Interview

Bill van Dijk terug op musicalpodium

Na een tijd van afwezigheid kunnen we Bill van Dijk weer terugzien in een musical. Hij speelt Grimaldini in Pinokkio. Musicalworld had tijdens de repetitieperiode een interview met deze ster.

Bill van Dijk. Spreek je de naam uit denk je onmiddellijk aan Cyrano, de rol die hem in Nederland zijn roem bracht. Een rol ook die hem lovende kritieken opleverde op Broadway in New York. Op het West End had hij al vele jaren eerder gestaan. Hij maakte de musical Nilsson en speelde erin. En na jaren afwezigheid is hij nu weer terug op het musicalpodium.
Maar een stilte in zijn musicalcarrière betekent niet dat de duizendpoot ondertussen heeft stilgezeten. Hij is te horen in Sesamstraat en te zien in menig televisieserie. Hij maakte muziek met Jan Akkerman en deed namens Nederland mee aan het Eurovisie Songfestival. Ook in de Nederlandse versie van een aantal Disney-klassiekers horen we zijn stem en de cd met zijn Wilhelmus staat in menig CD-rek.
De laatste jaren speelde hij mee in diverse toneelstukken, Zijn laatste podiumoptredens waren in een zangvoorstelling met Jan Rot en Astrid Nijgh.

En nu is Bill van Dijk te zien in Pinokkio. We spraken met Bill van Dijk tijdens de presentatie van deze door Studio 100 gemaakte familiemusical.

De laatste tijd was je niet te zien in een musical, maar ben je veel bezig geweest met “serieus” toneel. Is het een bewuste keuze, ten opzichte van de vele lichtvoetige musicals die we nu in Nederland zien?
Ik ben er zelf niet zo’n voorstander van. Ik vind dat er in een verhaal best wat meer vlees mag zijn. Als je ziet wat er nu in M-Lab gebeurt (Ganesha — Een Perfecte God); dat vind ik boeiend. Dat vind ik bij sommige huidige musicals niet terug. Tijdens een première niet zo lang geleden sprak een beroemde, oude regisseur in de pauze de mooie, en treffende woorden:“Wat een energie! Wat een energie! Wat een verspilling van energie!” Dat gevoel is dus mede de reden dat ik andere dingen heb gedaan.
Maar er speelt ook mee dat ik wat musical betreft eigenlijk de top al heb bereikt. Hoger dan Broadway gaat niet. Dan komt het gevoel dat je jezelf steeds wil verfrissen, wil vernieuwen. Toen heb ik een CD gemaakt met Jan Akkerman. Eigenlijk zouden we toen een tournee gaan doen, maar daar kwam Evita toen tussen. Maar elke keer dat je het gevoel hebt dat je stilstaat bedenk je je: hoe moet ik verder; wat wil ik doen. Ik ben net zestig geworden, dus dan ben je er ook bewust mee bezig.

Je hebt ook veel kleinere producties gedaan, zoals de Parade.
Ja, ik hou er wel van om dergelijke producties te doen. Multimiljonair word je toch niet in dit vak. Het gaat er vooral van dat je jezelf een beetje blijft vernieuwen. Het is heel belangrijk dat je het naar je zin hebt. Dingen als de voorstelling met Jan Rot, De Parade, het toneelstuk Show en de Chet Baker muziek; die dingen zijn de spreekwoordelijke krenten in de pap. Maar vaak gelijk ook een stuk minder commercieel. Pinokkio is nu weer eens wat anders dan wat ik gedaan heb, en de speelperiode is ook te overzien.

Dit is je eerste kindermusical, waarin je een slechterik speelt.
Ja, dat klopt. Ik heb wel toneel voor kinderen gedaan, maar nog geen kindermusical. Dat is ook precies de reden om Pinokkio te gaan doen. Ik wil graag zien hoe het werkt. Zeker het interactieve deel vind ik interessant, want kinderen zijn natuurlijk heel direct. Hoe ga je dat precies aanpakken?
Ik wil Grimadini wel wat diepte geven, een achtergrond waarom hij zo geworden is.

Maar moet de slechterik in een kindervoorstelling niet juist heel plat zijn; zodat iedereen zonder nadenken als het ware automatisch “boe” gaat roepen
Die momenten moeten er zeker zijn. Maar er zijn ook andere momenten. Het is toch ook een mens van vlees en bloed zijn; niet een kartonnen plakplaatje.  Ik geloof heilig dat, zelfs al ben je een extreem zwart-wit personage, er een goede reden achter het handelen moet zitten. En dat dat ook voor kinderen zo werkt. Maar ik zal het straks uitvinden.

Ondanks de vele Nederlanders heeft de productie toch Vlaamse invloeden; het product werd in Vlaanderen gemaakt. Zijn er veel verschillen?
Gevoelsmatig is er meer ruimte; het is wat meer ontspannen. Ondanks dat dit de derde versie is van het stuk is er veel ruimte om je rol in te vullen. Als spelers kunnen we allerlei dingen uitproberen.

Nu de première reeds achter de rug is heeft Bill van Dijk zijn gelijk bewezen. Grimaldini is elegant en tegelijkertijd een doodenge kinderlokker. Een door zijn jeugd gekwetste ziel die superslecht is, maar ook nog eens een echt mens.

28 January 2008
N.v.t.
Amsterdam
Studio Hemweg
http://www.billvandijk.nl
bill, van, dijk, musical, pinokkio, cyrano, jan akkerman. interview

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen