Perspresentatie

Grease in Vlaanderen: een voorproefje

Na het succes van de Nederlandse Grease in Antwerpen werd besloten tot een serie voorstellingen met een eigen Vlaamse cast. Sasha Rosen, Davy Gilles, Günther Levy en Chris van Tongelen lieten met een medley van nummers uit de voorstelling horen hoe het zal gaan klinken. Ook deze Grease wordt vast weer een feestje.

De Vlaamse Musicalprijzen werden door producent MusicHall aangegrepen om een eerste kennismaking te doen met de cast en productie Grease. De awardshow werd afgesloten door een Grease-medley, en deze zelfde medley werd ook deze middag gebracht, maar in een aangepaste setting: een autogarage. Met een aantal Amerikaanse klassieke auto’s werd de pers vanaf de Zuiderkroon naar deze garage gebracht, en natuurlijk ook weer terug.

Voor de rol van Sandy is Sasha Rosen gecast, en de drie anderen zijn de 3 leden van"de Romeo’s”. Davy Gilles is Danny, Günther Levi wordt Kenickie en voor Chris van Tongelen is de rol van Vince Fontaine. Wat opvalt bij deze casting is de leeftijd van dit gezelschap. De Nederlandse productie kende hele jonge hoofdrolspelers, en dit gezelschap is de `highschoolleeftijd´ al lang voorbij. Toch stoort het niet echt bij Danny en Sandy, kijkend naar het uiterlijk. Het plaatje Kenickie valt wel uit de toon; mede door de gezichtsbeharing ziet hij er veel te oud uit. Het is te hopen dat de grime hem zo onderhanden kan nemen dat hij wel kan doorgaan voor een tiener. Want het energieke feestgevoel, wat Grease in Nederland zo tot een succes maakte, kwam hier weer volledig terug.

Na het optreden spraken we met de Vlaamse Sandy. “Dus ik kan Nederlands praten”. Een vreemd antwoord van een lid van een “volledig Vlaamse” cast, maar Sasha Rosen is natuurlijk geen Vlaamse. Maar ze is wel kind aan huis in Vlaamse producties. Waarom zo vaak in Vlaanderen?
Geen idee eigenlijk. Het is begonnen met Romeo & Julia, wat nog een Vlaams/Nederlandse productie was en daarna Sneeuwwitje. Daar begon het eigenlijk pas dat ik een Vlaams accent moest aanleren. Toen Mammia Mia, wat ook naar Belgie kwam en waar dat Vlaamse accent weer van pas kwam. En ik woon hier nu ook, dus is het wel makkelijk om hier te werken natuurlijk. Maar ik blijf ook in Nederland audities doen. Maar ik ben blij dat ik tot de “volledig Vlaamse topcast” behoor.

Wat betekent Grease voor jou?
Een stuk jeugdsentiment en een droom die uitkomt. Ik denk dat ieder meisje die de film gezien heeft zich wel met Sandy heeft geidentificeerd en als je die rol echt mag spelen. Bij de Nederlandse audities was ik afgewezen omdat ik donker was (haar), en nu mag ik de rol toch nog spelen.

Wat is, denk je, de favoriete moment in de voorstelling?
Ik ben, net als Sandy, eigenlijk ook best een saai en braaf meisje. Dus de laatste scene lijkt me wel echt het einde. Dat ik eindelijk de blonde del mag uithangen.

Ook spraken we met regisseur Martin Michel over de productie, cast en de voorbereiding. Aan hem de vraag of er aan de show zelf veel gaat veranderen. Het podium van de Antwerpse schouwburg is in grootte een veelvoud van dat van een gemiddelde Nederlandse schouwburg. Michel antwoordt dat er geen apart decor komt; voor de show wordt de versie van het decor gebruikt dat ze in Nederland voor de grote podia als het Nieuwe Luxor en Carré gebruikten (er waren twee versies bij deze reizende productie). De productie is verder precies hetzelfde als in Nederland. Wel wordt de taal wat vervlaamsd (door Bruno van Heystraten), maar de kostuums, decors, regie, deze zullen allemaal hetzelfde zijn, maar met een Vlaamse cast.

Over de veel hogere leeftijd van de mensen die nu bekend zijn gemaakt ten opzicht van de Nederlandse spelers op dezelfde rollen zegt hij dat het een bewuste keuze is geweest. Het leek hen een leuke gimmick om de 3 “Romeo’s” er samen in te stoppen, waarbovenop nog eens komt dat ze alledrie zulke geweldige stemmen hebben. Dat geldt ook voor Sasha, met wie ik al veel heb gewerkt. Ook in Nederland was ze in de running, maar ik ben blij dat ze nu ook Sandy gaat spelen, wat ze geweldig gaat doen. In Nederland hadden we een hele jonge hoofdrolspeler, Jim, die pas negentien is. Daarom moesten we de hele cast ook jonger maken. Hier zijn we uitgegaan van de goede spelers die we hebben en die hebben we uitgebouwd. Maar het blijft een jong en energieke show, met kwalitatief goede acteurs, en een mengeling van jonge spelers met wat meer ervaren. In Nederland hadden we een fantastische jonge cast, en en ik ben blij dat er in Nederland zoveel talent van de opleidingen komt.

Er zijn nu een aantal namen bekend, maar hoe zit het met de rest van de rollen, zoals Rizzo?
Voor Rizzo zitten we nog in de tweede ronde. De andere spelers zijn wel bekend, maar daar zitten we nog in contractbesprekingen, dus vandaar dat we die nog niet bekendmaken.

Bestaat het ensemble volledig uit Vlamingen? Of zijn er toch ook leden die uit de Nederlandse productie komen?
Een van de meisjes uit Nederland speelt mee in deze productie, Jenneke. Alle andere mensen zijn nieuw. Die zijn niet allemaal Vlaams; er zitten ook mensen uit Limburg bij. We hebben ons wel geconcentreerd op de zachte G. Er zitten ook Vlamingen bij die in Nederland spelen of hebben gespeeld.

Zijn er ambities om langer te spelen?
Dat zou ik heel fijn vinden. Iedereen heeft zo genoten vorige keer; het is echt de moeite waard. Ik hoop het en geloof dat er een optieperiode is.

Gaan je eigen werkzaamheden voor deze Grease en de Nederlandse Fame niet botsen?
Ja dat klopt. Dat is in dezelfde periode. Maar ik heb Tim ( red: Tim van der Straeten), resident director en choreograaf, en Brigitte Derks die er hier voor gaan zorgen dat het allemaal in orde komt. Pietro (red: Ramman) voor de muzikale leiding. Ik heb een Vlaams team om me heen dat heel sterk is. Dat komt zeker goed.

24 September 2007
Besloten voorstelling
Antwerpen
een autogarage
Grease-pagina Stadsschouwburg Antwerpen
Musichall, Grease, Gunther Levi, Sasha Rosen, Davy Gilles, Chris van Tongelen, Antwerpen, Musical

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen