Gala 100 Jaar Circustheater

Artikel: Reportage
Voorstelling: N.v.t.
Datum: 24-04-2005
Theater: Circus Theater
Lokatie: Scheveningen
Website: Officiële website
Auteur: Marilena

Dit jaar bestaat het Fortis Circustheater 100 jaar. Om dit te vieren heeft Joop van den Ende een gala avond georganiseerd om bij deze gebeurtenis stil te staan.

Dames en Heren, hooggeëerd publiek,
vanavond presenteren wij u met trots
het Fortis Circus Theater

Was 2003 nog een jaar van bezinning voor de theaterwereld, 2004 belooft nu al het jaar van het theater te gaan worden. Er wordt groots uitgepakt en een van de redenen hiervoor is het 100-jarig bestaan van het Fortis Circus Theater. De afgelopen eeuw is er veel met dit theater gebeurd en dat was dan ook de aanleiding voor een groot Galafeest dat plaatsvond op 12 januari 2004. Een feest waarbij alle disciplines van de podiumkunsten aan bod kwamen. Een terugblik naar dit belangrijke gebouw is dan ook niet meer dan verdiend.

Historie:
Begindagen
De geschiedenis van het ‘Circusgebouw’ begon in 1904 toen het haar deuren onder deze naam opende voor het publiek. Een naam die zo’n 60 jaar niet zou veranderen. De eer was aan Circus Schumann om met 16 nummers het nieuwe theater in te wijden. Na Schumann kregen ook circussen als Maxo, Hagenbeck, Sarrassani en Strassburger in Scheveningen een vaste locatie. Zij zorgden tot de jaren zestig voor luidruchtig en sensationeel vermaak.
Maar het was niet alleen circus vermaak dat werd getoond in dit theater. Al snel werd in de beginjaren ook ‘branchevreemde’ vermaak gehuisvest in dit enorme theater. Zo draaide er in 1917 een heuse stoomcarrousel en 20 jaar later werden er zelfs 2 kunstskibanen in het circusgebouw geopend!

Oorlogen
De oorlog heeft natuurlijk ook haar impact gehad op dit gebouw: in de Eerste Wereldoorlog werden er voor het eerst geen circusvoorstellingen gehouden. In de Tweede Wereldoorlog ging men in eerste instantie wel door met de voorstellingen ook al werden deze druk bezocht door de Duitse bezetters. Ook is tijdens deze oorlog het circusgebouw nog een tijdje gebruikt als kazerne. De paardenstallen die in de dagen van Circus Strassburger waren aangelegd, kwamen nu goed van pas.

Verbouwingen
Het Circus Theater is in de loop van de tijd ook flink verbouwd geworden. Na de capitulatie kreeg het bouwwerk zijn oorspronkelijke functie weer terug, maar als begin jaren ‘60 de populariteit van circussen over zijn hoogtepunt heen is, is het voortbestaan van het gebouw onzeker. Ook de Exploitatie Maatschappij Scheveningen ziet geen heil meer in het voortbestaan, en wil het gebouw slopen.
Als het gebouw voor Kunst en Wetenschap in Den Haag afbrandt, moet er een vervangende locatie komen. Het Circusgebouw ontsnapt hiermee aan de sloophamer en wordt volledig gerenoveerd en gaat vanaf dat moment onder de naam als ‘Circustheater’ verder.

Het vernieuwde Circustheater wordt een platform voor meer dan alleen circus: Opera, ballet, revue, toneel, one-man shows, cabaret en popconcerten zorgen ervoor dat het Circustheater uitgroeit tot een nationaal theater. Alle grote namen uit binnen- en buitenland wilden op dit podium staan. Maar toch gaat het mis: eind jaren ‘80 wordt het Circustheater wederom bedreigd met sluiting. Het is dan Joop van den Ende die samen met 2 partners het theater overneemt voor een symbolisch bedrag van 1 gulden! Opnieuw ondergaat het circustheater een grote verbouwing, en met de komst van de musical ‘the Phantom of the Opera’, is het Circustheater het eerste open-eind theater voor musicals in Nederland.

Gala-avond
Het Circustheater heeft voor een heleboel mensen inmiddels een speciale betekenis. Voor veel musicalliefhebbers is dit het theater waar ze verliefd zijn geworden op de musicals. En veel bekende musicalacteurs hebben hun doorbraak te danken aan een van de producties die in dit theater hebben gestaan. Een van die acteurs is Tony Neef : “Ja, het Circustheater is enorm belangrijk voor me. Het was in de tijd van Miss Saigon toch 2 jaar mijn huis. Sinds ik hier heb gestaan, heb je toch het gevoel dat je meetelt en ik ben dankzij deze plek dan ook gelukkiger geworden en heb veel waardering gevonden.”

Ook Antje Monteiro vond hier haar 2e thuis toen zij de rol van prinses Amneris in de musical ‘Aida’ speelde: “Dit theater is erg speciaal voor mij, hier is mijn musical carriere begonnen. Ik heb hier 2 jaar lang zoveel erkenning gekregen, dat was overweldigend.”

Gedurende de avond wordt het publiek steeds een stukje mee de tijd in gevoerd. Niet alleen het polygoon journaal zorgt met klassieke beelden voor die duidelijke link, ook de acts die worden opgevoerd laten alle disciplines herbeleven die in 100 jaar Circustheater op het podium hebben gestaan.

Paul van Vliet en het Nederlands Musical Ensemble
Paul van Vliet heeft jaren opgetreden in het Circustheater met zijn one-man show en hij had de eer om de gala-avond te openen met een lied dat speciaal voor dit jubileum was geschreven. Een mooie ballad waarin in vogevlucht de geschiedenis van 100 jaar Circustheater werd doorlopen.

Olé
Dit Spaanse trio begon hun act met het wereldberoemde deuntje uit de western-film ‘the Good, the Bad and the Ugly’ en zette daarmee meteen de toon voor de rest van hun optreden. Een wervelend samenspel van muziek en komedie, vol surrealistische vindingen, zorgde voor een grappige, onvoorspelbare en spectaculaire show.
Een duidelijk eerbetoon aan de vele klassieke clowns die hun waren voorgegaan.

Anatoli Zalevski
Bij klassiek circus denk je naast clowns natuurlijk ook meteen aan acrobaten. En Anatoli Zalevski is aan de circusschool van Kiev cum- laude geslaagd.
Zijn nummer is min of meer sybolisch voor het nieuwe circus, waarin poezie en prestatie hand in hand gaan. Het was duidelijk dat deze man een volledige beheersing had over zijn lichaam en altijd de juiste balans wist te vinden. Zijn optreden werd dan ook terecht afgesloten met een staande ovatie.

Mayamuna
De uit Israel afkomstige groep Mayamuna deed ons onbewust sterk denken aan Stomp! ondanks dat we deze uitvoering nooit hebben gezien. Mayamuna heeft een show gecreeerd waarbij elementen uit vele diciplines zoals muziek, dans en performance kunst zijn samengesmolten in een ritmische explosie voor humor en beweging.
Als instrumenten gebruiken zij alledaagse voorwerpen als ballen, emmers, dranghekken, tafels en vuilnisbakken.


 1 2 >

Fotos

(foto's zijn te vergroten door ze aan te klikken)