X

Wist je dat?

Je kunt met de slider zelf bepalen of je nu meer het artikel wilt lezen of de videoreportage wilt bekijken.

Recensie

VIDEO EN RECENSIE:The Bridges of Madison County - een ontroerende romance in Iowa ⭐⭐⭐⭐

Op pinkstermaandag ging in Het Zonnehuis in Amsterdam-Noord de musical The Bridges of Madison County in première. Een mooie pinksterdag werd het zeker.

Gebruik de slider om te bepalen wat je het meest wilt zien.

The Bridges of Madison County vertelt het verhaal van de Italiaanse immigrante Francesca. Anno 1965 woont zij samen met haar man (Dick) en kinderen (Michael en Carolyn) op een boerderij in Iowa. Zij blijft een paar dagen alleen achter als Dick met de kinderen naar een jaarmarkt gaat. Buurvrouw Marsha houdt wel een oogje in het zeil. Als de familie nog maar net vertrokken is, komt er een vreemde auto het erf oprijden. Robert, fotograaf van National Geographic, komt de weg vragen. Hij moet een reportage maken over de bruggen van Madison County. De laatste brug kan hij echter niet vinden. Francesca rijdt met hem mee om hem de weg te wijzen, vervolgens blijft hij voor een drankje en een diner en de romance bloeit op. Maar na een paar dagen komen Dick en de kinderen weer terug. Francesca staat voor een moeilijke keuze. Het verhaal is gebaseerd op de gelijknamige roman van de Amerikaanse schrijver Robert James Waller. In 1995 is het verhaal al zeer succesvol verfilmd met Meryl Streep en Clint Eastwood in de hoofdrollen. De musical, voorzien van tekst en muziek door Jason Robert Brown, ging in 2014 in première op Broadway en wist twee Tony Awards in de wacht te slepen.

De hoofdrollen in deze productie worden vertolkt door Lone van Roosendaal en René van Kooten. En hoe! Ze hebben natuurlijk al vaker tegenover elkaar mogen staan op het toneel en dat zie je. Ze zijn heel goed op elkaar ingespeeld. De zang en het spel van beiden zijn werkelijk formidabel en daarmee weten ze oprecht te ontroeren. Het Italiaanse accent van Lone is in het begin wat merkwaardig, maar gelukkig ben je daar als toeschouwer snel aan gewend.

Bas Heerkens mag in de huid van Dick kruipen. Hij begon qua zang niet sterk, maar wist gelukkig te groeien tijdens de voorstelling. Bovendien was hij als enige altijd goed te verstaan in zijn nummers. Een danser is hij niet, maar dat onbeholpene in zijn choreografieën past juist ook wel weer bij zijn rol. De komische noot in de voorstelling wordt verzorgd door Annick Boer. Zij zet op bijzonder humoristische wijze de rol van nieuwsgierige buurvrouw Marsha neer. Jeroen C. Molenaar en Marieke Goemans spelen de kinderen. Hun prestaties zijn in orde, maar meer ook niet.

Het decor is simpel, maar doeltreffend. Op de achtergrond zie je een trap, die tegelijkertijd de trap in het huis en de brug uitbeeldt. Verder worden er af en toe rekwisieten gebruikt om aan te geven waar een scène zich afspeelt. Het podium staat in de zaal en het publiek zit daar omheen. Je zit er echt bovenop en dat maakt van deze kleine voorstelling een intieme ervaring die echt bij je binnenkomt.

De muziek wordt live gespeeld door de vier muzikanten op het podium. De nummers zijn uitstekend vertaald door Koen van Dijk met pareltjes als Al die tijd, Wie we zijn en Vervaagt naast jou. De prachtige muziek en teksten zijn zeker een hoogtepunt van deze musical.

Na Kiss of the Spider Woman en Sweeney Todd slaagt Het Zonnehuis er dus wederom in om een mooie zomervoorstelling op de planken te brengen. Met name de muziek en de geweldige prestaties van René van Kooten en Lone van Roosendaal maken deze musical zeer de moeite waard.

param name="allowscriptaccess" value="always">

05 June 2017
Première
Amsterdam
Het Zonnehuis
http://www.zonnehuis-amsterdam.nl