Recensie

Hamelen in de Reprise

Schijnbaar kan Nederland maar niet genoeg krijgen van de avonturen van Bertram Bierenbroodspot, Liedwientje Walg en alle andere Hamelaars.

He, ho, achter mij aan
Dan leer ik je marcheren
Een-twee, in de maat
Achter ‘n man die z’n mannetje staat
Ho, stop! Laat me niet staan
En zing m’n liedje mee

Schijnbaar kan Nederland maar niet genoeg krijgen van de avonturen van Bertram Bierenbroodspot, Liedwientje Walg en alle andere Hamelaars. Werden er vorig jaar al extra voorstellingen bijgeboekt aan het einde van de tour, ook nu is ‘Hamelen’ weer voor de komende 3 maanden in de Nederlandse theaters te zien.

Naast het feit dat er in het verhaal een paar kleine veranderingen hebben plaatsgevonden, is er ook een gedeeltelijke nieuwe bezetting van de rollen. Chantal Janzen heeft plaatsgemaakt voor Brigitte Nijman in de rol van Lidwientje Walg. Aukje van Ginniken heeft de rol van Prinses Madelein overgenomen van Kim-lian van der Meij en maakt hiermee haar professionele musical debut.

Erik Brey zien we in de rol van Ambtenaar Ogterop en Arnost Kraus kruipt in de huid van Prins Tor. Ook de rollen van Hildebrandt Brom en Hilletje worden dit seizoen overgenomen, respectievelijk door Han Oldigs en Silvia Robbemont.
De overige cast is net als vorig seizoen hetzelfde gebleven.

Belangrijkste vraag is natuurlijk of ‘Hamelen’ ook dit seizoen de magie heeft kunnen behouden met de nieuwe cast. Albert Verlinde:” Het knappe van Joop Stokkermans en Harrie Geelen is dat ze 30 jaar geleden karakters hebben geschreven die gewoon staan. Je kunt dan mensen in die rol zetten die met hun persoonlijkheid de rol gaan invullen”.
Een goede castwissel is de rol van Lidwientje geweest. Ondanks dat Brigitte Nijman meer een zangeres-actrice is dan een danseres-actrice, zoals Chantal Janzen, zet zij de rol gewoon goed neer. Ze lijkt er geen moeite mee te hebben om het ‘imago’ dat Chantal voor deze rol heeft neergezet, over te nemen.

Maar waarom Aukje van Ginneken voor de rol van Prinses Madelein is gecast, is mij een raadsel. Waarschijnlijk zocht V&V naar iemand die de populariteit onder de kinderen kon overnemen van Kim-Lian van der Meij. Het kunnen natuurlijk ook ‘premiere-zenuwen’ zijn, maar voor iemand die de theaterschool heeft doorlopen, vond ik haar acteerprestaties maar matig. Er zaten weinig verschillende emoties in haar teksten, alles werd met dezelfde toon en in dezelfde hoge snelheid opgelezen. In de tweede acte kwam ze wel iets meer tot rust, maar geen enkel moment heeft zij het niveau van Kim-Lian gehaald.
Een andere minder goede castwissel is die van Hildebrandt geweest. Ondanks dat Han Oldings een betere zangstem heeft, komt hij qua spel niet echt goed uit de verf. De ruzies die Hildebrant met Aernout heeft zijn gewoon te lief. Hij mist de krachtige stem die Maarten Wansink wel had en voor deze rol zijn de acteer-prestaties minstens zo belangrijk als de zang-prestaties. Hierdoor komt het komische duo minder sterk naar voren dan in het vorig seizoen.

De rest van de nieuwe cast voelt zich duidelijk meer thuis in Hamelen. De meest opvallende en ‘correcte’ castwissel is die van Ambtenaar Ogterop. Erik Brey legt veel gevoel in de rol en zijn karakter krijgt hierdoor een meer prominente plek in de groep. Aan het eind van het verhaal, wordt ook het karakter Ambtenaar Ogterop belangrijker waardoor dit prima aansluit op Erik’s kwaliteiten.

Ook de rol van Prins Tor die vorig jaar nog door danny Rook werd gespeeld is vervangen. Arnost Kraus zet deze rol erg goed neer. Danny Rook heeft een meer komische uitstraling terwijl Arnost juist een meer koninklijke uitstraling heeft. Toch mist er wel de magie tussen het duo Prins Thor en Betram Bierenbroodspot. De laatste castwissel, is Sylvia Robbemont in de rol van Hilletje. De rol die ze heeft is marginaal in het verhaal en beperkt zich tot een bijrol. Toch is ze een waardig vervangster van Suzan Seegers.

Het moge duidelijk zijn dat V&V met ‘Hamelen’ opnieuw een hit heeft gescoord. En ook de vernieuwde cast zet een waardige productie neer. Maar er lonkt de komende tijd meer voor deze productiemaatschappij.
Albert Verlinde:” We hebben inderdaad grote plannen met V&V. Op 11 oktober bestaan we 5 jaar en dan komen de plannen naar buiten. Maar ik kan je al wel zeggen dat voor volgend theaterseizoen er weer een grote musical op stapel staat. Daarnaast komen we dat seizoen met nog 4 andere producties waaronder een klucht met Jon van Eerd en een kleinschalige musical met Jos Brink”.
Het mag duidelijk zijn, er hangt iets goeds om V&V Entertainment heen.

Première
Den Bosch
Theater aan de Parade
Officiele website

hamelen, rené van kooten, brigitte nijman, kim lian, chantal janzen v&v entertainment, albert verlinde