RECENSIE EN VIDEO: Razend de Musical in première: Huiselijk geweld bezongen/bestreden* ⭐⭐⭐⭐

Vrijdag 20 januari ging in theater De Meerse in Hoofddorp Razend van Homemade Productions in première, een razendknappe musical!

Homemade Productions brengt hiermee na Afblijven en Spijt alweer de derde musicalbewerking van een boek van Carry Slee. Het doel van de oprichters Gerda van Roshum en Dick van den Heuvel is het enthousiasmeren van de jeugd voor theater door voorstellingen aan te bieden die aansluiten bij de wereld van jongeren. De boeken van Carry Slee, waarin uiteenlopende thema’s worden aangesneden, zijn hier uitermate geschikt voor.

Razend gaat over Sven (Jochem Smit). De vader van Sven drinkt veel te veel en mishandelt zijn zoon. Het broertje van Sven, Lennart, is de oogappel van vader. Moeder doet helemaal niets. Sven zoekt zijn toevlucht in de vele films die hij in zijn hoofd maakt en afspeelt. Svens grote liefde Roosmarijn (Rose-Anne van Elswijk) loopt ook rond met iets verschrikkelijks. Haar wiskundeleraar Bob kan niet van haar afblijven, maar er is niemand die haar gelooft. Zoiets doet de populairste leraar van de school toch niet. De musical vertelt dus een heftig verhaal over huiselijk geweld en seksuele intimidatie

Het stuk wordt gespeeld door zes acteurs en ze spelen allen meerdere rollen. De scènes wisselen heel erg snel en de acteurs kruipen moeiteloos in een volgende rol. Dit fragmentarische vergt een grote oplettendheid van het publiek. Soms gaat het snel en is het moeilijk te volgen wat er gebeurt. Waarschijnlijk is dit echter een groter probleem voor de volwassenen in de zaal dan voor de jongeren die hier veel meer aan gewend zijn.

Het acteerwerk in deze musical is sterk. Bart Sietsema zet op zeer overtuigende wijze de twee slechteriken van het verhaal (vader en Bob) neer. Het spel van Rose-Anne van Elswijk is soms wel net iets te theatraal en te gearticuleerd. Bij de confrontatiescène van Sven met zijn vader aan het eind van het stuk is het oorverdovend stil in de zaal, de acteurs weten hier echt te raken. En bij een stukje Romeo en Julia dat voor een schooluitvoering gerepeteerd moet worden (waarom geen musical?!), wordt er juist uitbundig gelachen door het publiek.

Het spel wordt ondersteund door prachtige nummers zoals Doodgewoon, Zomerdag en De vleugels van een vlieg. Daarnaast zijn er vlotte, pakkende nummers als Razend en 9000 kids. Ook laten de acteurs zien dat ze kunnen rappen. Het enige minpunt is dat de teksten niet altijd goed zijn te verstaan, de muziek zou net iets zachter mogen.

Over het decor is eveneens goed nagedacht. Op het toneel staan twee grote stukken van een halfpipe die de acteurs de hele tijd verplaatsen en waar ze op en omheen bewegen. Verder staan er grote filmlampen en camera’s. Als er stukken film worden opgenomen, zie je die beelden geprojecteerd op de halfpipedelen. Dit is een mooie vondst omdat de gezichtsuitdrukkingen hierdoor heel goed te zien zijn en theater en film opeens even met elkaar verweven zijn.

Homemade Productions wil dus jongeren naar het theater krijgen en daar slagen ze met deze voorstelling met mooie, maar ook ingewikkelde thema’s, goede acteurs, prachtige liedjes en snelle fragmentarische scènes zeker in.

Zie hier het videoverslag van de première. Ook met gesprekken met hoofdrolspelers Jochem Smit en Renée de GruijlVIDEO

20 January 2017
Hoofddorp