Recensie

Botje door Kwatta

De leefwereld van mevrouw Botje is knotsgek. maar voor haar juist vertrouwd. Als zij dan op een dag visite krijgt van een man die de telefoon komt repareren, wordt het alleen nog maar gekker.

Botje is niet, wat je misschien zou kunnen denken, een spin-off van De Kleine Zeemeermin musical, maar een voorstelling over een vreemde vrouw, die Botje heet. Zij leeft op een zolderappartement in haar eigen wereld. Een wereld waarin de vis in een aquarium-tv leeft, Slurfie de stofzuiger nog lekker aan het slapen is, de telefoon als je het goede nummer draait water spuit, en de wasmachine sokken eet, of toch niet? Een kinderlijke fantasiewereld, die werkelijkheid is. Dan wordt er op een dag aan de deur gebeld, door een broek. Of nee, een meneer in een broek. Hij is van de centrale, want mevrouw Botje heeft een storing. Nou ja, de telefoon van mevrouw Botje heeft een storing. Dat dit voor hem geen eenvoudige klus wordt, blijkt al snel. Als hij een verkeerd nummer draait, spuit de telefoon koffie op zijn broek. Die broek moet in de wasmachine. Het binnendringen van de monteur in de wereld van mevrouw Botje gaat niet zonder slag of stoot, en er ontstaat een wonderlijke interactie tussen de twee. Territoriumdrift tot oranje pionnen aan toe, en een discussie tussen de beoogde lunch van de twee, een pannenkoek en een droge boterham.

Botje is met de vele herhalingen vooral een kindervoorstelling. Mevrouw Botje ontdekt de wereld vanuit de fantasie, precies als ook jonge kinderen dat doen. Waarbij zij natuurlijk ook wel de gekke dingen in de wereld van mevrouw Botje als vreemd herkennen. Sophie Schut (als mevrouw Botje) en Hans Thissen (als meneer in een broek) spelen hun rol met volle overtuiging, waardoor de meest gekke situaties toch een zekere logica krijgen. Het schijnbaar eenvoudige decor weet keer op keer weer voor verrassende situaties te zorgen. Realisme en absurditeiten, waarin bijvoorbeeld de vis een belangrijke rol speelt, wisselen elkaar in hoog tempo af. Soms doet het wat Mr. Bean-achtig aan.

Kwatta verraste ons vorig jaar met Dissus, een heerlijke muzikale voorstelling voor jongeren. Botje is bedoeld voor een beduidend jongere doelgroep, maar weet opnieuw te verrassen. En soms gebeurt er ook weer juist precies wat je verwacht.  Botje is creatief, geestig, en vol rare wendingen.  Zeker door het vele gebruik van zegswijzen in een andere context blijkt Botje ook uitermate leuk voor volwassenen. Zoals “ik ben kapot” of “raap jezelf bij elkaar”, wanneer de stoel in stukken uiteenvalt.
Hoewel we de voorstelling niet als musical willen bestempelen, kent deze wel een aantal liedjes, die voornamelijk voor wat rust zorgen. Ze ondersteunen de voorstelling mooi.

Botje is tot eind november te zien in diverse theaters in het land.

Scènefoto’s: Laura Luca

01 October 2017
Première
Nijmegen
Het Badhuis
http://www.kwatta.info/
kwatta, botje, sophie schut, hans thissen

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen