Recensie

Sprookjesboom: Hier is dat feestje ⭐⭐⭐

Sprookjesboom de Musical- een wonderlijk muziekfeest is op tournee. De start in Breda laat zien dat het een waar feestje is, dankzij de volledig op elkaar ingespeelde cast van Sprookjesboom-figuren.

Traditioneel gaan jeugdvoorstellingen, die eerst in het Efteling theater hebben gestaan, het volgende seizoen op tournee. Zo ook deze derde Sprookjesboom-voorstelling van de Efteling. Ook traditie is inmiddels het eenmalig meespelen van een aantal kinderen als figurant, in dit geval als onderdeel van het kinderkoor van juffrouw Lianne. Een viertal jongere acteurs heeft een grotere rol in het koor en speelt dan ook vaker mee.
In deze voorstelling is het sprookjesbos in rep en roer. Het jaarlijkse muziekfeest komt eraan, en iedereen is aan het oefenen op een instrument om goed voor de dag te komen. Draak en kabouter Ko bouwen een podium, en Langnek is druk met de organisatie. Alleen geitje Benjamin weet nog niet wat hij moet gaan bespelen. Gelukkig raakt muziekjuf Lianne met haar koor verdwaald in het Sprookjesbos, en komt Benjamin tegen. Zij geeft het geitje een goed idee.
Ook de ‘slechteriken’ uit het bos proberen hun beste muzikale beentje voor te zetten. Zo probeert Wolf zijn voorbeeld André Rieu te evenaren met de viool (inclusief kapsel en accent), en is Benjamin even geen smakelijk hapje, al blijft het natuurlijk wel leuk hem aan het schrikken te maken. Heks heeft zelfs een heel apart instrument in elkaar geknutseld, een Kwabbedongetingel, waarmee ze denkt te kunnen winnen. Maar als Assepoester in haar kasteel last heeft van het kabaal, en bij heks komt klagen, en later zelfs met een petitie langs komt om te stoppen, beseft ze dat ze misschien toch wat extra’s moet doen om te kunnen winnen…
De kracht van de Sprookjesboom-voorstellingen zit in de sterke karakters van de vaste bewoners. De zucht naar glitter en glamour van de theatrale Ezel, het ontwapenende naïeve van Roodkapje, het enorme ego van Wolf zijn daar wat voorbeelden van.  Dat ze worden ‘bespeeld’ door krachten die deze voorstelling ook vorig seizoen al speelden (Janneke Iking, Niels van der Gaarden, Thijs van Empel, Amy Galatá en Laura van Bentum), en waarvan de meeste een nog veel langere band met hun poppen hebben, maakt dat ze buitengewoon natuurlijk op elkaar reageren, alsof de voorstelling helemaal geen script heeft. Kleine opmerkingen tussendoor maken het extra grappig om naar te kijken. Dat het verhaal minder sterk is dan dat van de twee voorgangers maakt daardoor minder uit. Alleen in het midden zakt het even in, tijdens de zoektocht naar Benjamin’s instrument.
Nieuw is Kà¤the Staallekker als juffrouw Lianne. Zoals je van een muzieklerares mag verwachten zingt ze erg goed, en de rol speelt ze leuk. De kinderen doen het prima, al valt door de routine bij de bosbewoners wel op dat zij nog op instructies spelen, dus ‘op die plek gaan staan en dan je tekst zeggen’. Niet storend, maar het valt wel op.
Er is bij de ze voorstelling duidelijk inspiratie gehaald uit ‘The Sound of Music’. Het kinderkoor in kleding die toch wat doet denken aan het hobbynaaiwerk van Maria en een Do Re Mi liedje maken dat overduidelijk. Zoals bij dit soort voorstellingen gebruikelijk is, is er genoeg interactie met de zaal. Vocaal meebouwen tijdens de bouw van het decor, zoeken in de zaal naar muzieknoten die juffrouw Lianne kwijt is, en uiteraard mag er meegezongen en gedanst worden aan het eind van de show, als een aantal aanstekelijke Sprookjesboom-hits voorbijkomen, zoals De Drakendans, Stampen Stampen Stampen en Er was eens een Sprookjesboom. Een Wonderlijke Muziekfeest is een feestje om naar te kijken.

17 October 2015
Première
Breda
Chasse Theater
http://www.efteling.nl

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen