Perspresentatie

De Brief voor de Koning

Van "De Zevensprong" werd al een musical gemaakt. Nu is het populairste boek van Tonke Dragt aan de beurt, de winnaar van de Griffel der Griffels. Stichting Beeldenstorm zal in samenwerking met Theater Terra de voorstelling brengen. Een cast van 5 personen, die ook nog als muzikant aan de bak moeten. In het Muiderslot was de eerste lezing van het script, en werd zo de musical voor het eerst gepresenteerd

Het zag er lange tijd niet naar uit dat we de musical ´De Brief voor de Koning` op de planken zouden kunnen aanschouwen. Na de succesvolle musical “De Zevensprong” ging Dick van den Heuvel namens Beeldenstorm naar schrijfster Tonke Dragt en sprak: “Nou deze is gelukt, nu mag ik toch zeker wel De Brief voor de Koning doen.” Tonke Dragt antwoordde:“Nou, ik dacht het niet, want De Brief voor de Koning gaat over ridders. En ridders zingen niet.” Het leverde hem een ontzettende kater op, maar dat zat er dus niet in.
Een paar maanden later arriveerde een brief van Tonke waarin stond: “Ik had wel verwacht dat je me een brief zou sturen om me te overtuigen van het tegendeel, maar ik hoor al maanden niks van je en dat begint me langzamerhand wel te irriteren.”
Een open uitnodiging dus, om net als destijds bij ´De Zevensprong´ een lange brief te schrijven met een uiteenzetting over ´De Brief voor de Koning´. Dus eerst een kort briefje met `geef me even tijd´. Bij het nalezen van het boek stond het antwoord daar eigenlijk gewoon in. `Het verhaal van ridder Tiuri .... zou eigenlijk een keer bezongen moeten worden´. Tiuri zegt daarop tegen Piak, zijn schildknaap: “Jij, Piak, jij zou dat kunnen.”
En uiteindelijk werd dat de insteek bij het maken van de voorstelling. Piak, de jonge schildknaap, is uiteindelijk oud geworden en vertelt het verhaal van Tiuri, waar hij dus zelf bij was geweest en waarmee hij langs stad en land trekt. De schrijfster gaf haar zegen.

Piak, de schildknaap wordt gespeeld door Frits Lambrechts, vooral bekend als acteur (op het podium, als televisieacteur em stemacteur) en voor de wat oudere mensen als cabaretier.
De ridder in wording, Tiuri, is voor Karel Simons. Hij speelt nu nog de opstandige student in Wat zien ik?! en was te zien in Pietje Bell, bij Eftelingvoorstellingen en in zijn jonge jaren in onder andere Kruimeltje.
De andere rollen worden gespeeld door het ensemble, dat bestaat uit 3 personen. De vrouwenrollen zijn voor Hanneke Last. Zij is nog volop in opleiding. Simon Zwiers zagen we het meest recent in My Fair Lady en Muis. Paul van Utrecht was de laatste jaren vooral achter de schermen actief bij het instuderen van de zang van diverse musicals. Nu staat hij weer zelf op het podium.
Ze zullen het druk krijgen, want “van den Heuvel” zou het liefste 80 personages (in het boek komen er wel 200 voor) zien. In ieder geval moet er een hoop kleding komen.

De muziek komt voor rekening van Jan Tekstra en Fons Merkies. Eerder namen zij al samen de muziek van musical Turks Fruit voor hun rekening. Fons Merkies was tevens verantwoordelijk voor onder andere “Home”, “De Scheepsjongens van Bontekoe” en “De Zevensprong”” en zal volgend seizoen ook “Route 66” voor zijn rekening nemen.
Voor hen is het leuke aan deze voorstelling dat de muziek niet volledig van band zal komen. De acteurs zijn voor het merendeel ook instrumentalisten, Karel uitgezonderd. Of de saxofoon van Hanneke in de voorstelling zal verschijnen is nog even de vraag, maar wie Muis zag weet dat Simon goed overweg kan met de bas; Paul speelt diverse snaarinstrumenten en Frits kan goed overweg met de accordeon. Er is dus voldoende mee te doen. Of de koekepot die Dick van den Heuvel er graag in wil zien ook een plaatsje weet te vinden, dat zal nog moeten blijken.
In de voorstelling zal heel veel muziek zitten, maar dit zal niet in de vorm liedje-scene-liedje zijn, waarin de liedjes terugblikken of vooruitblikken. De muziek zal veel meer geintegreerd zijn in het geheel. Zo kan er na een kort muzikaal stuk weer een klein beetje tekst komen, om vervolgens weer verder te gaan met dezelfde muziek. Het is in die zin misschien ook wel meer muziektheater dan musical.
De componisten zullen zich dan ook deels laten inspireren door wat riddermuziek zou moeten zijn, zonder dat je meteen denkt dat je naar een middeleeuws liedje zit te luisteren. Dat de liedjes in die tijd ook veel meer verhalend waren dan nu komt ook goed uit. Ze zullen echt geintegreerd worden in de voorstelling; haal je ze weg, dan blijft er ook niets meer van de voorstelling over. Een mooi verhaal van de componisten, waar ze als slot het complete fundament onder wegslaan. “We zitten volop in het creatieve proces, dus over twee maanden kunnen we precies het tegenovergestelde zeggen.”

Het decor is van de hand van Theo Terra. Hij zal ook bij de enscenering een grote vinger in de pap hebben. Theo Terra is natuurlijk vooral bekend van Theater Terra.
Het decor bestaat eigenlijk alleen uit een grote kar, die in ruststand zo’n 2 meter hoog is. Met draaien en kantelen kunnen al een hoop situaties worden uitgebeeld. Met de bogen die bij de kar horen, en grote balen hooi worden de mogelijkheden eindeloos. De achterwand is zwart, met een soort van scheur erin die in een andere kleur kan oplichten. Hier kunnen met silhoutten ook bepaalde handelingen worden uitgebeeld.

De cast leest ook enige scenes voor. Een eerste voorleesdag, en ze zijn nu al geestig. Dat belooft veel goeds. Hoe het er uiteindelijk uit zal zien is nu nog een grote vraag, want het creatieve proces is nog maar net begonnen. In september is het duidelijk.
De musical zal 28 september in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag in premiere gaan. Een gebouw met een historie in de stad van Tonke Dragt.

16 April 2007
Repetitie
Muiden
Muiderslot
De brief voor de konng, Karel Simons, Stichting Beeldenstorm. Muiderslot, Frits Lambrechts, Theater Terra, Simon Zwiers, Tonke Dragt

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen