Recensie

Best of Musical 2016

Een rits aan bekende musicalsongs en een handvol onbekendere, een bekende presentator, drie gevestigde namen, een aantal aanstormende talenten, een groot koor van liefhebbers en drie hele jonge talentjes. Best of Musical 2016 biedt het allemaal

Het musicalconcert is weer terug van nooit helemaal weggeweest. Deze Best of Musical 2016, die twee dagen lang te zien is in Theater Zuidplein in Rotterdam, wordt gebracht door leerlingen van MusicalCamp en DanceCamp, aangevuld met een drietal bekende musicalnamen, die de solo’s voor hun rekening nemen. Dat laatste geldt ook voor een aantal oud-leerlingen die nu op musicalopleidingen zitten (Codarts voornamelijk) of deze hebben gevolgd. Voor de presentatie is ‘mister musical’ Frits Sissing gestrikt.
In tegenstelling tot een bezoek aan een bekende musical is het bij een dergelijk concert een verrassing wat je te horen krijgt, al zijn er ook in de musicalconcerten patronen te ontdekken. Uiteraard moet de toeschouwer worden verwelkomd, en dan is er keuze uit een handvol songs die daar zeer geschikt voor zijn. Met Ara Halici in de cast wordt het makkelijker voorspellen, en inderdaad opent de ex-Emcee met Wilkommen, Bienvenue, Welkom. Ook de pauzefinale blijkt een veelgebruikt nummer voor die plek: Seasons of Love uit Rent.
De keuze aan musical en songs is vrij voor de hand liggend, al is er hier en daar weldegelijk een verrassing. ‘Proud of your boy’ uit Aladdin bijvoorbeeld is niet een song die je nu al zou verwachten en een liedje uit het prachtige maar hier totaal geflopte Honk! (‘Toen zag ik jou’) is dat evenmin, ook al staan twee van de castleden van de musical van toen nu op het podium. Maar uiteraard worden vooral de klassiekers (vanuit Nederlands perspectief) gebracht. Elisabeth, Les Miserables, the Phantom of the Opera, West Side Story, Grease en Beauty and the Beast, om er maar een paar te noemen. Graag had ik ook een compliment gegeven over het weglaten van songs van Abba en Queen, die vaak in dit soort concerten belanden, maar simpelweg geen musicalnummers zijn omdat de groep toevallig een jukebox-musical heeft gekregen. Helaas gaat het niet helemaal op, dankzij het toevoegen van Man in the Mirror, mooi uitgevoerd maar niet in thema in mijn ogen, dus daar moet ik er maar eentje van dichtknijpen.
Het muzikale verleden van de gastzangers wordt goed benut. Ivo Chundro mag onder andere als Joseph aan de bak en Sophie Veldhuizen krijgt de gelegenheid de avond af te sluiten als Mary Poppins. Ook zien we haar onder meer in de klassieke Evita-pose.
Als plaatje zien de meeste nummers er goed uit, terwijl andere songs juist wat minder goed uit de verf komen. Bij ‘Be Italian’ (Nine) bijvoorbeeld oogt het allemaal heel uitdagend, en de Elisabeth-medley heeft ook een mooi totaalplaatje. Meest opvallende voorbeeld van het laatste is ‘Kom erbij’ uit Beauty & the Beast (‘erbij’ ja, niet ‘erin’). Dit uitbundige shownummer heeft nauwelijks aankleding, maar juist door het gebruik van kleur bij iedereen op de voorgrond, behalve bij de zanger, valt deze optisch juist weg. Gelukkig heeft solist Job Greuter genoeg uitstraling om het nummer te dragen, mede dankzij een opvallend gebruik van zijn wenkbrauwen. Charisma dat ook prima van pas komt als Melchior in ‘Totally Fucked’ (Spring Awakening) en Lucheni in ‘Melk’(Elisabeth). Ook de andere solisten blijken goed. Anouk van Laake zingt onder meer een perfecte partij als Christine, Britt van Schie en Britt Eberson stralen in Aïda en Sanne Pronk laat zien wat ze kan in onder meer Dreamgirls. Anne Speksnijder pakt haar kans in Joseph en Ginno Rehling weet me twee keer tot tranen toe te beroeren, met het eerder genoemde ‘Proud of your Boy’ en met ‘Bui Doi’. Twee nog niet genoemde songs horen ook tot de absolute hoogtepunten en verdienen dus nog een speciale vermelding: Later uit Ciske de Rat wordt werkelijk prachtig vertolkt door de drie jongste deelnemers aan de voorstelling, samen met Ara Halici, en de tralie-tango krijgt een heel aparte uitvoering: geheel door mannen, een vreemde gewaarwording.
Als concert is er nauwelijks wat mis met de voorstelling. Alleen Ivo Chundro’s Greased Lightning komt niet lekker uit de verf; voor de rest worden de songs keurig tot fantastisch uitgevoerd. Dat er veel amateurs op het podium staan merk je vooral aan de beweging, die soms verre van gelijk is. Aan de andere kant is het ook wel weer leuk om mensen erg enthousiast hun best te zien doen, en wat de bedoeling was is er vaak ook nog wel uit te halen. Het concert duurt zo’n twee uur en drie kwartier, maar de tijd vliegt voorbij.

Vanavond, 24 april, is de tweede en laatste voorstelling. Wie nog een groot aantal “Greatest Hits” en een paar verrassingen wil horen kan dan terecht in Theater Zuidplein in Rotterdam.

23 April 2016
Première
Rotterdam
Theater Zuidplein
http://www.MusicalCamp.nl

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen