Recensie

Dolfje Weerwolfje op z’n Vlaams

De Nederlandse versie ging vandaag twee jaar geleden in première, nu kan ook Vlaanderen genieten van deze geslaagde voorstelling.

Hetzelfde script, dezelfde decors, en ook de kostuums komen grotendeels overeen, maar toch is de huidige Dolfje Weerwolfje niet een volledige kopie van de Nederlandse versie. Waar in Nederland vijf volwassenen en drie kinderen het stuk vertolkten, bestaat de cast nu uit vier volwassenen en elf kinderen/jongeren. Niet verwonderlijk als je weet dat de producent van nu, Event Team, een historie heeft van werken met de jeugd. Van een aantal lokale voorstellingen in Evergem is de speellijst inmiddels is uitgegroeid tot een landelijke tour.

In Dolfje Weerwolfje draait het natuurlijk om Dolf. Hij is geadopteerd door het aardige, maar wel wat vreemde echtpaar Vriends, en heeft een stiefbroer Tim(mie). Dolfje is niet zo’n indrukwekkende verschijning, en wordt dan ook geplaagd door klasgenoten. Op zijn zevende verjaardag merkt hij tot zijn schrik dat hij een weerwolf is. Anders zijn is al niet leuk, maar als de veren op je kleren niet van een kapot dekbed, maar van een verdwenen kip uit de ren van de buurvrouw komt, wordt het helemaal ongemakkelijk. De buurvrouw, mevrouw Krijtjes, maakt jacht op de witte wolf met een brilletje. Er komt een vreemde dokter, Van Dale, die een manier heeft om weerwolven te ontmaskeren. Dus genoeg onheil voor een zevenjarig jongetje. Al blijkt het weerwolf zijn ook een keerzijde te hebben.

De drie grote kinderrollen, Dolfje, Timmie en vriendinnetje Noury worden gespeeld door drie casts. Wij zagen Obe Lambert, Flavio Rizzuto en Emma Villays aan het werk. De eerste speelt in Evergem een thuiswedstrijd, maar alle drie zitten ze lekker in hun rol, en spelen het overtuigend. Het is makkelijk meeleven met de enthousiaste Timmie en de vriendelijke Nouri, die ook niet op haar mondje is gevallen, maar evengoed met de ellende die Dolfje doormaakt of denkt te moeten doormaken.
Zo’n beetje alle andere rollen worden extreem groot gespeeld. Moeder Vriends (Katja Retsin) heeft een enorme lach, vader Vriends (Tim Asselman) is extreem vreemd, en buurvrouw Krijtjes (Dorothy Wuyts) is erg hysterisch. De enige redelijk normale figuur is de weerwolf-opa van Dolfje, gespeeld door Jan Schepens, maar zijn andere rollen als Vandale en turnleraar zijn weer groot. Al is die laatste misschien dan weer niet zo’n enorme vergroting, afgaand op de eigen leraren van vroeger.  Ook de kibbelende kippen in de ren en de mede-klasgenoten spelen enorm op de comedy. Door deze bonte karakters te combineren met een toch serieus probleem ontstaat een boeiende voorstelling, die nooit echt te zwaar wordt. Neigt de voorstelling naar wat al te veel comedy, volgt er wel weer een ballad om tot rust te komen. Muzikaal valt vooral het griezelige thema op, dat erg fraai is. “Ik vind het een beetje eng”, hoor ik achter me, maar die gevoelens blijken ook weer snel verdwenen.

Het artistieke Nederlandse decor, een soort omlijsting gevormd door stoelen, is ook in deze versie terug. Het oogt vreemd, maar mooi, en als deze in twee delen verplaatsbaar blijkt te zijn, kan er ook nog eens een fraaie boom van worden gemaakt.
Dolfje Weerwolfje is een leuke voorstelling voor de hele familie (als we kinderen onder de vijf voor het gemak niet meetellen), met herkenbare thema’s als het accepteren van anders zijn, maar vooral ook heel veel humor. De voorstelling speelt tot en met 17 juni, vooral in de weekenden, door heel Vlaanderen.

Foto’s: Lauranne Cleenwerck

15 April 2018
Reguliere voorstelling
Evergem (BE)
CC Stroming
http://www.dolfjeweerwolfje.be/

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen