RECENSIE EN VIDEO: Première De Rozenoorlog: Huwelijk is oorlog ⭐⭐⭐⭐

De laatste, gesubsieerde musical van Judas is de komedie De Rozenoorlog, vooral bekend als film. In de Vlaamse bewerking spelen Lucas Van den Eynde en Maike Boerdam het door midlifecrisis geplaagde echtpaar. Recensie én videoverslag van de première. VIDEO.

In 1989 kon het bioscooppubliek voor de derde keer genieten van het gouden filmtrio Michael Douglas-Kathleen Turner-Danny DeVito. Wat in The War of the Roses vertrouwd begint als de zoveelste komedie over een huwelijk waar de jeu van af begint te raken, verandert in de tweede helft ineens in diepdonkere horror. De ooit zo verliefde tortelduifjes Douglas en Turner staan elkaar langzaam maar zeker zo naar het leven, met zà³veel fysiek geweld, dat zelfs cartoonhelden Tom and Jerry hier nog iets van kunnen leren.

De film was gebaseerd op een roman van Warren Adler, waarop Frank Van Laecke en Allard Blom bijna dertig jaar later een musicalversie voor Judas Theaterproducties hebben gebaseerd. In De Rozenoorlog spelen Lucas Van den Eynde (Daens) en Maike Boerdam (Hartsvrienden) het door huwelijkssleur geplaagde echtpaar en neemt Marc Lauwrys de rol van de werkgever van manlief voor zijn rekening.

In de Vlaamse musical volgen we de opgang en onomkeerbare neerval van het huwelijk van Bob en Barbara Van Rozen. Zij vallen voor elkaar als ze elkaars voorliefde voor antiek ontdekken. Maar na het inrichten van hun indrukwekkende droomhuis en het opvoeden en daarna uitzwaaien van hun twee kinderen wordt het nogal stil bij de Van Rozens. Vooral Barbara, die haar pedagogiestudie al snel liet vallen, lijdt hier nogal onder. Als zij haar eigen cateringbedrijfje opstart, groeien de twee gelieven uit elkaar. Dat proces wordt nog meer aangezwengeld zodra de jonge, aantrekkelijke Sofie als hulp in de huishouding bij het paar intrekt, een object waar de inmiddels in een midlifecrisis verkerende Bob zijn gretige oog maar al te graag op richt. Het wantrouwen over en weer heeft eerst de vorm van pittige, sarcastische woordenwisselingen, maar groeit snel uit tot fysiek geweld dat verder gaat dan blauwe plekken. De oorlog van de Rozen wordt zà³ fel en meedogenloos, dat een weg terug niet meer mogelijk is. Maar betekent geen weg terug zelfs de dood?

Zodra je binnenloopt in de Rode Zaal van het Antwerpse Fakkelteater, plaats delict van De Rozenoorlog, besef je al snel dat al het groteske Hollywoodse gooi-en-smijtwerk op dat kleine podium niet gaat worden nagebootst. Scriptschrijvers Van Laecke en Blom leggen de nadruk op de fase van de pittige woordenwisseling. Dat levert een fijn en vermakelijk krachtenveld op tussen een bedeesde, soft-spoken Van den Eynde en een felle, licht ontvlambare Boerdam. Inhoudelijk valt er weinig nieuws te vinden in de wederzijdse verwijten van man en vrouw, maar het feit dat Bob Vlaming is en Barbara Nederlands is, levert een kleine, grappige toevoeging aan het bekend klinkende geheel. Wat minder prettig werkt, is de vertellersrol van Lauwrys en Myriam Bronzwaar. Zelf spelen deze acteurs ook karakters in het verhaal, waaronder zelfs de huisdieren, maar vooral in het begin zijn Lauwrys en Bronzwaar degenen, die het verhaal verder moeten brengen. Dat gaat helaas samen met steeds datzelfde harde volume en lach-of-ik-schiettoon dat je snakt naar de volgende, echte scène.

18 November 2016
Antwerpen
Fakkelteater - Rode Zaal
rozenoorlog, war of the roses, Maike Boerdam, Lucas van den Eynde, Marc Lauwrys, laura seys, myriam bronzwaar, Sam Verhoeven, allard blom, Frank van Laecke, fakkelteater, Judas Theaterproducties, antwerpen,