Perspresentatie

Buiten de grenzen

'Buiten de grenzen' is een voorstelling van Volle Zaal productie over het denken in hokjes. Met oordelen en vooroordelen. Wat nu als er een burgemeester zou komen die je stad opdeelde in stadsdelen, waar mensen die in hetzelfde hokje passen bij elkaar wonen. Dat moet toch een vredelievende samenleving worden...

In hokjes denken. We doen het allemaal, al is de een zich er beduidend meer bewust van dan de ander. In de nieuwe voorstelling van Volle Zaal Producties staat dit thema centraal.
In de stad Zwijnepan is er een strijd om het burgemeesterschap bezig. Eén van de favorieten is Claudon Compartiment, die de stad in verschillende hokjes wil verdelen, zodat ieder in zijn eigen bubbel vreedzaam kan samenleven. Categoria heet deze nieuwe heilstad.
Wie kan hier nu op tegen zijn?  De bewoners van huize Eendracht bijvoorbeeld, een bonte collectie van totaal verschillende mensen.

Buiten de Grenzen is de opvolger van Geheugendief, en gooit het hiermee over een compleet andere boeg. Was Geheugendief een kleine, intieme voorstelling over de gevolgen van Alzheimer. in deze voorstelling zijn alle karakters groots en kleurrijk, worden zaken enorm uitvergroot en is de insteek duidelijk vooral de humor. Wat uiteraard blijft is een onderliggende boodschap.

De muziek is wederom gecomponeerd door Jacob de Groot, die zelf dit seizoen in Fiddler on the Roof te zien was. Hij heeft een, op basis wat er tijdens de preview te horen was, aantal fraaie songs gecomponeerd. Vooral de breekbare opening van de presentatie, “Is er een plek voor mij?” klinkt werkelijk prachtig.

In de eerste scene die we te zien krijgen zien we de niet zo heel snuggere Claude Claudon aanbellen bij Huize Eendracht, waar hij probeert zijn blijde boodschap te verkondigen. Doodnerveus ratelt hij zijn speech af, maar de bewoner, overtuigd homoseksueel Arie (tevens de grote Renaat, koningin van de nacht),  blijkt niet echt geïnteresseerd. Enige compassie met Claude is hiermee meteen al gewekt. Zijn zus Claudillia blijkt een stuk mondiger, als zij vlak na haar broer aanbelt. Ze blijken zelfs buren, al hebben ze nooit contact. De scene is gelardeerd met het vrolijke liedje “Welkom in Categoria”.

We maken tevens kennis met Claudette, de moeder van Claude en Claudillia, en de Poolse huishoudster Angelina, die een stuk minder onnozel blijkt te zijn dan haar opdrachtgevers denken. Claude heeft een oogje op haar, maar blijkt op haar voornaam na erg weinig van haar te weten.
Huize Eendracht blijkt in het bezit te zijn van Geshe, een nogal zweverig type, dat bio-van-alles is. Als in dit huis Sam arriveert, blijkt Arie toch wat minder open-minded dan je zou verwachten. Hij wil zijn slaapplek niet delen, en heeft moeite met het niet vrouw en niet man zijn van Sam.
Oordelen op afkomst, sekse en seksualiteit dus volop.


Ten tijde van de presentatie zaten de meeste spelers al goed in hun rol, en is het dus vooral finetuning waar het om draaide. Daarvoor was nog een kleine vier maanden de tijd. Dus we mogen aannemen dat dat is gelukt.

Inmiddels zijn we 3 maanden na de presentatie en staan de uitvoeringen voor de deur. Buiten de grenzen wordt in het eerste weekend van juni opgevoerd in Theater de Kikker in Utrecht.

Reserveren kan via http://vollezaalproducties.nl/tickets/

 

 

 

21 February 2018
N.v.t.
Utrecht
http://vollezaalproducties.nl/

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen