Recensie

Annie

Wie heeft er vroeger niet tijdens de kerstvakantie meegeleefd met Annie's avontuur als die film weer een keer op televisie werd herhaald? Inmiddels is die film alweer 23 jaar oud en vonden V&V Entertainment en de Princess Entertainment Group het tijd om Annie in Nederland op het podium te brengen.

Een theater-remake betekent over het algemeen dat de belangrijkste scenes worden geselecteerd om het verhaal te vertellen. Door gebrek aan tijd, middelen of financieel worden zo keuzes gemaakt om elementen niet te tonen. Ook voor Annie zijn die keuzes gemaakt. Die keuzes zijn niet altijd even logisch: zo bereikt de film een van zijn hoogtepunten op het moment dat Annie een verlaten brug beklimt. Deze scene is helaas helemaal niet terug te vinden in de theaterversie. Dit is jammer om 2 redenen: doordat deze scene niet is opgenomen, wordt de gevoelige snaar niet bij het publiek geraakt. Het is ook jammer omdat het verhaal in plaats van een spannende ontknoping vrij snel wordt afgewerkt. Te snel.

Daarentegen moet ik wel zeggen dat het begrijpelijk is dat deze scene er niet in zit. Door het hoog dramatische effect heb je ook een geweldige actrice nodig die het publiek kan raken. En dit is best zwaar om avond aan avond op het podium te doen, zeker voor een kind van 11-13 jaar dat al twee uur keihard heeft gewerkt.

Muziek & decor
De musical valt of staat gelukkig niet met deze scene. Het geheel is namelijk professioneel en strak uitgevoerd. Om te beginnen met het decor: er wordt een realistisch New York uit de jaren ‘30 geportretteerd. In de ode die aan New York wordt gebracht komt het decor het best naar voren. Het straalt een zekere soberheid uit met een gloed chauvinisme. Het enige dat ik zou kunnen aanmerken op het decor is dat het perspectief bij een aantal scenes net verkeerd lag om het realisme te ondersteunen.
Muzikaal gezien is Annie weinig verrassend. De band krijgt alleen aan het begin van de beide aktes de mogelijkheid om van zich te laten horen door middel van een medley. Helaas grijpt de band hier die kans niet waardoor de muziek een echt ondersteunend element van de musical wordt.

Cast
Het volwassen deel van de cast heeft het natuurlijk moeilijk als kinderen zo’n belangrijk element van de productie vormen. Ze hebben de kwaliteiten maar mogen ook weer niet de show stelen. Enige uitzondering hierop zijn Loeki Knol en Edwin Rutten. Loeki Knol heeft misschien wel een van de beste entrees gekregen die een actrice zich maar kan wensen. Het publiek identificeert zich namelijk al heel snel met de arme meisjes uit het weeshuis. Als Loeki Knol als Miss Hannigan dan in beeld komt, houdt het publiek haar adem in. Zonder ook maar ���s te zeggen weet iedereen wie ze is, wat ze doet en wat er van haar te verwachten valt. Decor, licht, muziek en mimiek vallen dan ook in dat ene moment perfect in elkaar.
De miljardair Oliver “Daddy” Warbucks die een weeskind wil adopteren voor zijn eigen PR wordt door Edwin Rutten goed neergezet. Hij geeft zijn persoonlijk draai aan het karakter (nee, geen Ome Willem) waardoor nog maar eens wordt benadrukt dat deze musical geen kopie van het origineel is.

De derde hoofdrol gaat natuurlijk uit naar Annie (en in iets mindere mate naar de overige weeskinderen). Wat deze kinderen op het podium doen is ontzettend knap. Zeker Annie heeft beide aktes veel tekst en choreografie. De scenes waarin zij door de mede-castleden geleid wordt nemen wel iets meer toe naarmate de voorstelling vordert, maar dit is niet meer dan een handig trucje om Annie engiszins te ontlasten van haar zware taak. Als gevolg van het feit dat de kinderen zoveel hebben moeten leren en ze enorm enthousiast zijn, wordt de nadruk op de zang afgenomen. Dit resulteert in aantal scenes waarbij de weeskinderen elkaar proberen te overstemmen en de teksten moeilijk te volgen zijn.

“Morgen”
Voor de Princess Entertainment Group is dit de tweede musicalvoorstelling en zij hebben daarin een ontzettend grote stap voorwaarts gemaakt. Het is dan ook een verstandige keuze geweest om te vertrouwen op de kwaliteiten van V&V Entertainment. De samenwerking tussen beide producenten mag van mij dan ook verder worden doorgevoerd mits dit kwaliteitsniveau als nulpunt wordt genomen.

Première
Tilburg
Schouwburg
Officiële website

annie, efteling, loeki knol, v&v entertainment, albert verlinde