Reportage

Een musicallied op verzoek

Een hoogtepunt uit de kick-off van Musical On Demand is een roept-u-maar uit de zaal, waarna de mensen op het podiun één of meerdere fragmenten uit deze musical zingen.

Het zijn moeilijke tijden voor de mensen in musicalland. Geweldige artiesten zitten op de bank, en ook voor jonge talenten zijn er weinig mogelijkheiden. Paul Keizer hoopt met Musical On Demand daar wat aan te doen. Want als voor elke gelegenheid wel een musicalnummer te vinden is, waarom deze dan niet bij die gelegenheden brengen.
Midden in het station van Haarlem, in ‘de Wachtkamer’, was afgelopen maandag de start van Musical On Demand, met een presentatie van wat ze allemaal kunnen. Een demonstratie van bekend en onbekend materiaal, van feestelijke meezingers tot de kleine ballad, van spontane zang tot hét bekende nummer van de artiest.
De avond startte met ‘The new world’ uit ‘Songs For A New World’, een mooi, voor de meesten van ons, onbekend nummer. Er zullen nog een aantal onbekende nummers volgen, al is het merendeel een stuk bekender. Dat je met musicalnummers kunt combineren wordt op twee verschillende manieren getoond. Zo wordt ‘Waarom , God?’ gemengd met ‘Denk aan mij’ en ontstaat een nieuw gevoelig duet, en horen we later op de avond drie “kinder”liedjes in een combinatie (Annie, Pippi Langkous en Ciske de Rat).
Vertederend wordt het als de Nederlandstalige versie van Suddenly Seymour uit Little Shop of Horrors wordt gezongen. Het bekende ‘I know him so well’ uit ‘Chess’ klinkt prachtig, en ‘Do Re Mi’ wordt door de hele ruimte (en misschien ook wel daarbuiten) uit volle borst meegezongen. Regelmatig kijken er namelijk ook treinreizigers door de ramen, om te zien wat ze nu horen.
Als het publiek dan ook de kans krijgt om wat te roepen, en de artiesten vervolgens liedjes of fragmenten daaruit zingen, wordt het helemaal leuk. Sommige artiesten krijgen voorzetjes. ‘Les Miserables’ is voor Tony Neef natuurlijk gesneden koek, maar ook een aantal anderen zingen mee, en speciaal voor Yoran de Bont wordt uit de zaal Urinetown geroepen, die onmiddellijk uitbarst in “Sta op en loop’ (twee jaar geleden nog nummer 1 in de Musicalworld Top 50), ‘Oh, jij was de jongen die Jamai verving’, zegt Tony Neef nog. Bij ‘Jekyll & Hyde’ klinkt ‘This is the moment’, natuurlijk, en als ‘Jesus Christ Superstar’ wordt verzocht duikt Daan Smits achter de piano, waar even daarvoor nog orkestleider Edwin Schimscheimer zat. Als als laatste Grease wordt genoemen blijkt dit een voorbereide act. De avond wordt besloten met een lach om zwaartekracht, gezongen door Renéé van Wegberg, die dit nummer natuurlijk nog regelmatig in het Circustheater laat horen (en vorig jaar de nummer 1 in de Musicalworld top 50).
Of dit initiatief zal slagen, is in deze tijden natuurlijk de vraag. Het is ze zeker gegund, en degenen die gebruk gaan maken van Musical On Demand zullen daar, op basis wat we deze avond hebben kunnen horen, geen spijt van krijgen. Dus valt het voor de liefhebben te hopen dat de winkeliersvereniging in he buurt hier wat in ziet, en een optreden in thema boekt. Of dat iemand die een feestelijke of andere gelegenheid heeft, aan hen zal denken.

Meer informatie is te vinden op http://www.musicalondemand.nl.

21 October 2012
Besloten voorstelling
Haarlem
De Wachtkamer
http://www.musicalondemand.nl
musical on demand, paul keizer, tony neef, renee van wegberg, yoran de bont, daan smits, edwin schimscheimer, musicalconcert

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen