Recensie

Forbidden Musicals On Tour

Forbidden Musicals is inmiddels een begrip. Op veler verzoek en wegens het enorme succes komt Forbidden dit jaar voor het eerst met een heuse tour door de Nederlandse theaters.

Ooit begonnen als grap voor collega’s uit het vak, is Forbidden uitgegroeid tot een jaarlijks terugkerend fenomeen wat zowel artiesten als fans massaal naar het Amsterdamse Werkteater doet stromen, om zichzelf en elkaar gepersifleerd te zien in ’s lands grote en kleine musicalproducties.
De show met Michael Diederich, Doris Baaten, Alberto ter Doest en Joke de Kruijf kent zowel fans in Nederland als België. Het is daarom misschien niet helemaal onverwacht dat Forbidden nu het land in trekt om ook daar furore te maken.

Voor de kenners onder ons is het wellicht even wennen: omdat het een tourversie is, is deze Forbidden namelijk een stuk algemener van opzet dan zijn acht voorgaande edities en richt zich meer op de alom bekende recente en oudere producties dan op de “inside jokes”. Uiteraard om het geheel toegankelijker te maken voor het grote publiek.
Maar dat is dan ook meteen het enige mindere puntje. De hilarische aaneenschakeling van momenten waarbij de zaal buldert van het lachen, blijven hier dan misschien achterwege; toch blijft er genoeg over om van Forbidden Musicals on Tour een leuke, onderhoudende show te maken.
Een show die ons meevoert langs de hoogtepunten van Andrew Lloyd Webber en Claude Michel Schonberg en achtereenvolgens Leonard Bernstein en Disney. Met muzikale bewerkingen van Eelco Claassen, die er in slaagt Webber te laten klinken als Webber en Bernstein als Bernstein, ondanks de aanpassingen die nodig waren om problemen met de rechten te voorkomen. De vlijmscherpe teksten zijn zoals altijd van de hand van Petra van der Eerden: zij heeft weer een boekwerk aan teksten afgeleverd zonder welke er geen Forbidden Musicals zou zijn.

Het thema van de avond is dood & liefde: want bij een gemiddelde musicalproductie vallen er 90% slachtoffers en zonder liefde geen verhaal.
Achtereenvolgens passeren ons onder meer een Phantom (in luttele seconden), 3 Musketiers (in drie minuten), Pia Douwes (“Die rol die is van mij!”), een Mini Miss Saigon, de Mini-rables en Cars. In het kader van de publieksparticipatie krijgen we de verkiezing van de meest bevredigende Tarzan voorgeschoteld.
Maar natuurlijk worden ook de kinderproducties niet vergeten, al moet je tegenwoordig wel erg goed oppassen met wat je je kinderen voorzet! De Kleutertjeskrant is dan toch een veiliger alternatief. 
De pauzefinale is geniaal en bewijst eens te meer wat je met relatief weinig middelen en vooral veel creatieve fantasie kunt doen. Giet uw boodschap in een tekenfilm en geef de kijker op een aangename manier iets mee: Jesus Christ Super Disney.
Als vaste traditie wordt op het eind van iedere Forbidden een bekende musical gepimpt. Dit jaar is gekozen voor een homomage aan de Back Side Story.
Moeten we nog meer zeggen?

De cast heeft al eerder bewezen dat zij voor Forbidden gemaakt is en maakt dat ook nu weer waar. Alberto ter Doest als Jesus Christ Superstar en Pia Douwes, Doris Baaten als Vera Mann, Joke de Kruijf als sexy Sneeuwwitje en Michael Diederich is toch onweerstaanbaar als Tarzan…
Daarnaast is de show dit jaar voor het eerst uitgerust met een heus ensemble, bestaande uit Gijs Geers en Rosalie de Jong, dat het vaste team ondersteunt met alles waar een ensemble goed in is. De toepasselijke beeldprojecties van Marinus de Graaf vullen het geheel waar nodig aan en zetten de laatste puntjes op de i. Als presentator van de avond mag Gijs Staverman zijn (nu en dan theatrale) kunnen tonen.

Forbidden Musicals is klaar om Nederland te veroveren en gaat dat beslist doen. En — voor wie er geen genoeg van krijgt — komen cast en creatives daarnaast gewoon weer terug met de vertrouwde variant.

06 April 2008
Première
Amsterdam
Werkteater
http://www.forbiddenmusicals.nl
Musical, parodie, premiere, werkteater, Forbidden, Michael, Diederich, Doris, Baaten, Joke, Kruijf, Alberto, Doest, Gijs, Staverman, Geers, Rosalie, de Jong,