Recensie

Het Bos Draaft Door ⭐⭐⭐⭐

Poëzie en humor. Een rilling, een traan en veel gelach. Prachtige poppen, die levende karakters worden. Het bos draait door is een sterke voorstelling voor jong en oud.

Nederland mag blij zijn met zijn jeugdvoorstellingen. Gek genoeg blijven er nog veel van deze voorstellingen onder de radar, vaak juist diegene die het zien meer dan waard zijn. Zo ontdekten wij het briljante “Oma, mag ik mijn pop terug” pas toen de voorstellingenreeks nagenoeg voorbij was (de reguliere reeks dan, de voorstelling kan nog steeds worden geboekt). Het smaakte naar meer, en er gelukkig kwam er ook meer. Zo ging dit weekend “Het Bos Draaft Door” in Zwolle in première. Ook bij deze voorstelling wordt geput uit een boek van Mark Haayema, al is het in dit geval maar deels, en speelt hij zelf ook mee.

De voorstelling draait om de gelijknamige talkshow van Twan. Hij krijgt een aantal gasten, met wie hij het over liefde wil hebben. Zo is er tafelheer Wolf, een schaap, is er een zang groepje van flamingo’s en komt Sas de slak langs. Eigenlijk een dag te laat zodat Twan haar wegstuurt, maar als hij bedenkt dat oorspronkelijk iedereen lief was (inclusief dat nare kind in je klas, of die blonde meneer in Amerika), zou de oplossing zijn om terug naar de bron te gaan. Nu blijkt uit Sas’ boek dat zij haar slijmspoor terug kan volgen. Maar een mens kan dat dus niet. Als vervolgens matties Joesoef (rat) en Bolle P (pad) een lied over vriendschap brengen, raakt Twan van de kaart, en komt hij in een vreemde droom terecht, met mooie kanten (oma), rare kanten als een kat in meerdere delen, maar ook duistere, als er een enorme roofvogel verschijnt: wat griezelig voor de kleinsten, en voor de volwassenen een knap staaltje poppenbeheersing, op een totaal andere manier gebracht.

De voorstelling wordt gespeeld door Joep Onderdelinden, die presentator Twan speelt, en Mark Haayema en Aniek Stokkers, die de poppen voor hun rekening nemen, maar beginnen als publiek-opwarmers, die je ook bij echte televisieshows ziet. Hoe één ze worden met die poppen wordt al meteen duidelijk bij tafelheer Wolf het schaap. Haayema is het schaap, de kalme herkauwer die zijn tijd neemt, dankzij de mimiek zelfs als er verder nauwelijks beweging is.

De thematiek is liefde, en anders dan vorige voorstellingen, ligt er niet echt een duidelijke boodschap als ‘acceptatie van anders zijn’ dik bovenop. Impliciet komt er wel veel langs. Zo geeft het verhaaltje over mus en Koekkoek inderdaad een aardige overdenking mee. Toch is het vooral de humor die zal blijven hangen. Naast de ‘gewone’ grappen wordt er ook speels omgegaan met spreekwoorden. Als schaap begint over zijn uitjes met de familie naar Amsterdam, Rotterdam, Monnikendam en nog enige dammen zullen sommigen de grap wel voelen aankomen (al blijkt het daar niet de enige), en misschien iets verrassender is het weerbericht aan het eind van de talkshow, als een mus verslag doet van een bloedhete dag, vanaf een dak. Er volgen 2 spreekwoorden, en inderdaad is de voorstelling soms een beetje cru. Zo ook als het gaat over de dode goudvis, waar een gedeelte van de zaal om moet lachen, en een ander verdrietig tegen zijn moeder zegt: ‘ik vind dit niet grappig’.
In deze voorstelling keren een aantal poppen terug die we al in eerdere voorstellingen zagen in de theatervoorstellingen van Gnaffel, maar ze passen ook prima hier, waar ze een andere identiteit hebben. Ze zijn duidelijk herkenbaar in stijl.

“Het bos draaft door” is losjes gebaseerd op de verhalenbundel “De Ander en de Een” van Mark Haayema, na reguliere voorstellingen vast weer te koop in de foyer. Daarin kun je onder andere de avonturen van rups en slak of mus en koekoek (hier wel gewoon met 3 k’s) teruglezen.

De voorstelling toert de rest van het jaar langs diverse theaters in Nederland.

Scenefoto’s: Erik Franssen

 

22 September 2018
Première
Zwolle
Odeon
https://www.gnaffel.nl/

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen