Perspresentatie

Avro’s Sterrenjacht

Daarnaast zijn er ook nog eens grote verschillen met andere talentenjachten op tv. En die maken het juist interessant voor musicalliefhebbers om te kijken naar Sterrenjacht.

“Mijn hoop is dat de laatste 3 allemaal goed terecht komen, dat we ons daar geen zorgen om hoeven te maken.”
Mathilde Santing

Voor de première van de Lion King is Joop van den Ende hard op zoek geweest naar nieuw talent. Zo waren er Lion King party’s en scouts die de wereld afzochten naar het beste talent. Dit heeft blijkbaar tot goede resultaten geleid, want Joop van den Ende heeft een nieuwe prijs uitgeschreven. Via het televisie-programma Avro’s Sterrenjacht kunnen getalenteerde mensen een (hoofd)rol winnen in een Joop van den Ende productie.
Het concept van dit programma is duidelijk. Je mag het niet zo noemen, maar het lijkt stiekem op het inmiddels bekende Idols. Toch denkt Winston Gerschtanowitz, presentator van Sterrenjacht, dat het idee gaat werken: “Het klopt dat het op Idols lijkt. Wat ik alleen niet snap is dat alle talentenjachten nu ineens met Idols vergeleken worden. Voordat Idols op tv was, had je ook Starmaker en de Soundmixshow, maar daar werd Idols toch ook niet mee vergeleken. Ik geloof dat er binnen de branche zeker een plek is voor dit format”.

Daarnaast zijn er ook nog eens grote verschillen met andere talentenjachten op tv. En die maken het juist interessant voor musicalliefhebbers om te kijken naar Sterrenjacht.
Het belangrijkste dat Musicalworld opviel aan Sterrenjacht was dat het niveau hoger lag dan bij de ‘concurrenten’. De jury bestaat uit vakmensen die niet alleen de talenten beoordeelt, maar ze ook begeleidt in hun traject. Zij zoeken het repertoire uit voor de kandidaten en repeteren met ze in de workshops. Dat geeft een interessante blik op zang- en danstechnieken. Die jury bestaat dan ook niet uit de eerste de beste personen: Choreograaf en musicalster Stanley Burleson, zangeres Mathilde Santing en componist en producer Tjeerd Oosterhuis. Deze jury wordt bijgestaan door vocal coach Jimmy Hutchinson en dansdocente Lucia Marthas.
MusicalWorld sprak met juryleden Stanley Burleson en Mathilde Santing over dit nieuwe programma.

De winnaar krijgt een hoofdrol in een Joop van den Ende productie. Staat al vast om welke productie het gaat?
Stanley: “Nee, want we weten natuurlijk nog niet wie er gaat winnen. Het bedrijf is sowieso wat laat dit jaar met de knoop doorhakken van welke producties er volgend seizoen allemaal te zien zijn. Het wil overigens niet zeggen dat de winnaar meteen volgend seizoen al in een productie staat. Het kan ook zo zijn dat de winnaar wel een jaar contract krijgt, maar dat er gewacht wordt tot ze de juiste productie voor die persoon hebben”.

Joop van den Ende is iemand die graag de touwtjes in handen wil hebben. Hij is vaak zelf aanwezig bij audities, de winnaar krijgt een (hoofd) rol in een van zijn producties, maar toch zit hij niet in de jury. Is hij achter de schermen wel betrokken bij dit programma?
Mathilde: “Joop doet zoveel producties in zoveel landen en hij heeft zo’n goed zicht op dingen die allemaal kunnen, dat ik ervan overtuigd ben dat hij voor de winnaar wel een plek kan vinden. Het maakt dan denk ik niet uit wie wint, diegene zal binnen het bedrijf van Joop van den Ende een geweldige kans krijgen op een plek waar hij of zij hoort”.
Stanley:“Vanaf 5 november komt het programma natuurlijk ook op tv en kunnen mensen de kandidaten 9 weken lang gaan zien. Als straks de finale gaat plaatsvinden zijn er nog maar 3 kandidaten over. Ik denk dat Joop zich vanaf dat moment zich meer zal gaan verdiepen in de personen en dat er gekeken gaat worden in welke productie die mensen het beste passen. Daarbij werk ik al jaren voor Joop en dat is ook een van de redenen waarom de Avro en Joop mij gevraagd hebben om plaats te nemen in de jury. Ik weet wat het bedrijf nodig heeft, maar ik weet ook wat een persoon nodig heeft om in zo’n grote productie te kunnen staan”.

Sterrenjacht is op zoek naar een multi talent op het gebied van zang en dans. Theater bestaat uit meer diciplines dan deze 2, denk bijvoorbeeld alleen al aan acteren. Wordt daar nog iets meegedaan?
Stanley: “Op dit moment zijn we op zoek naar iemand die in een musical zal gaan staan. Zang en dans zijn daarin de belangrijkste diciplines, zang zelfs belangrijker dan dans. Maar als je zingt en danst, dan speel je eigenlijk ook al. Nu is het nog te vroeg om de groep scenes te laten spelen, maar als er straks een klein groepje overblijft, dan wordt er zeker wel getest op spel, al zul je dat waarschijnlijk niet zien op tv”.

Er loopt veel talent rond in Nederland, maar die springen vaak uit in 1 dicipline, zang of dans. Ander diciplines leer je pas op het moment dat je voor het vak kiest en naar een theateropleiding gaat. Is het realistisch om op basis van zo’n korte periode een multitalent te ontdekken?
Mathilde: “Als je gekozen word voor een hoofdrol, dan begint je opleiding eigenlijk pas. Dan ga je naar die rol toewerken en komen er misschien wel een paar maanden opleiding bij. Wij stomen mensen dus niet klaar voor een hoofdrol, wij kiezen iemand die wat ons betreft over het beste basismateriaal beschikt om een hoofdrol te kunnen gaan spelen”.
Stanley: “Het was ook een vereiste dat mensen al op een theateropleiding zitten of gezeten hebben. Maar het feit dat je van een opleiding afkomt wil nog niet zeggen dat je goed zingt of danst”.
Mathilde: “Een hoofdrol kunnen spelen heeft niet alleen te maken met hoeveel talent je hebt of hoe goed je opgeleidt bent, maar ook met het laatste traject. Wat doe je in de periode tussen ‘van school komen, auditie doen en de rol krijgen’? Als je in die periode ontwikkeling kunt maken en jezelf op een nieuw niveau kunt neerzetten omdat het op dat moment van jou gevraagd wordt, dat is het intressantste traject. De talenten die er zijn krijgen bij Sterrenjacht dat zetje en zijn misschien wel eerder klaar voor die hoofdrol dan dat ze anders waren geweest”.

Musicalopleidingen zijn de laatste jaren erg populair, elk jaar studeren veel jonge mensen af. Is er dan wel een talentenshow nodig om een nieuw talent te ontdekken?
Stanley:“Ik denk van wel. Musical groeit zo snel en eigenlijk loopt het aanbod van talent een beetje achter. Oudere rollen voor ervaren musicalsterren worden vaak wel vervuld, ook omdat er steeds meer acteurs zijn die zich in het musicalvak durven te vertonen. Maar als het gaat om jong talent, als je een hoofdrol moet hebben van iemand die 18 of 20 jaar is, dan is dat moeilijk te vinden.
Als je dan op deze manier mensen eruit kunt pikken die misschien niet helemaal klaar zijn, maar wel alles in zich hebben om de volgende ‘Jeune-Premier’ te zijn, dan ben je er op tijd bij. Als je moet wachten op audities dan ben je toch weer een half jaar verder en als je dan nog iemand moet klaarstomen voor een première, dan is dat vrij kort”.

Bij ‘Idols’ had de jury weinig in te brengen als het ging om wie er door mocht naar de volgende ronde. Hoe gaat dat bij ‘Sterrenslag’ in zijn werk?
Stanley:“Wij blijven betrokken tot en met het einde. Tot en met de halve finale bepalen wij wie er doorgaat. Alleen in de finale, dus bij de laatste 3, heeft het publiek voor 50% een stem. Die andere 50% bepalen wij.

Avro’s Sterrenjacht is vanaf 5 november om 20.00 uur op Nederland 2 te zien. Na de eerste 6 afleveringen blijven er in totaal 24 kandidaten over die naar de kwartfinale gaan. De talenten moeten zich dan in groepen presenteren aan het publiek. Zes van hen zullen een plek in de halve finale krijgen en tenslotte zullen 3 talenten tegen elkaar strijden in de finale. Deze ‘grande finale’ zal plaatsvinden op donderdag 30 december om 21.15 uur.

N.v.t.
Amsterdam
Theater Bitterzoet
Officiële website Avro Theater

avro, theater, tooske, stanley burleson, mathilde santing, joop van den ende, renée van wegberg