Perspresentatie

Filmgeschiedenis ontmoet theater

Aankomend theaterseizoen is een van de mooiste musicals van Adrew Lloyd Webber, Sunset Boulevard, in een geheel eigen versie in Nederland te zien. Nu ook met alle gefilmde reportages van MWTV.

Het tweede deel van Musicalworld.TV’s reportage:

Het verhaal speelt zich af in het Hollywood van de jaren ’50 waar het bruist en zindert van jong talent wat niets liever doet dan films maken. We zien de geschiedenis van Norma Desmond, een van de grootste Hollywoodsterren ten tijde van de ‘stomme’ film. Door de introductie van het geluid krijgt zij geen rollen meer, maar ze wacht al jaren wanhopig op haar grote comeback. Ze zet een jonge scriptschrijver, Joe Gillis aan het werk om samen met haar die ene grote film te schrijven. Ze wordt verliefd op hem en verwacht haar grote comeback te maken op het witte doek. Maar helaas krijgen Hollywoodsterren niet altijd wat ze willen.

Erwin van Lambaart, directeur van Stage Entertainment die de voorstelling produceert, had Sunset Boulevard al een jaar of 5 op zijn lijstje staan om naar Nederland te halen. “Als je een show als deze wilt creëeren dan heb die niet het ene seizoen bedacht en het volgende seizoen in het theater staan. Je wacht op het juiste moment, tot alle factoren bij elkaar komen. Op de juiste creatives, die er helemaal voor willen gaan, en op de sterren die er qua uitvoering erbij passen”, aldus van Lambaart.
Sunset Boulevard mag dan wel minder bekend zijn bij het grote publiek in vergelijking met andere Webber musicals, Van Lambaart vindt dat je als theaterproducent ook dat soort titels naar Nederland moet halen om het publiek er kennis mee te laten maken. “Sunset Boulevard heeft bijvoorbeeld een geweldige score. Aan de ene kant dramatiek maar aan de andere kant een vrolijke en energieke score. Daarnaast geeft het verhaal inkijk in een wereld die wij in Nederland alleen van de buitenkant kennen. Het ‘groot-groter-groots’ aspect is in die tijd uitgevonden. De filmstudio’s geloofden namelijk dat de grootsheid van de film ook in het dagelijksleven moest doorschijnen. Je had geen huis met 5 slaapkamers, maar met 25. Een hond of kat als huisdier was ‘not done’, je had een panter en daar liep je mee te pronken op Rodeo Drive. En alles werd door de filmstudio’s betaald. Kun je het Norma dan eigenlijk wel kwalijk nemen dat zij de attitude had die ze had….Daarnaast is het verhaal natuurlijk ook tijdloos. Kijk maar eens naar Britney Spears of Amy Winehouse. Zij zijn aan de ene kant groot gemaakt door de pers maar als het even tegensit worden ze door diezelfde pers genadeloos afgemaakt.”

Paul Eenens is aangetrokken voor de regie. “Ik ben een echte aardstwijfelaar en moet normaliter lang nadenken voordat ik een beslissing neem. Maar toen ik voor deze job gevraagd werd zei ik meteen ‘ja’. Waarom? Sunset Boulevard, met Glenn Close in de hoofdrol, was mijn 1e show die ik op Broadway. Op het moment dat ik had toegezegd voor deze productie had ik al een bescheiden idee voor de casting in mijn hoofd. 18 jaar geleden liep ik stage bij de oerversie van Les Misérables in Nederland. Ik had toen al een klik met Simone en Pia. Ik ben er dan ook trots op dat ik met hen de reis van Norma Desmond mag maken”, aldus Paul
Uitgangspunt voor deze productie is volgens Paul de zoektocht naar interpetatie. “Het spanningsveld tussen illusie en realiteit. Wat is echt en wat niet en dit is vooral relevant voor Norma. Ik heb ooit eens een artikel gelezen over Sunset Boulevard waarin de volgende zin in voorkwam die precies de lading dekt: ‘Reality for Norma has no reality’. Norma die in een illusie leeft die voortgekomen is uit desillusie.”

 

21 August 2008
N.v.t.
Amsterdam
Focus
http://www.sunsetboulevard.nl
sunset boulevard, simone kleinsma, pia douwes, antonie kamerling, joop van den ende, mamma mia, les miserables, tarzan, evita, glenn close, elaine page, patti lupone, petula clark, andrew lloyd webber