VIDEO EN RECENSIE: Monsters in fluo in Burgers Zoo ⭐⭐⭐

Deze zomer is in Burgers Zoo de musical Deep Ocean Monsters te zien, een voorstelling voor alle leeftijden, gespeeld in black light. Inclusief videoverslag van de première.

De titel doet misschien vermoeden dat Burgers Zoo met hun zomerparkshow een voorschot neemt op Halloween, maar niets is minder waar. De monsters in de voorstelling ogen in het begin misschien een beetje eng voor de jongsten onder ons, maar de voorstelling zelf is één vrolijke boel. De musical uit de koker van Van Hoorne Theaterproducties, duurt een half uur en wordt de hele zomer (vanaf aanstaande zaterdag tot en met 28 augustus vier tot zes keer per dag uitgevoerd, en is vrij toegankelijk voor bezoekers van het dierenpark.

De voorstelling draait om Zoë, die na een bezoek aan Burgers Zoo later graag verzorger zou worden in het Ocean-gedeelte van het park. Ze duikt onmiddellijk in de informatieve boeken, en als ze in slaap valt, droomt ze van een bezoek aan de diepte van de oceaan. Daar treft ze de een enorme diepzeepissebed Spik, de hengelvis Angel, en het lelijkste dier op aarde, blobvis Blobby, van wie ze op een vrolijke manier het één en ander leert. Zo geeft Angel een demonstratie van het waarom van haar lichtje, met een glansrol voor de vis-imiterende Spik. Zoë krijgt zelfs een heuse quiz voor haar kiezen. Er is voor het publiek genoeg te zien en mee te doen waar ze dat wil.
De voorstelling begint met filmbeelden van het bezoek van Zoë en haar moeder aan Burgers Zoo. Het biedt natuurlijk wat mooie beelden van het park, maar het acteerwerk weet niet erg te overtuigen. Gelukkig verandert dat als er overgeschakeld wordt op de live-acteurs. Eva Jonker (eerder te zien in het ensemble van Rapunzel) is als Zoë een lekker spontane meid, en speelt en zingt de rol prima. De dieren in de voorstelling zijn poppen, waarvan de stemmen op de geluidsband staan. Zij krijgen een eigen leventje dankzij het spel van Stijn MacGillavry (Suske in de voor een Musicalworld Award genomineerde Suske en Wiske-musical), Kylian de Rooij en Sterre Pechler (beiden Frank Sanders Akademie), die zelf, compleet in het zwart gehuld, in de achtergrond verdwijnen. Visueel is de voorstelling leuk gedaan; zo lijken bijvoorbeeld decors uit het niets te verschijnen, Zoë komt een heel stuk van de grond als ze door het water zwemt, en naast de grote vissen komen er bijvoorbeeld ook scholen kleinere voorbij. Wie ooit Animagique zag in de Walt Disney Studio’s heeft een idee van hoe het eruit ziet, al is deze Deep Sea Monsters uiteraard in alles veel kleinschaliger.
De liedjes liggen goed in het gehoor. Vooral ‘Wij zijn monsters van de zee’, een soort ‘Dragostea din teï’ meets K3 song swingt lekker; De vissenstaart-shake is zo’n nummer dat aanspoort tot meedoen. De sound zal de bezoeker van de sprookjesmusicals van Van Hoorne bekend in de oren klinken en zorgt voor een duidelijke signatuur van deze producent. Dat geldt ook voor de onvermijdelijke dikke-billen grap.
Het park mag het op het moment qua media aandacht moeten afleggen tegen het gloednieuwe Wildlands in Emmen, maar Burgers Zoo is nog steeds één van de fraaiste dierenparken van ons land, met uiteraard Burgers Ocean en Busch als bekende onderdelen. Met Deep Sea Monsters biedt het park de komende anderhalve maand een leuk extraatje.

14 July 2016
Arnhem
Burgers Zoo

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen