Interview

Erwin van Lambaart

Wij kijken dus of het verhaal goed is, of het mooi gemaakt is en of het iets is wat het Nederlands publiek niet onthouden mag worden

Welke theatervorm is voor jou het meest intressant, zowel zakelijk als privé gezien?
Musical is wat wij in de basis het meest produceren en het is voor mij ook de eerste grote liefde die ik had met theater. Op mijn 12e zag ik mijn eerste musical met Jasperina de Jong dus vanaf die tijd ben ik al gek van musical.
Wat ik nu zakelijk gezien leuk vind, is dat ik daarnaast met Joop andere dingen kan produceren zoals toneel. Dat is een hele andere dicipline, een andere grootheid. Musicals zijn vaak groot en ingewikkeld, toneel daarentegen is kleiner en meer op de vierkante meter. Dramaturgisch gezien kijk je bij toneel ook veel dieper dan bij musical. Omdat wij ook toneel produceren, geven wij musicalacteurs ook de kans om eens de toneelkant op te gaan. Aangezien wij theaterproducent zijn en geen musicalproducent, moeten we dus wel verschillende vormen van theater produceren. Daarom zie je dit seizoen ook zowel concerten (De Munk Live) als musicals als personalityshows (André van Duin Jubileumshow). Maar de basis blijft musical.

Welke criteria gebruikt Joop van den Ende theaterproducties om een productie in een land te tonen?
Het begint met de basis van wat wij vinden dat de Nederlanders moeten kunnen zien. Daarnaast moeten we het natuurlijk spannend vinden om te maken en te produceren. We zien in het buitenland soms geweldige voorstellingen waar we helemaal niks mee hebben. Dan is het als producent moeilijk om dat op de planken te brengen. Dan ga je het heel technisch benaderen en mis je de passie en het gevoel.
Wij kijken dus of het verhaal goed is, of het mooi gemaakt is en of het iets is wat het Nederlands publiek niet onthouden mag worden. Daarna gaan we natuurlijk ook kijken of het zakelijk allemaal klopt. De tijdsgeest is ook erg belangrijk; wat houden mensen bezig in de maatschappij. Verder werken wij altijd met een 3-jaren schema dat vooruit schuift, maar die verandert ook meerdere malen. We zijn op dit moment druk bezig om onze 1e keus van een nationale tour rond te breien want dat moet in november naar de theaters toe.

Wat kunnen we in Nederland de komende jaren verwachten van Joop van den Ende Theaterproducties?
Afgelopen 2 jaar zijn de ‘feel-good’ producties erg in trek. Niet alleen in Nederland, maar ook in New York en Londen. Dit is een trend waarvan ik denk dat hij zich de komende 2 à  3 jaar nog wel voortzet. Naarmate de economie beter gaat, zul je meer zwaarde verhalen gaan zien. ‘Woman in White’ van Andrew Lloyd Webber is een voorbeeld van een steviger verhaal met een meer dramatische achtergrond. De komende jaren zullen er beetje bij beetje meer van dit soort producties komen. Specifiek voor Nederland denk ik dat de Nederlanders toch vooral Nederland repertoire willen zien zoals ‘De Jantjes’. We zijn bijvoorbeeld ook bezig met een musical over Rooie Sien en Ciske de Rat, maar dat is waarschijnlijk voor seizoen 2006-2007. De reden voor vraag naar het Nederlands product is naar mijn idee omdat we als land binnen de Europese Unie zo opgaan in een kolone van buitenland zijn, dat ik denk dat daarbinnen mensen ontzetten de behoefte hebben aan dingen die van hunzelf zijn. Zowel in het theater als in de muziek viert op dit moment het Nederlandstalige hoogtij. Kijk maar naar de Tros met al die programma’s met Nederlandse artiesten. Ook ‘Hamelen’ is een enorm succes en dat is natuurlijk niet voor niks. Wat van ‘ons’ is willen we graag herkennen en zien.

Momenteel draait er wat betreft musicals enorme tegenstrijdige producties; Lion King, Passion, Crazy for You, Mamma Mia. Zijn de tegenpolen altijd zo extreem geweest?
Nee! Wij hebben een hele bewuste keuze gemaakt om een breder pallet aan musicals te gaan laten zien, dit om een twee-tal redenen.
1) Wij worden vaak in een hokje geplaatst van “zij maken de grote, makkelijke, internationale hits en die zijn succesvol”.
2) Wij willen het pallet breder trekken. Wij zijn de grootste en met de meeste ervaring. Dat geeft ook verplichtingen aan het Nederlands publiek om te laten zien wat voor soorten stromingen musical er allemaal bestaat. Wij hebben meer dan voorheen daar bewuste keuzes in gemaakt. We hebben geprobeerd om met de ‘Lion King’, ‘Mamma Mia’, ‘Crazy for You’, ‘Passion’ en ‘De Jantjes’ dat schilderspallet aan musicals breder te trekken.
Als je nu kijkt naar ‘Passion’, wat heel goed loopt, zijn we blij dat we die stap gemaakt hebben. Dat betekent dat we om het jaar of om de 2 jaar zo’n soort productie kunnen maken want blijkbaar spreekt het toch een groot publiek aan. Als we zeggen “we maken grote en spectaculaire producties zoals de ‘Lion King’, ‘Mamma Mia’ en ‘Crazy for You’, dan moet je daarnaast ook het kleine, misschien wat moeilijkere en minder commerciële neerzetten. Dat zijn we aan onze stand verplicht! Daarnaast kunnen sterren die voor ons werken ook een stap nemen. Als je kijkt naar Pia, Vera en Stanley, die hebben met ‘Passion’ alle 3 iets gedaan waarvan we wel wisten dat ze het konden, maar het nog nooit hadden laten zien. Daarmee werk je aan de ontwikkeling van wat musicals en muziektheater in Nederland kan zijn en als je de grootste bent, dan moet je dat ook doen!

 

10 October 2004
N.v.t.
Amsterdam
Focus
Erwin Lambaart, Joop van den Ende, Producent