Reportage

De Boot en het Meisje verrassende M-lab productie

De eerste nieuwe productie die het M-lab dit seizoen brengt is De boot en het meisje. De eerste doorloop van deze voorstelling ziet er al verrassend goed uit.

20 tot en met 23 oktober wordt de nieuwe M-lab productie De boot en het meisje gespeeld. Dit gaat weer volgens het M-lab principe van een vrij korte repetitieperiode en speelperiode van 4 voorstellingen, in de hoop dat er een producent opstaat en denkt, dit wil ik in het theater brengen. Waar het vorige seizoen teleurstelde, lijkt het hier om een voorstelling te gaan die wel dat beetje extra heeft en dus ook toekomstperspectief.
We zijn uitgenodigd bij de eerste doorloop, in de repetitieruimte. De eerste keer dat ze het hele stuk achter elkaar spelen, de eerste dag ook dat ze “samen spelen met de band”. “Orkest” roept een van hen, dus laten we ze de muzikanten noemen. We krijgen de voorstelling onversterkt te zien, en natuurlijk is de kans groot dat er een showstop is, iemand zijn tekst vergeet, onverstaanbaar is, of een ander euvel wat je tijdens een voorstelling eigenlijk niet wil hebben, maar op dit moment juist deel uitmaakt van het creatieve proces.
Het decor bestaat uit een paar opblaascactussen, microfoonstandaards en stoelen. We weten dat er straks zand op de grond gaat liggen, maar dat wordt waarschijnlijk bewaard tot de daadwerkelijke speelruimte.
Bij een stuk met deze titel zal de muzikale opening verrassen, al past het weer wel bij het podiumbeeld van zand en cactussen. Een cowboy-ritme, geslagen op een houtblok, wat uitloopt in een country-lied. Muzikaal is de voorstelling zeker gevarieerd; later in de voorstelling krijgen we ook andere genres te horen, zoals een zeer Spaans klinkend lied, als we te maken krijgen met een Spaans heerschap. Wel valt op dat veel liedjes qua geluid van klein naar groot gaan, en dan meestal weer terug naar klein.
We maken kennis met Ivan (Pepijn Schoneveld­), een gevatte twintiger die je eigenlijk meteen sympathiek gaat vinden. Zijn beste vriendin is Rosa (Elise Schaap) en hun onderlinge conversaties zijn op een herkenbare manier grappig. Rosa heeft heel wat vriendjes gehad, maar na elke relatie komt ze wel weer terug bij Ivan, haar “beste vriend”.
Ivan ontkent dat hij meer zou willen met Rosa, maar straalt toch ook wat anders uit. Hij woont in huis bij de oudere Filip (Mike Reus), die hem een beetje bevadert en hem zo nu en dan van goedbedoelde adviezen voorziet. Ivan zegt dat hij zich er niet helemaal thuis voelt, maar daar blijkt in de onderlinge contacten weinig van. Als er echter een boot te koop wordt aangeboden (de schipper wordt gespeeld door Michel Sorbach) ontstaat er bij Ivan interesse deze te kopen.
De opbouw van de voorstelling is knap. In het begin zeer geestig door de onderlinge conversaties, een lichte spanningsopbouw die niet goed te duiden is, uitmondend in een stevig einde. Knappe, menselijke karakters waar je sympathie voor kunt hebben, zoals de Spaanse Jordi (Samuel Hubner Casado) of weerzin, zoals bij de bezopen ex van Rosa (Matthias Quadecker)
Natuurlijk is de doorloop nog niet perfect, maar alle van te voren verwachte euvels blijken nauwelijks tot niet voor te komen. Er wordt een enkel tekstje vergeten, en een enkeling is onversterkt niet te verstaan, maar hiermee had het podium al kunnen worden betreden. De week finetunen die hen nog rest doet alleen maar nog beter vermoeden.

Deze voorstelling laat weer eens zien dat met een lekker script op basis van een roman je een heerlijke voorstelling kunt neerzetten, waar er zo vaak wordt geroepen dat ze toch overal maar een musical van maken. Jonathan van het Reve heeft zijn eigen boek mooi vertaald naar het theater, dat door de muziek van Thomas de Jonker goed wordt ondersteund. Een fraaie regie (Gijs de Lange) en sterk spel, en dat in deze fase van het proces maken het helemaal af. Het moet wel heel gek lopen willen ze na de echte voorstelling niet op een daverend applaus worden getrakteerd.

13 October 2010
Repetitie
Amsterdam
M-lab
http://www.m-lab.nl
m-lab, gijs de lange, elise schaap, pepijn schoneveld, de boot en het meisje, jonathan van het reve

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen