Perspresentatie

High on Pride Rock

Toen Disney baas Michael Eisner in 1994 het idee opperde om van the Lion King een musical te maken, dacht iedereen dat het onmogelijk was

Pumbaa
Pumbaa is eigenlijk de essentie van ‘Hakuna Matata’, volgens Marcel Jonker die de rol van het lieve maar slungelige aarvarken op zich zal nemen. Marcel vertelt verder: “Pumbaa heeft begrepen dat je het leven gewoon moet leven zoals het komt en alles maar moet laten gebeuren. Eigenlijk overal het positieve van inzien.”
Hoe hij zich gaat inleven in zijn stinkende karakter weet hij nog niet: “Ik ga geen natuurseries bekijken, maar ik denk dat ik op zoek moet naar de stem van Pumbaa. Dat rasperige, dat rauwe. Als ik dat eenmaal heb, kan ik op zoek naar het onschuldige kind in mezelf en dan komt Pumbaa vanzelf wel naar boven.”

Overige Karakters
Laus Steenbeeke speelt de vogel Zazu, de toegewijde dienaar van koning Mufasa. Zazu is een van de weinige rollen waarbij er een scheiding te zien is tussen mens en dier. Laus krijgt wel het kostuum van een vogel, maar heeft daarnaast ook nog eens een handpop om mee te werken. Deze pop kan op meerdere manieren ingezet worden zelfs als hoofddeksel.
Verder zitten in the Lion King teveel karakters om deze nu allemaal uit te werken, er zijn immers 25 soorten beesten op het podium te zien verdeeld over 232 poppen. Wat wel een opvallend en verassend detail is, is dat de wijze Baviaan Rafiki voor de musical vrouwelijk gemaakt is. Ron Kollen licht dit toe: “Julie Taymor vond dat er te weinig vrouwenrollen in the Lion King zaten. Daarbij spelen vrouwen in Afrikaanse stammen en binnen een leeuwengroep ook een grote rol. Vandaar deze verandering.”

Kostuums
Bij the Lion King komt naast zang, dans en acteren ook nog een 4e dicipline aan bod, namelijk poppenspel. Deze poppen zijn een essentieel onderdeel van de kostuums die zijn ontworpen door Julie Taymor en Michael Curry. Deze kostuums worden in Nederland opgemeten, maar in Toronto (Canada) met de hand op maat gemaakt. Dat deze kostuums het acteren heel anders maakt, zowel fysiek als choreografisch, mag wel duidelijk zijn. Ook Kenneth Herdigein (Mufasa) en Peggy Sandaal (Shenzi) beamen dit. Peggy vertelt als eerste: “Tijdens de auditie heb ik al een paar uur met Shenzi mogen werken. Dit was heftig. Ik krijg een netje op mijn hoofd met twee staalkabeltjes eraan waar aan het uiteinde het hoofd van Shenzi zit. Alles wat ik doe met mijn hoofd doet zij dus ook. Verder is het balanceren van het gewicht heel belangrijk. Ik loop namelijk op krukken wat de belasting van mijn benen, schouders en rug erg zwaar maakt.” Kenneth Herdigein heeft nog niet met zijn masker gewerkt. Wel heeft hij de Lion King meerdere malen gezien en weet wat hem te wachten staat. “In mijn rol is het spelen met poppen een beetje van een ondergeschikt belang. Ik zal zelfs een keer mijn masker afzetten, iets dat alleen Mufasa mag. Dit is een subtiel detail dat tegelijkertijd de kracht van Mufasa uitstraalt.”

Er is door Julie Taymor bewust gekozen om de acteur met zijn gezicht te laten werken. “De pop is namelijk een verlengstuk van de emotie die op dat moment gevoeld wordt� zegt Marcel Jonker (Pumbaa). �Het is dan zonde om een acteur te verbergen achter een pop want dan moet je geen acteurs nemen maar een Muppet Show doen.”

Muziek
Om van een anderhalf uur durende animatiefilm een twee en half uur durende musical te maken, zijn Elton John en Tim Rice benaderd om 3 extra nummers voor de musical te schrijven. Deze nummers zijn geheel in de sfeer van de animatiefilm geschreven. Maar de musical biedt nog meer nieuwe geluiden waar Lebo Morake en Mark Manchina verantwoordelijk voor zijn geweest. “Lebo en Mark waren al voor Elton John en Tim Rice betrokken bij de animatiefilm waar zij de underscore voor schreven” zegt Ron Kollen.

De musical heeft een zeer gevarieerde cast, maar er wordt altijd voor gezorgd dat een bepaald deel van de cast uit Afrika komt. Mensen die ervoor kunnen zorgen dat die typische Afrikaanse sound door de musical te horen is. Daarnaast wordt er door het orkest natuurlijk ook gebruik gemaakt van Afrikaanse instrumenten als Brekete, Caxixi, Djembe Drum, Kpanlogo, Marimba en een heuse Zulu Cocoon Rattle om er maar een paar te noemen.

Premiere
Dat the Lion King een bijzondere musical zal worden mag wel duidelijk zijn. Het is nu dus aftellen naar een bijzondere datum: 04-04-04. De dag dat the Lion King in het Fortis Circustheater in premiere zal gaan.

And now, the Phantom King speaks to his son: ‘look inside yourself Simba,
you will find that you are more than what you have become.
You must take your place in the Cicle of Life, remember who you are’

N.v.t.
Amsterdam
Tropen Museum
Joop van den Ende Theater Producties

lion king, disney, joop van den ende, carolina dijkhuizen, danny de munk