus belandt je bijna automatisch bij het verhaal van Robin Hood. Maar dan moet het wel anders; er is door Studio 100 immers al een prachtige Robin Hood-musical gemaakt. En daarom speelt deze Robin Hood vertelling zich wat later in de tijd af, als de losse vrijbuiter Robin Hood te maken krijgt met een zwangere Marian. En om de titel ook maar te verklaren: John gaat op jacht naar al het goud dat Hood op hem heeft buitgemaakt. Maar door dit verhaal loopt een ander verhaal, in deze tijd. Een meisje met de naam Robin merkt dat het huisje van haar oma bedreigd wordt door een groots project dat de burgemeester op die plaats wil uitvoeren: een pretpark. De enige uitweg lijkt het vinden van het verloren goud van Robin Hood. Met de voorstelling streeft I&L iedereen in de zaal, groot en klein, de hele voorstelling mee te nemen. Geen behoefte op de telefoon te kijken, niet naar het toilet moeten gaan. Wie ooit een familievoorstelling bezocht weet dat dit een nobel streven is, maar ook een flinke uitdaging.

De cast van de voorstelling kent wederom veel jonge, nieuwe namen. De Amsterdammers kennen Julia Berendse misschien van de twee voorstellingen die ze met de Brug speelde: Ordinary Days en Voor je ’t Weet. Zij speelt het meisje Robin, en gaf met een spetterend nummer meteen haar visitekaartje af. Net als Julia is ook Bastiaan de Haan afkomstig van de Frank Sanders’ Akademie voor Musicaltheater; hij speelt Robin Hood. Met Tobias van Harmelen en Jasmijn Utermark in de cast is de opleiding zeer ruim vertegenwoordigd in deze productie. Bij de première van de vorige voorstelling werd aangegeven dat in principe à³f de I (Ilse Spruijt) of de L meespeelt (de ander is uitvoerend producent). Toen was het Ilse, hoewel Leon in de verlenging ook meespeelde. Leon van Uden speelt nu, Will Scarlett en een bewaker. De rol van slechterik is in handen van Ferdinand Biesheuvel. “Ik had hem in mijn hoofd bij het schrijven van het stuk. Hij lijkt ook op de persoon die in de Kevin Costner-film over Robin Hood die rol speelt. Ik ben blij dat hij het ook speelt nu.” Erwin Dekker vertolkt de laatste mannelijke rol in het stuk, en speelt net als bij de vorige voorstelling een belangrijke rol achter de schermen.Jennie Hidding is swing in het stuk.

De rol van Marian is een verhaal apart. Eigenlijk zou Dorothy Wuyts, Morgana in de verlenging van Arthur, Marian gaan spelen, maar zij moest de rol teruggeven. Met de cd-opname kort erna leverde dat wel een extra probleem op. Dat probleem werd opgelost door Cynthia de Neef. Zij is te horen op de cd. Maar in de voorstelling wordt de rol nu gespeeld door Jasmijn Utermark.

De liedjes zijn dus al vereeuwigd op CD, en het eerste exemplaar wordt uitgereikt aan componist Bas van den Heuvel. De cast en aanwezige pers zijn hiermee de eersten die alle liedjes kunnen beluisteren. Hoofdrolspeelster Julia Berendse zal misschien wel even aan haar oren krabben. Niet vanwege de kwaliteit; die is uitstekend. Wel omdat ze in de opnameperiode last kreeg van een allergische reactie bij haar oren. Pas na de tweede opnamedag werd het verband met de koptelefoon bij die opnames duidelijk. De score van de show is in ieder geval aangenaam.

Voor meer info kun je uiteraard de reportage van Musicalworld.TV bekijken. Fragmenten uit eerdere reportages van onze eigen Frans waren prominent aanwezig in de presentatie waarmee I&L Entertainment het programma startte.

 



25 September 2015
N.v.t.
Gorinchem
Theater ‘t Pand
http://www.robinhoodmusical.nl/
robin hood, verdwenen goud, julia berendse, bastiaan de haan, leon van uden, i&l entertainment, arthur de musical,


Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen