Recensie

Hans en Grietje vs de snoepheks

Met Hans en Grietje zet Event-Team VZW de traditie van het brengen van sterke amateurproducties in Evergem voort.

Event Team is inmiddels al weer heel wat jaren bezig met het jaarlijks produceren van een familiemusical. Vorig jaar nog werd de theaterzaal Stroming in Evergem nog 6 maal volledig gevuld met voorstellingen van Jungle Boek, en dit jaar is Hans en Grietje aan de beurt. Met deze voorstelling wordt niet alleen 9 keer in Evergem gespeeld, maar is de voorstelling ook twee maal te zien in NTGent.

In het verleden heeft het gezelschap al meermaals bewezen een uitstekende voorstelling op de planken te kunnen zetten. Met mooie kostuums en decors voor een mooi plaatje, en prima amateurs voor de inhoud. Deze Hans en Grietje is daarop geen uitzondering; ook deze ziet er uitstekend uit, en klinkt als een klok. Een versie die niet onder doet voor het origineel.
Want net als voorgaande voorstellingen is deze Hans en Grietje een bestaande productie, geïmporteerd uit Nederland ditmaal. Van Hoorne Theaterproducties speelde de voorstelling vorig jaar in de Nederlandse zalen. Hun repertoire bevalt de Event Team creatives kennelijk, want Van Hoorne-productie van dit jaar, De Gelaarsde Kat, is volgend jaar in Evergem te zien.

Met deze Hans en Grietje zakt de leeftijds(onder)grens van de Event Team producties wel. Veel van de humor in de voorstelling zit op kleuterniveau met heel erg veel herhaling. Toch zitten er ook wel volwassen grapjes in, waarvan je mag aannemen dat de kleuters in de zaal deze niet begrijpen.

Het verhaal van Hans & Grietje is een bewerking van het originele verhaal. Het bekende bloeddorstige einde zul je in deze musical niet terugvinden; zelfs de plannen die de heks met Hans en Grietje heeft zijn niet die van het bekende sprookje. Hoewel er duidelijk hiaten en onlogische zaken in deze bewerking van het verhaal zitten kan het er nog net mee door.
Houthakker Jonathan heeft als vaste klant Van de Beurs, de grootindustrieel van het dorp die, hoewel hij jonger is, nogal naar Scrooge-achtig gedrag vertoont. Op een dag wordt hij echter ontslagen, en kan hij zijn kinderen niet onderhouden. Opdat Hans en Grietje thuis niet van de honger om komen, besluiten zijn vrouw en Jonathan hen in het bos achter te laten, in de hoop dat ze gevonden zullen worden door iemand die voor ze kan zorgen. Hans had echter gehoord van de plannen, en strooit steentjes, waarmee ze de weg naar huis terugvinden. Als ze een tweede keer weer naar het bos worden gebracht strooit Hans broodkruimels, gespaard van het ontbijt. Als Hans en Grietje deze terug naar huis willen volgen zijn ze verdwenen. Een “vriendelijke kraai”brengt ze naar het onderkomen van “tante Caramella”, de snoepheks. In de buurt van het huisje ontmoeten ze Jan-Willem en Veronica, twee wandelende snoepjes, die ooit leiders van een padvindersgroep waren.

Muzikaal is de voorstelling een mengeling van stijlen, die allen echter goed in het gehoor liggen. Soms doet deze je denken aan bestaande nummers. Zo kunnen we in het begin van de voorstelling kleinie stukjes uit het thema van de Freggles meezingen, en is de pauzefinale een variant op ‘Ease on down the Road’. Maar de muziek onderstreept de sfeer van de voorstelling uitstekend, en dat is natuurlijk het belangrijkste. Opvallend zijn ook de decorwisselingen. De twee voornaamste plaatsen van handeling, het plein voor het Pieck-achtige huis van Van der Beurs, en het huisje van de snoepheks. Het achtergordijn is maar eventjes dicht, en bevinden we ons alweer op de nieuwe locatie.

Zoals in de inleiding gezegd is de cast ook ditmaal weer uitstekend. Zeker qua zang behoort dit gezelschap tot de top van de niet-beroepsmatig uitgevoerde musicals, het acteerwerk is van wisselend niveau. Michiel de Meyer heeft zijn lengte niet bepaald mee voor de rol van Hans(je); hij is een behoorlijk lange jongen. Met zijn spel weet hij zijn dit echter prima te compenseren; hij is zeer overtuigend. Grietje wordt ook prima vertolkt door Sofia Ferri. Qua spel, maar zeker ook vocaal wordt het wel het een en ander verwacht van snoepheks Caramella, Met professional Dorothy Wuyts is de vertolking in uitstekende handen. De komische noten komen, behalve door de situaties, vooral van de twee snoepjes, en dan vooral van Jan-Willem. Tim Asselman heeft de loeizware taak om grappig te zijn, en de zaal mee te krijgen met klappen en dansen. Hij slaagt, mede met de hulp van Liesbeth Baeten, die Veronica speelt. Haar rol is wat minder geforceerd komisch dan die van Jan-Willem, maar sterk in de interactie. Van de overige castleden valt Ben Philips als vader Jonathan in positieve zin op. Mooie stem, en geloofwaardig spel.
Event Team heeft het optimale gehaald uit de mogelijkheden van het stuk. De voorstelling is zeer geslaagd voor jonge kinderen, en de begeleidende volwassenen hebben nog genoeg te zien en te horen om van te genieten.

Hans en Grietje (speelduur 135 minuten incl pauze) is nog te zien op:
Zaterdag 23 april 2011 om 14.30 uur en 19.30 uur — Cultuurcentrum Evergem
Maandag 25 april 2011 om 14.30 uur — Cultuurcentrum Evergem
Zondag 15 mei 2011 om 13.00 uur en 17.00 uur — NTGent
Dinsdag 31 mei 2011 om 17.30 uur (extra show) — Cultuurcentrum Evergem
Woensdag 1 juni 2011 om 14.30 uur — Cultuurcentrum Evergem
Donderdag 2 juni 2011 om 14.30 uur en 19.30 uur — Cultuurcentrum Evergem

22 April 2011
Première
Evergem-Sleidinge (B)
Cultuurcentrum Evergem - Theaterzaal Stroming
http://www.event-team.be
event-team, evergem, hans en grietje, olivier de meyer, dorothy wuyts

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen