musical
Synopsis

Een hip hop-musical over Willem van Oranje! Max vindt dat een vet idee, lekker out of the box! Dan wil Emma de hoofdrol spelen, want waarom zouden helden alleen mannen kunnen zijn? En wie bepaalt dat eigenlijk, hoe mannen en vrouwen zich gedragen? Brugklas…
Start > Producties > 2019 > Familie > Brugklas de musical
Over...

 
producent:
Morssinkhof Terra Theaterproducties
jaar:
2019
duur:
100
pauze:
Nee
genre:
Familie
score:
4star
websites:


Brugklas: de serie als musical


Artikel: Recensie
Voorstelling: Première
Datum: 14 okt 2019
Theater: Zaantheater
Lokatie: Zaandam
Website: http://www.brugklasdemusical.nl/
Auteur: Jeroen

De televisieserie heeft de weg naar het podium gevonden. Actuele jongerenthema's zijn in deze voorstelling mooi verpakt in een sterk verhaal.

De televisieserie Brugklas is al een aantal jaren een hit op televisie. De quasidocumentaire over een fictieve brugklas, met acteurs die wel iets ouder ogen dan de rollen die ze spelen, blijkt aan te slaan bij die leeftijdscategorie.  Uiteraard staat hun belevingswereld in de serie centraal, en worden actuele thema’s behandeld. Dat geldt ook voor de musical die nu is gemaakt.Brugklas- de musical kent een aantal bekende figuren uit het huidige seizoen van de serie, of recente eerdere.  Jamie, Emma en Selma zijn leerlingen op het Willem Alexander College. Max keert terug als medewerker van de mediatheek, en tenslotte is er ook een nieuw gezicht.  Bram komt als nieuweling op de school. De directeur van de school is wel te zien, maar niet te horen. Bekend zijn met de serie is overigens niet echt nodig. Ook zonder voorkennis is het een leuke voorstelling.

Deze musical sluit qua sfeer prima aan op de serie. We horen als publiek overdenkingen, om vervolgens weer verder te gaan met wat er gebeurt. Dat er iets goed mis zal gaan is al snel duidelijk. Het wordt ons kort na het begin verteld door Emma. De tijd rolt terug (leuk gevisualiseerd), en zo komen we te weten wat voor puinhoop ze op haar geweten heeft. Het begint zo feestelijk. Op Koningsdag zal het koninklijk paar langskomen, en het lijkt directeur Folmers een leuk idee om een musical te maken, over Willem van Oranje. Daar zijn een hoop mensen enthousiast over. Emma wil graag meespelen, Max wil er muziek voor schrijven, en Selma zorgt voor de teksten. Jamie Volmers daarentegen is minder enthousiast. Zij vreest dat zij mee moet spelen, en ziet dat echt niet zitten. En dus zet ze alles in het werk om dit plan te saboteren. Ondertussen is er ook een nieuwe leerling op school. Deze Bram spreekt velen aan. Selma ziet hem wel zitten. Max vindt het leuk dat hij hetzelfde heet als zijn vis, en wil een soort mentor voor hem zijn. Alleen Emma lijkt minder enthousiast. Bram blijkt voor haar geen nieuw gezicht, maar het duurt wel even voor onthuld wordt wat hier aan de hand is. Wat volgt is een sterk staaltje manipulatie van Jamie, spanningen die hoger en hoger oplopen, en een fraai gevalletje van keuzes die je moet maken als er tegengestelde belangen zijn. Wat doe je als eerlijk zijn tegen de één voor een andere vriend een probleem is.

De van de serie bekende gezichten heeft natuurlijk televisie-ervaring, maar ook op het podium staan ze hun mannetje. Ze overtuigen in hun rol. Niek Roozen is de macho, die wel erg ouderwetse man-vrouw denkbeelden heeft voor iemand die zichzelf vrouwvriendelijk vindt. Claire Veldkamp weet haar minder charmante acties als Jamie goed te motiveren, zodat ze geen stereotype manipulatieve trut wordt. Belle Zimmerman weet haar enthousiasme voor een musicalrol mooi te combineren met een feministische drive. May Hollerman is aardig, mooi vertwijfeld als ze tussen twee vuren zit, en vertederend als ze wat voor Bram blijkt te voelen. De televisienamen houden zich zingend goed staande, al is de onervarenheid in die discipline soms wel hoorbaar. Dat geldt niet voor Jary Sluijter als Bram. De afgestudeerde van Fontys muziektheater zingt prachtig, en weet ook onmiddellijk het publiek te charmeren. Zijn pittige onthullingen zullen zodoende ook de grootste conservatief in de zaal milder doen stemmen.

Wie niets over de ontknoping wil lezen, moet nu stoppen (en zelf gaan kijken). Doorgaans geldt natuurlijk bij dit soort voorstellingen: geen probleem is zo groot dat het niet kan worden opgelost, en dat is in dit geval ook zo. De uitgevoerde musical is een knaller van een afsluiter. Qua muziekstijl is het een Nederlandse Hamilton (de hip(hop)ste musical op Broadway) , maar dan wel eentje met een enorme dosis humor.  Het is een extra feestelijke kers op de taart, die de enthousiaste spelers ervoor hebben gecreëerd. In z’n totaliteit is Brugklas die kleine en grotere thema’s aansnijdt in een sterk verhaal. Met als pittigste natuurlijk het omgaan met iemand die transgender is. (Ik had degenen die niet van spoilers houden gewaarschuwd niet verder te lezen.)
Brugklas is nog tot en met begin april te zien in diverse theaters in het hele land.



Fotos
musical musical musical musical musical musical musical musical musical musical
(foto's zijn te vergroten door ze aan te klikken)