Recensie

Cyrille’s Behind the Backdoor

Cyrille Carreon geeft ons een kijkje in haar prive boudoir. Daar vertelt ze ons dat ze op zoek is naar de perfecte liefde. Om deze te vinden zorgt ze ervoor dat ze er elke dag als een femme fatale uitziet en volgt ze alle regels uit het boekje.

Of je nu van jazz, musical of cabaret houdt, bij ‘Cyrille’s Behind the Backdoor’ zit je altijd goed.
Zodra je het theater van Panama binnen stapt, heb je het gevoel dat je terug bent gegaan in de tijd van rokerige, jazzy nachtclubs zoals we die kennen uit de musical Chicago. Er hangt een ongedwongen, ontspannen sfeer; men hoeft niet de hele avond stil op de stoel te blijven zitten. Mede hierdoor is ‘Behind the Backdoor’ een aparte nachtclub ervaring. Verwacht daarom ook niet een musical, of een cabaretstuk. Cyrille Carreon is een veelzijdige dame en dat komt ook terug in Behind the Backdoor. Overal plukt ze dingen van en smeedt dat samen tot een mooi en vooral sensueel geheel.

Ieder mens heeft een ‘frontdoor’: een beeld van jezelf dat iedereen krijgt te zien. Maar slechts een enkeling (misschien zelfs niemand) zal ooit toegang krijgen tot je ‘backdoor’: een plek waar je je diepste geheimen bewaart. Cyrille geeft zich op deze avond wel bloot en gunt ons een kijkje in haar prive boudoir. Daar vertelt ze ons dat ze op zoek is naar de perfecte liefde. Om deze te vinden zorgt ze ervoor dat ze er elke dag als een femme fatale uitziet en volgt ze alle regels uit het boekje. Ze is er zelfs bereid toe om er pijn voor te lijden; het dragen van super hoge hakken, het epileren van de wenkbrauwen en het harssen van de benen en bikini-lijn.
Toch blijft ze zich aan de andere kant afvragen waarom ze nu toch bereid is die pijn weer elke dag te doorstaan.

Dan lijkt er een draai in het verhaal te komen…
Is het ‘er elke dag picobello uitzien voor een man’ wel de reden om elke dag te gaan shoppen en om er telkens weer uit te zien als een femme fatale?
Kan het niet zo zijn dat het gewoon een excuus is om weer op zoek te gaan naar dat perfecte paar schoenen? Is Cyrille misschien schoenen verslaafd en neemt ze de pijn op de koop toe?
Hierop ga ik natuurlijk geen antwoord geven, het is namelijk niet aan mij, maar aan Cyrille om haar diepste geheimen bloot te geven.

Tijdens de show worden de dialogen afgewisseld met jazzy nummers van onder andere Frank Sinatra en Peggy Lee. Ook nummers uit de musical Copacabana en Oliver hebben een jazzy jasje gekregen.
Cyrille wordt tijdens de voorstelling ondersteund door de sensuele choreografie en dans van Marielle Constancia; zij geeft op het einde een heuse striptease weg inclusief danspaal. Een 6-koppige band, maakt het dat ‘Behind the Backdoor’ een swingende avond uit is.

Reguliere voorstelling
Amsterdam
Panama

cyrille carreon, behind the backdoor, jazz, panama