Recensie

Een gelikte Anubis-show

De populaire jeugdserie is nu in het theater te bewonderen met een lekkere show waarin het publiek ook een rol meespeelt. Nu ook met gefilmde reportage van MusicalWorld.TV.

Productiemaatschappij Studio 100 weet hoe ze haar programma’s moet exploiteren, of, met negatieve insteek uitmelken. Je wordt doodgegooid met merchandising, en van elk successerie verschijnen films, en als het even mogelijk is ook een theatershow. Ook het Huis Anubis kreeg al een film. Een theatershow lag toch wat minder voor de hand. Waar bijvoorbeeld Piet Piraat en Kabouter Plop een kleine cast met een uitgesproken karakters en een makkelijke te visualiseren belevingswereld hebben, is de wereld van Anubis, ondanks alle mysteries toch vrij gewoon.

De videoreportages van MusicalWorld.TV zijn in hoge kwaliteit. Mocht die te veel zijn voor je computer, klik dan op de gele HD-knop onderaan het scherm voor een standaardkwaliteit.


De fans, die hun longen uit hun lijf schreeuwen als eindelijk het zaallicht dooft, zijn waarschijnlijk met alles tevreden, zolang ze hun idolen maar zien. Maar gelukkig voor de ouders geeft deze show allerminst een goedkope en gemakszuchtige indruk. Integendeel, er is alles aan gedaan om er een spetterende show van te maken. Een prachtig decor, speciale effecten, een aardig verhaal. En natuurlijk de cast van de serie, waarbij Appie helaas ontbreekt.

We zien de zeven Huis Anubis-bewoners bezig met de voorbereidingen van de musical. Amber heeft de decorstukken zoals een showtrap geregeld die alleen nog maar even in elkaar gezet moeten worden. Maar de geleverde lading blijkt verkeerd bezorgd en bevat een lading bestemd voor een Zuid Amerikaans museum. Ze besluiten de musical dan maar tussen de kunststukken te spelen, maar ontdekken vervolgens een met een deksel afgesloten graal. Uiteraard kunnen ze hun nieuwsgierigheid niet bedwingen, en laten ze een geest los van de inca-zonnegod Viracocha die mensen in schilderijen kan opsluiten. Als eerst Noa in een schilderij verdwijnt moeten de rest opdrachten doen om deze betovering ongedaan te maken. Met hulp van de zaal.

Regisseur Jasper Verheugd heeft er een strakke, snelle en prachtige show van gemaakt, die jong en oud kan bekoren. De acteurs uit de serie zijn geen zangers, dus de liedjes staan op band, wat deze premiere opvalt omdat er twee keer een hik in de geluidsband zit. De cast kan zich op de bijbehorende dansjes concentreren die lekker vlot zijn. De sterkste spelers hebben de grootste rollen gekregen. Deze rollen worden sterker vertolkt dan we op basis van de televisieserie mag worden verwacht. Alleen Jeroen mist duidelijk zijn maatje Appie, waardoor zijn “Prutser” in het begin van het optreden weinig overtuigt. Later in de show als er wel iets heel vreselijks van hem wordt verlangd is zijn optreden wel sterk. Stereotype Amber steelt echter de show. Ze heeft als een ongeleid projectiel de lachers op haar hand met haar onnozelheid en ijdelheid. Ook in deze show is Fabian weer de geleerde jongen (talenkennis) en kloppen de dingen die hij voelt weer precies.

Deze theatershow zal vooral de jeugdige fans van de serie trekken, en zij zullen zeer tevreden zijn. De show sluit mooi aan op hun belevingswereld, waar bijvoorbeeld een zoen toch wel iets heel spannends is. Maar wie nog een beetje jeugd in zijn hart heeft zal van de voorstelling genieten. Voorkennis over de televisieserie is niet echt nodig; waar nodig zijn de typeringen overduidelijk, of wordt de informatie wel gegeven. Geniet gewoon van deze goed gemaakte kindervoorstelling.

22 December 2008
Première
Amsterdam
De Meervaart
http://www.studio100.nl
anubis, theatershow, recensie, premiere, fabian, nienke, jeroen, mick, amber, patricia, het huis anubis, graal, eeuwige vriendschap, studio 100, jasper verheugd, lucien van geffen, vincent banic, sven de wijn

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen