Perspresentatie

Be Our Guest

Theaterseizoen 2005-2006 staat voor de deur. Voor Joop van den Ende Theaterproducties betekent dit dat er weer een grote nationale tour op stapel staat. Na succesvolle tours met producties als 'Oliver', '42nd Street', 'Titanic', 'the Sound of Music' en vorig seizoen 'Crazy for You', komt Joop van den Ende Theaterproducties dit jaar met een bijzondere musical: Disney's 'Beauty and the Beast'.

Een kleine, maar zeker niet onbelangrijke rol, is weggelegd voor Mariska van Kolck. Zij zal de rol van Mevrouw Pot op haar gaan nemen. Mariska: “Net als in de tekenfilm is de rol van Mevrouw Pot in de musical ook een kleine rol. Maar ik ben wel continu aanwezig om in de gaten te houden waar Belle zit, hoe het Beest zich gedraagt en hoe Lumiere en Tickens zich gedragen. Ik kom dus veel op en heb telkens wat kleine zinnetjes”. Over de reden waarom Mariska juist auditie heeft gedaan voor deze rol is ze heel duidelijk: “Ik wilde graag de titelrol zingen! Daarnaast is de rol van Mevrouw Pot ook een hele leuke rol om te spelen. Ten eerste is zij namelijk een heel mooi mens tussen al die gekke figuren in het kasteel. Maar ten tweede is zij ook het sleutelfiguur als blijkt dat we de betovering gaan verliezen omdat Belle boos wegloopt. Zij maakt het aan iedereen heel duidelijk dat opgeven niet aan de orde is omdat zij haar kind Jacopje niet wil verliezen”.

Be our Guest
Een rol waar in de pers al het nodige over te doen is geweest, is de rol van Lumiere, gespeeld door Carlo Boshard. Voor Carlo is dit zijn absolute droomrol: “Het moment dat Wim Sonneveld zong ‘Moeder ik wil bij de revue’ en het moment dat Willem Ruys van de trap afdaalde met showgirls aan zijn zijde, zo’n moment heeft Lumiere in het nummer ‘Be Our Guest’. Dat gevoel is voor mij bijna gelukmakend. Daarnaast is Lumiere ook het licht in de voorstelling want hij is bijna altijd vrolijk”.
Iedereen kent Carlo als de de grappenmaker, maar met Lumiere krijgen we ook een andere kant van hem te zien: “Naast al die vrolijkheid heeft Lumiere zeker ook een gevoelige kant. Het is namelijk zo dat hij doodgaat als de betovering niet verbroken wordt. Hij zal smelten en er zal niets van hem overblijven. Dat gevoel geeft zoveel meer diepte aan de rol en het lijkt me fantastisch om dat te mogen laten zien”.
Het publiek heeft Carlo al 2x in deze rol kunnen zien. De eerste keer tijdens ‘Musicals in Ahoy - Musical meets Movie’ en de tweede keer tijdens het ‘Musical Award Gala’ van afgelopen juni. Met name zijn laatste optreden is niet helemaal kritiekloos voorbij gegaan. Carlo: “Ik weet inderdaad dat er wat kritiek op mijn optreden is geweest, maar ik heb gedaan wat er op Broadway in die 4 maten wordt gedaan. Alleen zit het verschil hem in het feit dat ik geen hoed en stok in mijn handen had, als op Broadway, maar 2 fakkels. Ook was het kostuum in een punt gesneden waardoor de choreograaf mijn heupen niet zag als ik bewoog en moest ik daarom van hem meer met mijn kont bewegen. Nadien heb ik het er nog eens met hem over gehad en we gaan het wel een beetje aanpassen, ook qua tekst. Ik ga er wat meer Franse tonatie inleggen, dus ‘Kom-er-in’ wordt nu ‘Kom er ien’. Het nadeel wat ik natuurlijk ook heb, is dat iedereen weet dat Carlo Boshard daar staat en je hebt altijd mensen die met argusogen naar je kijken, maar goed, ik heb die rol natuurlijk niet voor niets gekregen. Disney heeft namelijk nooit de keuze gemaakt voor ‘Carlo Boshard die bekend is van TV’; dat maakt hen namelijk echt niets uit. Ik moest gewoon auditie doen voor een hele rij Amerikanen en bewijzen dat ik het kon. Als ik niet het type was wat zij zochten, dan was ik het echt niet geworden”.

A Change In Me
Een van de grootste uitdagingen voor de cast zijn de kostuums, die aan de ene kant mooi, maar aan de andere kant ook zeker draagbaar moeten zijn. Een gedeelte van de kostuums, ontworpen door Miguel Angel Huidor, zullen in Nederland gemaakt worden. Maar er wordt ook veel gebruik gemaakt van zogenaamde ‘decor kostuums’ of ‘decorstuk kleding’. Deze zijn zo groot en technisch dat ze maar op een paar plekken ter wereld gemaakt kunnen worden, in dit geval in een atelier in Londen. De kostuums zullen voor de nodige beperkingen zorgen. Mariska: “Het zal inderdaad iets van je wegnemen, maar aan de andere kant kun je weer grote kracht uit iets anders halen bij bijvoorbeeld mimiek en stemgeluid. Maar omdat het een ‘kostuum-musical’ is, moet er heel hard gewerkt worden aan de conditie in het kostuum. Dit in de zin van wat je kunt bewegen en wat het kostuum met je stem gaat doen”.
In totaal zijn er tussen de 120 en 150 kostuums in deze voorstelling en elk kostuum zal op maat gemaakt worden, ook die van de alternates, understudy’s en swings.

Dat Beauty and the Beast een groot succes gaat worden, staat eigenlijk al vast. Erwin van Lambaart deelde vandaag mee dat vanmorgen het 120.000e toegangskaartje is verkocht en dat hiermee alle voorverkoop records gebroken zijn. “Niet alleen in commercieel opzicht ben ik hier erg blij over, maar ook het feit dat het Nederlands publiek vertrouwen heeft in wat we op de planken gaan brengen. Dat legt natuurlijk wel een bepaalde druk op de cast, maar de spirit is zo ongelofelijk gedreven onder de cast, dat ik zeker weet dat ze het kunnen waarmaken”.

De 1e try-out van Beaty and the Beast zal op 16 september plaatsvinden in Schouwburg het Park in Hoorn. De feestelijke gala premiere is op 2 oktober in Theater Carre in Amsterdam. Daarna is Beauty and the Beast te zien in 15 grote theaters door heel Nederland.

N.v.t.
Amsterdam
Focus
Officiele website

beauty and the beast, chantal janzen, stanley burleson, carlo boshard, rene van kooten, joop van den ende, disney