Recensie

Anatevka: Wonder aller wonderen!

Op de valreep van het jaar dient zich nog een laatste premiere aan. Een premiere die indruk maakt.

Anatevka vertelt het verhaal van de Joodse Melkboek Tevye (Henk Poort) die samen met zijn vrouw Golde (Doris Baaten) en vijf dochters woont in het dorpje Anatevka. Koppelaarster Yente (Bea Meulman) zoekt een goede partij voor de dochters, maar een uithuwelijking aan Leiser Wolf (Bert Simhoffer) is niet waar oudste dochter Tzeitel (Babette Holtmann) op wacht. Ze is verliefd op Mottel (Marc-Peter van der Maas). Tevye geeft toestemming voor hun huwelijk, maar moet Golde overtuigen van zijn besluit. Hij verzint een nachtmerrie waarin Golde’s grootmoeder terugkomt naar aarde om mede te delen dat niet Leiser Wolf maar Mottel Kamzoil de perfecte echtgenoot is voor Tzeitel. Golde is overtuigd en het huwelijk wordt voltrokken. Elke daaropvolgende dochter maakt ook haar eigen keuze voor een echtgenoot. Keuzes die steeds verder afstaan van de wereld die Tevye zo goed kent. Hodel (Sophie Veldhuizen) kiest de inwonende student Perchik (Addo Kruizinga) die nog voor het huwelijk terug moet naar zijn studentenstad Kiev om later gearresteerd te worden. Ook Chava (Madelon van der Poel) maakt haar eigen keuze. De man van haar keuze Fyedka (Roel Vankerckhoven) hoort bij het Russische leger. Het leger dat het leven in Anatevka uiteindelijk onmogelijk maakt.

De verhalen waarop de musical is gebaseerd werden geschreven door Sholem Aleichem en gepubliceerd in 1894 onder de titel Tevye and his daughters. De musical die daaruit ontstond werd geschreven door Jerry Bock (muziek), Sheldon Harnick (liedteksten) en Joseph Stein (script). De musical Fiddler on the Roof was de eerste musical die de mijlpaal van 3000 voorstellingen haalde. Deze nieuwe versie van Anatevka is alweer de derde keer dat de voorstelling in Nederland te zien is. De eerste keer was op 21 december 1966, toen werd de titel, voor Nederland, veranderd van Fiddler on the Roof in Anatevka. In 1998 bracht Joop van den Ende Theaterproducties Anatevka terug op de planken en tien jaar later, in 2008, ligt de eer bij Mark Vijn Theaterproducties, waarmee Mark Vijn een van zijn meest favoriete musicals produceert. Niet meer dan logisch, want de musical heeft nog niets aan kracht verloren.

Henk Poort mag zich voor de tweede keer de baard van Tevye aan laten meten. Alsof hij nooit anders heeft gedaan speelt hij de rol van de arme melkboer. Hij voert heerlijke gesprekken met God, waarin hij vraagt om de meest alledaagse dingen. Het zijn lichtvoetige komische momenten binnen de wereld waarin Tevye zichzelf overeind houdt. Eén van de laatste scene’s, tijdens het nummer ‘Kleine Chavaleh’, als Tevye een keuze maakt die geen enkele ouder zou moeten maken hakt de voorstelling er knalhard in. Doris Baaten als Tevye’s vrouw Golde is een prachtige verschijning. Strak vasthoudend aan de tradities, streng, maar daarin erg komisch. Ze schittert vooral samen met Henk Poort in het alternatieve liefdesduet ‘Hou je van me’. Babette Holtmann als Tzeitel speelt een dubbelrol, ze neemt namelijk ook de heerlijk hysterische rol van Fromme Sarah op zich in de droomsequentie. Ze schittert vooral in de eerste akte wanneer ze haar vader vertelt niet te willen trouwen met Leiser Wolf. Marc-Peter van der Maas straalt als de wat simpele Mottel. Bij ‘Wonder aller wonderen’ spat de levensvreugde van het toneel, maar hij is aandoenlijk als hij net z’n eerste echte naaimachine heeft gekocht. Madelon van der Poel heeft het zwaar in haar rol van Chava, maar haar roep om acceptatie van haar vader gaat door merg en been.

23 December 2008
Première
Gouda
De Goudse Schouwburg
http://www.anatevkademusical.nl
Henk Poort, Anatevka, Mark Vijn, Doris Baaten, Fiddler on the Roof, Bea Meulman, Madelon van der Poel, Sophie Veldhuizen, Babette Holtmann, Addo Kruizinga, Marc-Peter van der Maas, Koen van Dijk, Frank van Laecke, recensie, traditie