Reportage

Buzz..!! A Partyconcert

Buzz..!! is een avondje vol musical-verrassingen, maar ook vol sfeer. De artiesten laten zien dat ze hun hand ook niet omdraaien voor een stuk a-capella of het vertolken van klassiekers uit de hitparades uit het verleden.

Tweede Pinksterdag was de dag; het Prinsestheater de locatie. Buzz..!! A Partyconcert beleeft zijn primeur. Het kleine maar charmante Rotterdamse theater zit bomvol. Iedereen is in spanning om wat gaat komen. Op het groene programmaoverzicht staan de songs te lezen die gebracht zullen worden. Bewust is gekozen voor onbekende liedjes, en dat is in mijn geval gelukt. Het musicalgedeelte kent precies 1 nummer wat ik ken.

De eerste vier nummers komen uit Once on this Island, de droommusical van de organisatoren. We horen ‘We dance’, ‘Forever yours’, ‘Human heart’ en ‘Mama will provide’. Goede songs, met passie gebracht, en zeker bij het laatste nummer raakt de sfeer er al goed in, We krijgen er een heerlijke ‘big mama’ te zien.
Mean old lion uit the Wiz, de enige titel die ik kende, is vervolgens aan de beurt. Het krijgt hier wel een iets andere invulling dan mij de tamelijk onschuldiger Wiz in gedachten staat; het krijgt een stuk sensueler, uitdagender tintje. En de stemming in de zaal stijgt verder.
Yentl staat voor mij synoniem voor Barbra Streisand en van Barbra Streisand krijg ik jeuk. When is it written? was wederom niet aan mij besteed, ondanks de drie extra strijkers die de band aanvulden bij dit nummer. Smaken verschillen, dat blijkt wel aan de grote ovatie na de laatste noot. Na een goede vertolking van I am changing uit Dreamgirls is het tijd voor weer een komische nooit. Chili con Carne (Real Group) wordt buitengewoon grappig vertolkt.
Het laatste musicalnummer voor de pauze is A new world uit Songs for a New World. Cystine staat alleen op het podium, en wordt vervolgens langzaam aangevuld met mensen die min of meer met tegenzin het podium weer opkomen. Duidelijk is te zien dat de vorige song de eetlust heeft opgewekt, en ze lijken rechtstreeks uit de keuken te komen. Een leuke vondst.

De pauze begint, waarin naast het traditionele kopen van een drankje, ook een aantal lekkernijen vrij ter beschikking staat. Gaf dit kleine oude theater je al een warm gevoel, hiermee voel je je helemaal welkom.

Na de pauze is het podium volledig gevuld met dames, of beter gezegd, met Damuz. Acapella weerklinkt de tune van Studio Sport. Kort, zoals de tune zelf ook is, en het is duidelijk dat de dames er nog even moeten inkomen. Bij de vertolking van de Stars on 45 a Star Sisters medley zijn ze echter volledig op stoom. De bijbehorende geluidjes en de typische sound, het klinkt perfect. Ook de vertolkingen van Conga, Fever en het van publieksparticipatie voorziene Let�s get loud mogen er zijn. Hoogtepunt van Damuz is echter het mij volslagen onbekende ‘Helemaal niets’, het standpunt van de groep over de prestaties van de heren in hun leven. Hilarisch gewoon.

Tijd voor de Motown-medley. De heren zijn voorzien van een flinke Motown-coupe, en de stemmen passen perfect. De zaal begint langzaam te swingen.
Met Move uit Dreamgirls wordt de toon gezet. Wat volgt is een bonte melange van diverse swingende nummers uit het verleden. Kool and the Gang, Earth Wind & Fire, Madonna. Hun songs komen allemaal voorbij en het merendeel van de mensen swingt lekker mee. En zo bleef het nog lang gezellig en sfeervol in het Prinsestheater.

Musicalconcert
Rotterdam
Prinsestheater

buzz, cystine carreon, casey francisco, dreamgirls

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen