Perspresentatie

Schijt aan Anatevka

Onlangs lanceerde Henk Poort op een boerderij in Kockengen op gemoedelijke wijze de revival van Anatevka voor de samengekomen pers. Greta 2, die de acteur vergezelde, had echter schijt aan alles.

We spraken ook met Marc-Peter van der Maas en Sophie Veldhuizen, respectievelijk Mottel en Tzeitel. Hij is de kleermaker die stapelgek is opTzeitel. Zij is al beloofd aan de slager, maar ziet deze kleermaker als haar aanstaande.

Marc-Peter;

Het laatste teken van leven op het podium was Let's do it. Wat is er in de tussentijd gebeurd?
Ik heb inderdaad in de tussentijd niet gespeeld; ik heb een show (mede)geschreven en ook geregisseerd. Dat was Get Naked, ook van Mark Vijn, die heeft in Engeland getoerd afgelopen seizoen. Dat was dus achter de schermen. Ik hoop dat de show ook in Nederland te zien zal zijn in de toekomst.

En dan nu weer spelen in Anatevka.
Heerlijk, het is echt een oer-musical net als Les Misérables, een grote titel die jaar na jaar wordt gespeeld overal. Ik speel Mottel, een vrolijke optimistische en ook wat oenige kleermaker. Hij is goudeerlijk en kan in zijn naïviteit dingen zeggen en doen die komische situaties opleveren. Uiteindelijk trouw ik met Tzeitel, dus het wordt ook nog romantisch. Ik krijg dan ook de zegen van Tevje en zing dan “Wonder aller wonderen”, mijn solo in het stuk, een vrolijk optimistisch liedje.

Zijn er nog dingen in het bijzonder waar je in de voorstelling naar uitkijkt?
Ja, mijn liedje natuurlijk. Maar er zijn nog veel meer dingen hoor. Het lijkt me een enorm leuke rol om te doen. Verder is het prettig met zo veel getalenteerde mensen op het toneel te staan, en met zo'n cast werken die zo variabel is qua leeftijd, een jonge en een oude garde. Ik denk dat ik er heel veel van kan leren maar ook veel plezier mee kan hebben.

Je hebt bij Stage Entertainment Beauty & the Beast zowel in Nederland als in België gedaan, bij Mark Vijn Naked Boys Singin'. Is er veel verschil in aanpak?
Het is moeilijk om 1 productie bij de een (want Beauty had hetzelfde productieteam) te vergelijken met één andere productie. Bij Stage is alles erg groot. Bij Mark is alles veel kleiner. Mark zelf zie je ook heel veel en kent ook iedereen bij naam. Met het beperkte aantal verschillende voorstellingen dat hij per jaar doet is hij erg betrokken, en komt hij dus vaak checken of alles goed is en gaat. Als producent is hij heel benaderbaar, voor als je vragen hebt of als er dingen even wat minder lopen. Dat zul je bij Joop van de Ende niet zo snel doen; die is zo druk bezet.

De gewetensvraag: ligt je hart meer bij het spelen of meer bij de creatieve kant, zoals het schrijven
Wel meer bij het spelen, maar het schrijven vind ik ook verschrikkelijk leuk. En ook het in elkaar zetten als regisseur is heel erg goed bevallen (en gelukkig nog goed ontvangen ook, want het was de eerste keer dat ik dat deed). Maar het spelen is toch echt wel het leukst.

Sophie:
Wat heb je tot nog toe gedaan?
Ik heb in My Fair Lady gespeeld, ensemble en understudy Eliza. Helaas heb ik die nooit mogen spelen. (red: maar wij hebben je in Gouda wel zien oefenen; dat klonk goed en zag er overtuigend uit). Verder was ik bij de laatste tien van Op Zoek Naar Evita en studeer nu nog (een masteropleiding). En dan nu dus Anatevka.

Je speelt de oudste dochter in Anatevka; wat betekent Anatevka voor jou?
Een prachtige show, een echte klassieker. Ik ben heel erg blij dat ik hier aan mee mag doen. Ik vond de film al prachtig, het is een schitterend verhaal en er valt ook echt wat te spelen. Dat je dan met Henk en Doris mag werken is wel kicken.

Wat spreekt je in deze rol aan?
Ik vind het zo leuk dat ik mag trouwen op het toneel. Ik heb het script nog niet doorgelezen, maar wel geauditeerd met een aantal scènes. Tzeitel vecht voor de man van wie ze houdt; zegt dat ze met de kleermaker wil trouwen in plaats van met de slager.
Er zit ook een komische noot in, en daar ben ik ook heel benieuwd naar.

Ik hou van de klassiekers; daar ben ik echt van. Dan bedoel ik niet zozeer dat het oude stukken moeten zijn, maar meer verhalende musicals. Ik denk dat ik daar ook meer geschikt voor ben dan dansvoorstellingen als Fame en Grease.

Dus bij een V&V televisiezoektocht zullen we je niet te zien krijgen?
Nee. Ik heb “Op zoek naar Evita” gedaan en dat is voorlopig genoeg. Alleen als ze Mary Poppins gaan zoeken dan zal ik me zeker opgeven. Dat is echt een rol die ik heel graag zou willen doen. Ik heb de voorstelling in Londen gezien en die was geweldig, echt fantastisch.

Je noemt specifiek Mary Poppins, maar wat maakt een rol in zijn algemeenheid voor jou echt interessant?
Je moet er wat mee hebben; je moet haar echt willen spelen. Het is leuk dat je je in een rol kunt vastgrijpen en er dingen in kunt ontdekken. Je speelt jezelf via een karakter; bepaalde eigenschappen van je zelf komen naar voren door de rol die je speelt. Tzeitel leeft in een hele andere tijd; hier is het ondenkbaar dat je niet zelf de man mag uitkiezen met wie je trouwt. Dat is dan interessant om te spelen; haar ontwikkeling door te maken. En dan zonder dat het te dramatisch wordt, want Tzeitel is wel iemand die luchtig is, en sterk. Dat mee te maken, te ontwikkelen in de repetitieperiode en vervolgens daadwerkelijk te spelen. Uiteindelijk moet ik er trots op kunnen zijn wat ik laat zien, en het fijn vinden om het te spelen.
17 April 2008
N.v.t.
Kockengen
Mark Vijn Producties
Anatevka, FIddler, Roof, Klassieker, joods, Rusland, als ik toch eens rijk was, Traditie, Doris, Baaten, Henk, Poort, Bert, Simhoffer, Harry, Slinger, Paul, Vaes, Marc-Peter, Maas, Sophie, Veldhuizen, Frank, van Laecke, Tevye, mark vijn

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen