Perspresentatie

Antwerpen maakt zich op voor nieuw god: Ganesha

Vanaf januari zal in Antwerpen Ganesha, een perfecte god te zien zijn. Tijdens de presentatie spraken we met creatives en cast.

Ganesha komt er aan. De musical, gebaseerd op het prachtige toneelstuk “A perfect Ganesh” van Terrence McNally zal op 22 januari 2010 in premiere gaan in de Zwarte Zaal van het Antwerpse Fakkelteater.
Hoog tijd dus om kennis te maken met de cast en creatives van de productie.

Ganesha is, onder de titel “Een Perfecte God”,  ontstaan op de Frank Sanders Akademie in 2004. De musical werd geschreven door Allard Blom en gecomponeerd door Rhody Matthijs. Met professional Ara Halici studeerden 3 studenten, waaronder Sabine Beens, af met deze afstudeervoorstelling, die zes keer werd gespeeld. In 2007 kreeg het stuk een tweede kans, een tweede leven. Onder leiding de regisseur van de oorspronkelijke voorstelling, Paul van Ewijk werden vier voorstellingen gespeeld in het M-lab. Tijdens één van de voorstellingen was ook de oorspronkelijke auteur aanwezig. Terrence McNally zag en genoot. En ondanks dat hij van tevoren dacht dat dit stuk geen musical in zich had, gaf hij zijn zegen aan dit mooie project.
Nu, weer een paar jaar later, krijgt het stuk zijn wereldpremière. Uit de proeftuin en in het theater. Onder regie van Martin Michel zullen Anne Mie Gils, Sébastien de Smet, Karin Jacobs en Timo Descamps het publiek in de Zwarte Zaal versteld doen staan. Pol Vanfleteren arrangeerde de muziek, en heeft de muzikale leiding En Harry de Neve zorgt voor de digitale scenografie.

De presentatie wordt ingeleid met Indiase dans en afgesloten met het geluid van klankschalen. Het spirituele is belangrijk in “Ganesha.” Het gaat over twee vrouwen die in India veel meer ontdekken dan de Taj Mahal. “Pas op, in India kom je jezelf tegen.”, zegt een reiziger in het stuk. En hoe waar blijken deze woorden.
Ganesha, een Hindi God, die wordt aangeroepen door mensen die op reis gaan, en wiens beeld op veel kruisingen van wegen te zien is. Ganesha staat voor het begin van iets, en is een goede God.
De cast laat, onder begeleiding van Pol Vanfleteren, een aantal van de schitterende nummers uit de voorstelling horen. Wie de voorstelling eerder zag zal het beamen. “Stel je open”, “Huilen naar de maan”, Dicht bij jou”, “Allemaal zo anders” en “India”; stuk voor stuk juweeltjes die op het gemoed weten te werken. Ganesha heeft veel humor, maar eveneens de zeldzame kwaliteit je enorm te raken. Want aan dramatische ontwikkelingen geen gebrek.

Na afloop van de presentatie spraken we met creatives Allard Blom en Martin Michel, Ook spraken we met de dames uit de cast. Het interview met Karin Jacobs en Anne Mie Gils volgt later deze week. Dit is wat Allard en Martin over Ganesha - Een Perfecte God te vertellen hadden.

17 December 2009
Overig
Antwerpen
Fakkelteater - Rode zaal
http://www.judastheaterproducties.be
ganesha, een perfecte god, antwerpen, terrence mcnally, allard blom, martin michel, judas theaterproducties, musical, fakkeltheater, interview, perspresentatie, india, rhody matthijs, timo descamps, anne mie gils, sebastien de smet, karin jacobs

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen