Recensie

Vals: jeugdthriller in het theater ⭐⭐⭐

De spanning wordt mooi opgevoerd, maar de liedjes worden wat statisch gepresenteerd. Vals is een spannende voorstelling voor de jeugd, maar mist ook kansen.

De combinatie thriller en musical ligt niet erg voor de hand, en hoewel het wel vaker geprobeerd is, leverde dat meestal producties op die uiteindelijk meer comedy dan thriller werden, en je dus niet echt op het puntje van je stoel lieten zitten. Dat geldt niet voor deze Vals. De toon is behoorlijk serieus, en ondanks een paar momentjes die grappig uitpakten, valt er weinig te lachen.

De thrillermusical Vals is gebaseerd op een bekend jeugdboek van Mel Sanne Wallis de Vries. In vals zien we in eerste instantie een nogal gestreste Pippa, die angstig op de bank zit, en niet goed weet wat ze moet doen. Langzaam wordt duidelijk dat ze in een huisje in de Ardennen zitten dat ze daar samen met Abby, Kim en Feline met de Kerst naartoe zijn gegaan. Naarmate de voorstelling vordert wordt langzaam duidelijk waar die stress vandaan komt: dat er spanningen zijn tussen de vriendinnen.  En dat de een ook een beduidend sympathieker karakter heeft dan de ander. Zo blijkt Pippa een zeer egocentrisch, arrogant meisje, die er niet voor terugdeinst vriendinnen van een ander af te pakken (Kim), een ander te chanteren (Feline), of het met het vriendje te doen (Abby). De spanning loopt verder op door de angstige omgeving, waar regelmatig geweerschoten te horen zijn, waar het lijkt of er iemand op zolder loopt, er geen bereik is voor de telefoon en de stoppen regelmatig doorslaan. Als dan ook nog eens eerst Kim verdwijnt, en daarna Feline, dan wil je wel bang worden.
De plaats van handeling is de woonkamer van het vakantiehuis, waar zich een bank en een tafel bevindt. Een grote achterwand van schrootjes, gaat af en toe omhoog, om foto’s of beelden te tonen die relevant zijn voor het verhaal, of om het uitzicht op het sombere bos te laten zien. En zien we daar ook niet een geheimzinnig silhouet.

De voorstelling wordt gedragen door de vijf acteurs in het stuk.  Priscilla Knetemann is met haar Spangas-achtergrond voor de doelgroep waarschijnlijk een bekende actrice. Aan haar is de taak om de bitch in het stuk gestalte te geven, waar ze redelijk goed in slaagt, al mist af en toe wat kracht. Abby wordt vertolkt door Patricia van Haastrecht. Abby is de rol waar waarschijnlijk de meesten zich goed mee kunnen identificeren, een redelijk normale tiener, die ook wel domme dingen doet. Ze speelt de rol vol overtuiging, en knalt in een hartverscheurend solonummer.  Kim is de enige van het stel die nog maagd is en met lede ogen ziet hoe Pippa haar beste vriendin heeft afgepakt. Feline heeft een vervelende thuissituatie, rookt en drinkt. Rianne Peterson en Vivian Panka zingen prachtig, en vertolken hun rollen goed. Een mysterieus silhouet, die vragen stelt aan de meiden, en van wie pas op het laatst blijkt wie hij is, maakt het vijftal compleet. We horen Stef Pits dus meer (praten) dan dat we hem zien. Zijn weinige spelscenes zijn overigens prima.
Maar ondanks het sterke spel, en de spanning die zo wordt opgebouwd, heeft de voorstelling ook een minpunt. Helaas is gekozen om veel van de liedjes staand voor de zaal te zingen, wat het nogal statisch doet overkomen. Het zorgt er wel voor dat je de teksten goed kunt verstaan, maar in combinatie met het gebrek aan decorwijziging — de plaats van handeling is immers steeds dezelfde — wordt het op een gegeven moment toch wat saai. Het geeft het zo ook meer het gevoel dat we naar een toneelstuk met liedjes zitten te kijken, dan naar een musical. Ook de ontknoping valt zowel inhoudelijk als visueel een beetje tegen.

Vals is dus een voorstelling die de doelgroep van tienermeiden vast zal aanspreken. De makers weten de spanning ook zeker op te bouwen, maar door de presentatie van de liedjes soms ook nodeloos weer te laten wegzakken. En daarmee is het als thrillermusical slechts deels geslaagd.

22 October 2016
Première
Amersfoort
De Flint
http://www.valsthrillermusical.nl/
vals, thrillermusical, patricia van haastrecht, stef pits, priscilla knetemann, rianne peterson, vivian panka, mel wallis de vries

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen