Recensie

Brugklas: de serie als musical

De televisieserie heeft de weg naar het podium gevonden. Actuele jongerenthema's zijn in deze voorstelling mooi verpakt in een sterk verhaal. ⭐⭐⭐⭐

De televisieserie Brugklas is al een aantal jaren een hit op televisie. De quasidocumentaire over een fictieve brugklas, met acteurs die wel iets ouder ogen dan de rollen die ze spelen, blijkt aan te slaan bij die leeftijdscategorie.  Uiteraard staat hun belevingswereld in de serie centraal, en worden actuele thema’s behandeld. Dat geldt ook voor de musical die nu is gemaakt.Brugklas- de musical kent een aantal bekende figuren uit het huidige seizoen van de serie, of recente eerdere.  Jamie, Emma en Selma zijn leerlingen op het Willem Alexander College. Max keert terug als medewerker van de mediatheek, en tenslotte is er ook een nieuw gezicht.  Bram komt als nieuweling op de school. De directeur van de school is wel te zien, maar niet te horen. Bekend zijn met de serie is overigens niet echt nodig. Ook zonder voorkennis is het een leuke voorstelling.

Deze musical sluit qua sfeer prima aan op de serie. We horen als publiek overdenkingen, om vervolgens weer verder te gaan met wat er gebeurt. Dat er iets goed mis zal gaan is al snel duidelijk. Het wordt ons kort na het begin verteld door Emma. De tijd rolt terug (leuk gevisualiseerd), en zo komen we te weten wat voor puinhoop ze op haar geweten heeft. Het begint zo feestelijk. Op Koningsdag zal het koninklijk paar langskomen, en het lijkt directeur Folmers een leuk idee om een musical te maken, over Willem van Oranje. Daar zijn een hoop mensen enthousiast over. Emma wil graag meespelen, Max wil er muziek voor schrijven, en Selma zorgt voor de teksten. Jamie Volmers daarentegen is minder enthousiast. Zij vreest dat zij mee moet spelen, en ziet dat echt niet zitten. En dus zet ze alles in het werk om dit plan te saboteren. Ondertussen is er ook een nieuwe leerling op school. Deze Bram spreekt velen aan. Selma ziet hem wel zitten. Max vindt het leuk dat hij hetzelfde heet als zijn vis, en wil een soort mentor voor hem zijn. Alleen Emma lijkt minder enthousiast. Bram blijkt voor haar geen nieuw gezicht, maar het duurt wel even voor onthuld wordt wat hier aan de hand is. Wat volgt is een sterk staaltje manipulatie van Jamie, spanningen die hoger en hoger oplopen, en een fraai gevalletje van keuzes die je moet maken als er tegengestelde belangen zijn. Wat doe je als eerlijk zijn tegen de één voor een andere vriend een probleem is.



De van de serie bekende gezichten heeft natuurlijk televisie-ervaring, maar ook op het podium staan ze hun mannetje. Ze overtuigen in hun rol. Niek Roozen is de macho, die wel erg ouderwetse man-vrouw denkbeelden heeft voor iemand die zichzelf vrouwvriendelijk vindt. Claire Veldkamp weet haar minder charmante acties als Jamie goed te motiveren, zodat ze geen stereotype manipulatieve trut wordt. Belle Zimmerman weet haar enthousiasme voor een musicalrol mooi te combineren met een feministische drive. May Hollerman is aardig, mooi vertwijfeld als ze tussen twee vuren zit, en vertederend als ze wat voor Bram blijkt te voelen. De televisienamen houden zich zingend goed staande, al is de onervarenheid in die discipline soms wel hoorbaar. Dat geldt niet voor Jary Sluijter als Bram. De afgestudeerde van Fontys muziektheater zingt prachtig, en weet ook onmiddellijk het publiek te charmeren. Zijn pittige onthullingen zullen zodoende ook de grootste conservatief in de zaal milder doen stemmen.

Wie niets over de ontknoping wil lezen, moet nu stoppen (en zelf gaan kijken). Doorgaans geldt natuurlijk bij dit soort voorstellingen: geen probleem is zo groot dat het niet kan worden opgelost, en dat is in dit geval ook zo. De uitgevoerde musical is een knaller van een afsluiter. Qua muziekstijl is het een Nederlandse Hamilton (de hip(hop)ste musical op Broadway) , maar dan wel eentje met een enorme dosis humor.  Het is een extra feestelijke kers op de taart, die de enthousiaste spelers ervoor hebben gecreëerd. In z’n totaliteit is Brugklas die kleine en grotere thema’s aansnijdt in een sterk verhaal. Met als pittigste natuurlijk het omgaan met iemand die transgender is. (Ik had degenen die niet van spoilers houden gewaarschuwd niet verder te lezen.)
Brugklas is nog tot en met begin april te zien in diverse theaters in het hele land.








14 October 2019
Première
Zaandam
Zaantheater
http://www.brugklasdemusical.nl/

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen