Het zijn moeilijke tijden voor de mensen in musicalland. Geweldige artiesten zitten op de bank, en ook voor jonge talenten zijn er weinig mogelijkheiden. Paul Keizer hoopt met Musical On Demand daar wat aan te doen. Want als voor elke gelegenheid wel een musicalnummer te vinden is, waarom deze dan niet bij die gelegenheden brengen.
Midden in het station van Haarlem, in ‘de Wachtkamer’, was afgelopen maandag de start van Musical On Demand, met een presentatie van wat ze allemaal kunnen. Een demonstratie van bekend en onbekend materiaal, van feestelijke meezingers tot de kleine ballad, van spontane zang tot hét bekende nummer van de artiest.
De avond startte met ‘The new world’ uit ‘Songs For A New World’, een mooi, voor de meesten van ons, onbekend nummer. Er zullen nog een aantal onbekende nummers volgen, al is het merendeel een stuk bekender. Dat je met musicalnummers kunt combineren wordt op twee verschillende manieren getoond. Zo wordt ‘Waarom , God?’ gemengd met ‘Denk aan mij’ en ontstaat een nieuw gevoelig duet, en horen we later op de avond drie “kinder”liedjes in een combinatie (Annie, Pippi Langkous en Ciske de Rat).
Vertederend wordt het als de Nederlandstalige versie van Suddenly Seymour uit Little Shop of Horrors wordt gezongen. Het bekende ‘I know him so well’ uit ‘Chess’ klinkt prachtig, en ‘Do Re Mi’ wordt door de hele ruimte (en misschien ook wel daarbuiten) uit volle borst meegezongen. Regelmatig kijken er namelijk ook treinreizigers door de ramen, om te zien wat ze nu horen.
Als het publiek dan ook de kans krijgt om wat te roepen, en de artiesten vervolgens liedjes of fragmenten daaruit zingen, wordt het helemaal leuk. Sommige artiesten krijgen voorzetjes. ‘Les Miserables’ is voor Tony Neef natuurlijk gesneden koek, maar ook een aantal anderen zingen mee, en speciaal voor Yoran de Bont wordt uit de zaal Urinetown geroepen, die onmiddellijk uitbarst in “Sta op en loop’ (twee jaar geleden nog nummer 1 in de Musicalworld Top 50), ‘Oh, jij was de jongen die Jamai verving’, zegt Tony Neef nog. Bij ‘Jekyll & Hyde’ klinkt ‘This is the moment’, natuurlijk, en als ‘Jesus Christ Superstar’ wordt verzocht duikt Daan Smits achter de piano, waar even daarvoor nog orkestleider Edwin Schimscheimer zat. Als als laatste Grease wordt genoemen blijkt dit een voorbereide act. De avond wordt besloten met een lach om zwaartekracht, gezongen door Renéé van Wegberg, die dit nummer natuurlijk nog regelmatig in het Circustheater laat horen (en vorig jaar de nummer 1 in de Musicalworld top 50).
Of dit initiatief zal slagen, is in deze tijden natuurlijk de vraag. Het is ze zeker gegund, en degenen die gebruk gaan maken van Musical On Demand zullen daar, op basis wat we deze avond hebben kunnen horen, geen spijt van krijgen. Dus valt het voor de liefhebben te hopen dat de winkeliersvereniging in he buurt hier wat in ziet, en een optreden in thema boekt. Of dat iemand die een feestelijke of andere gelegenheid heeft, aan hen zal denken.
Meer informatie is te vinden op http://www.musicalondemand.nl.