RECENSIE + VIDEO: Iedereen opnieuw beroemd ⭐⭐⭐⭐

"Een schot in de roos." Vier sterren voor Judas' nieuwste musical Iedereen beroemd naar de Oscargenomineerde film uit 2000 van Dominique Deruddere. Lees de recensie van onze Frans en kijk naar Musicalworlds videoverslag en gesprekken met castleden Joke Emmers, Sven De Ridder, Bert Verbeke én Dominique Deruddere. VIDEO.

In het voorjaar van 2001 hield de Belgische filmindustrie even de adem in: er was heel even kans dat een kleine Vlaams-Nederlandse komedie de prestigieuze Oscar zou winnen voor beste niet-Engelstalige film. De award ging uiteindelijk naar het Chinese Crouching Tiger, Hidden Dragon, maar Iedereen beroemd! maakte van regisseur Dominique Deruddere een household name en lanceerde de carrière van ene Eva Van der Gucht, straks in de musicalversie van ‘t Schaep met de vijf pooten staat.

Dat deze muzikale film een musicalbewerking zou krijgen, was meer een kwestie van wanneer dan een van als. Dat we 19 jaar hebben moeten wachten, is jammer, maar musicalminnend Vlaanderen heeft er nu een. En hij is prachtig geworden.

Het gegeven van de film is geheel intact gebleven. De arbeider Jean Vereecken heeft een droom. Niet voor zichzelf, maar voor zijn 17-jarige dochter Marva. Zij moet en zal een beroemde zangeres worden. Daartoe sleept hij het arme kind langs alle mogelijke lokale talentenjachten van het land. Met haar Madonna-act doet Marva haar uiterste best, maar het lijkt een hopeloze operatie: ze is nogal fors en zingen behoort niet bepaald tot haar unique selling point. Als Jean onverhoopt door een reorganisatie op straat komt te staan, wordt hij des te verbetener in het realiseren van zijn droom. Hij begaat een wanhoopsdaad. Samen met zijn collega en beste vriend Willy Van Outreve ontvoert hij het beroemde zangeresje Debbie. Jean en Willy eisen van Debbies gladde, maar oppermachtige manager Vic dat Marva mag optreden in een grote televisieshow met een door Jean zelf geschreven lied ‘Lucky Manuelo’. Maar Jean en Willy zijn niet de handigste kidnappers. Pers en politie komt ze al snel op het spoor en het is de vraag of Jean zijn droom voor Marva uit zal zien komen.

Wie na Lelies en Ganesha denkt dat Judas Theaterproducties dit jaar opnieuw met zware, verdrietige kost komt, zal vreemd opkijken. Evenals de oorspronkelijke film is de musical een ontroerende, ontwapenende, vooral lieve voorstelling geworden. De verhuizing van het gegeven naar het theater betekent wel dat het verhaal verteld wordt vanaf het podium van de beruchte talentenjachten. Zangscènes worden afgewisseld met verhalende scènes door middel van een draaiend podium en een MC praat veel scènes aan elkaar. De keuze van de MC is een van de minder gelukkige van de voorstelling. Acteur Steven Colombeen doet zijn best, maar het type komt niet veel verder dan het cliché van de cynische, narcistische, stereotiepe MC.
Die strijd tegen oer-MC Joel Grey uit Cabaret kan Colombeen helaas niet winnen. Ook de toch wel spannende ontknoping van het gijzelingsdrama komt er in de theaterversie nogal bekaaid vanaf: een gefilmd nieuwsitem en een eenvoudig tekstbord vermelden vluchtig hoe de boel afloopt.

Maar die twee zaken zorgen slechts voor kleine, bijna verwaarloosbare rimpels in het verder gave geheel. Joke Emmers geeft de arme Marva uitstekend gestalte, de transformatie van hulpeloos wichtje naar indrukwekkende zangeres maakt zij geheel geloofwaardig. Ianthe Tavernier is de ervaren succesvolle zangeres Debbie en tijdens haar optredens begrijp je waarom Stage Entertainment deze voor Nederland vrij onbekende actrice understudy gemaakt heeft voor de cruciale rol van Glinda in Wicked. Nog beter komt Tavernier tot haar recht in haar intieme scènes met medekidnapper Willy Van Outreve, gespeeld door Bert Verbeke. Door de vele uren samen raken Willy en Debbie - hoe kan het anders? - steeds gehechter aan elkaar. Tot er sprake is van echte liefde. Vooral Verbeke toont zich in dit deel van de voorstelling als een begenadigd, nee, geweldig acteur. Met bescheiden middelen, maar o zo goed gedoseerd.

De ster van de show is echter de acteur die de zich steeds meer in de nesten werkende Jean Vereecken speelt: Sven De Ridder, die nota bene met Iedereen beroemd zijn debuut als musicalacteur maakt. De gepassioneerde Jean is natuurlijk een fantastisch geconstrueerd personage: aan de ene kant nogal in de war omdat hij van mening is dat instant-roem voor zijn dochter al zijn problemen zal oplossen, aan de andere kant houdt hij zà³ veel van zijn dochter dat niets hem te veel is om haar een mooi leven te bezorgen. De Ridder maakt van zijn Jean een oprecht en aandoenlijk karakter en vanaf zijn eerste opkomst kan het publiek niet anders dan zich overgeven. Met Iedereen beroemd heeft Judas Theaterproducties opnieuw in de roos geschoten en het publiek een van de mooiste musicals van dit seizoen gegeven.

17 February 2019
Antwerpen
Theater Elckerlyc