Recensie

Een echt Wickie-avontuur in musicalvorm ⭐⭐⭐⭐

Een slimme jonge Viking, die de volwassenen uit de problemen helpt. Zo kennen we Wickie, en dat is ook precies zijn rol in de musical.

Wickie is deel van de televisiehistorie. Wie heeft er in zijn jeugd niet gekeken naar de avonturen van het jongetje, dat vaak als verstekeling bij zijn vader Halvar, dorpshoofd van het Viking dorpje Flake, aan boord ging, en hem vervolgens helpt bij de gevaren die moeten worden getrotseerd. Studio 100 heeft de serie nieuw leven ingeblazen in een eigentijdse animatiestijl. De opbouw van de verhalen zijn niet veel veranderd, zodat ook het verhaal van de musical voor jong en oud even vertrouwd aanvoelt. Degene met een heel goed geheugen zullen misschien wel even moeten wennen. De namen van de Vikings zijn in het Nederlands in de oude serie veranderd, en nu worden de originele namen gebruikt.

In de musical is Verschrikkelijke Sven weer de tegenstander. Hij, of eigenlijk zijn gluiperige assistent Pox,  heeft een gemeen plan bedacht. Ze ontvoeren Wickie, en eisen losgeld. Als ze dit losgeld, twee enorme diamanten (de ogen van Freya), komen brengen, worden ze in de val gelokt, wat een stuk gemakkelijker is als het slimme jongetje er niet bij is. Het plan wordt uitgevoerd, maar zoals in veel jeugdseries zijn ook her de slechteriken niet zo slim. Niet Wickie, maar zijn vriendinnetje Ylvie die de helm van Wickie op haar hoofd heeft, wordt door Pox ontvoerd. Maar de rest van het plan wordt wel uitgevoerd, en dus gaat Halvar met de stenen op pad om Ylvie terug te kopen. Uiteraard mag Wickie niet mee, en zoals we het kennen uit de tekenfilms, doet hij het stiekem toch. Voor de confrontatie met Sven moet eerst nog een ander gevaar worden getrotseerd, met een onverwachte heldenrol van één van de bemanningsleden.

De karakters zijn onmiddellijk herkenbaar door de prachtige kostuums, die er tevens voor zorgen dat de spelers zelf niet meer te herkennen zijn, behalve soms door het stemgeluid. We zien de stoere Halvar, die zichzelf geweldig vindt en de kibbelende Snorre en Tjurre, die niet samen door één deur kunnen, maar evenmin zonder elkaar. En ook de stevig gebouwde Faxe, de bard Ulme en druide Urobe, die uiop basis van de runen voorspellingen kan doen.
De cast doet het uitstekend. Je voelt geen zenuwen bij Remi de Smet, die als hoofdrolspeler het nu toch maar moet laten zien, en dat ook prima doet. Net als de andere jeugdige speler overigens: Lotte Heuten is uitstekend als Ylvie. De opvallendste rollen bij de volwassen spelers zijn die van Snorre en Tjurre, die een aantal flinke slapstickmomenten hebben. James Cooke en Steve Beirnaert hebben hun kwaliteit individueel al in veel producties laten zien, maar zijn als dit tweetal in Wickie op hun allerbest. Bij de dames heeft Marleen van der Loo een prachtig solonummer, en weet Martine de Jager haar bijrol ook met verve en dreiging in te vullen. De ‘Bekende Vlamingen’ Dirk Bosschaert (Berend Brokkenpap in Piet Piraat) en Serge Quisquater (Sergio/Sergio & The Ladies) vallen in dit uitstekende gezelschap ook zeker niet uit de toon.

Het verhaal heeft alle elementen van een Wickie-avontuur. Nu is de musical wel langer dan een televisie-aflevering, wat voor sommige kinderen misschien kan leiden tot wat onrustig gedrag. Sommige songs halen de vaart ook een beetje uit de voorstelling: de prachtige ballad van Marleen van der Loo als moeder Ylva, met Kniertje-achtig podiumbeeld, is voor hen waarschijnlijk wat minder geschikt. Daar staan dan weer rappe scene overgangen tegenover, inclusief knap dubbelgebruik van decorstukken. De regie van Tijl Dauwe lijkt behoorlijk beïnvloed door Frank van Laecke, een van de meesters in dat vak.
Muzikaal voelt Wickie als thuiskomen bij Studio 100. Johan Vanden Eede maakte de composities voor de meeste Studio 100 sprookjesmusicals, en nu dus ook voor Wickie. Soms doet de muziek van de musical wat denken aan Robin Hood, zijn sterkste musicalscore tot nog toe.

Langere speelperioden voor producties als deze lijken in Vlaanderen helaas voorgoed verleden tijd. De musical is nog te zien in Hasselt op 18 en 19 april en in Antwerpen: Stadsschouwburg. Een tour langs een aantal grote Nederlandse theaters zal deze zomer starten. Voor volwassenen anderhalf uur jeugdsentiment, en voor kinderen een behoorlijk spannend avontuur.

06 April 2015
Première
De Panne
Plopsaland
http://www.studio100.com/wickie
wickie, musical, recensie

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen