Perspresentatie

Ik tap me te pletter

Crazy for You herbergt een stukje musicalgeschiedenis dat van belang is om te begrijpen waarom dit zo'n show-musical is. Tijdens een presentatie worden we voorgesteld aan de cast.

“Ik tap me te pletter”
Joke de Kruijf

Theaterseizoen 2004-2005 wordt voor Joop van den Ende Theaterproducties een tegenstrijdig jaar. Aan de ene kant staan er in de vaste theaters de grote commerciele produkties (Lion King, Mamma Mia). Aan de andere kant staan daar gebroederlijk, maar op hun manier ook tegenstrijdig, de musicals “Passion” en nu dus ook “Crazy for You”. Tegenstrijdig omdat Passion een ingetogen en intensieve ervaring voor de bezoeker zal zijn, terwijl Crazy for You teruggrijpt naar klassieke show, frivoliteit en historische songs. Gebroederlijk omdat het toch allebei musicals zullen zijn die een select publiek aanspreken. Joke de Kruijff vertelt over Crazy for You: “het zullen voornamelijk de wat oudere mensen zijn, maar natuurlijk ook de mensen die zo van musical houden. Die gaan overal naar toe haha!” Anouk van Nes vult haar aan: “Ik hoop toch dat ook jonge mensen naar Crazy for You gaan komen. Het is zoveel makkelijker om de televisie aan te zetten dan een duur kaartje te kopen. Het theater kan best wel wat drempels hebben, maar ik hoop dat de nieuwe generatie jonge mensen zich toch de moeite nemen om ook het theater te leren kennen”.

Shall we dance?
Crazy for You herbergt een stukje musicalgeschiedenis dat van belang is om te begrijpen waarom dit zo’n show-musical is. In 1930 ging de musical “Girl Crazy” in premiere. Deze musical van de gebroeders Gershwin had enkele prachtige nummers. De musical en George Gershwin maakte een grote indruk op de vier-jarige texaanse Roger Horchow. Meer dan 60 jaar later is dit vier-jarige jongetje multi-miljonair en wil hij zijn favoriete musical opnieuw uitbrengen. Maar Girl Crazy past niet meer binnen het tijdsbeeld van de jaren ‘80. De erfgenamen van Gershwin geven hem het recht om meer materiaal van beide broers te gebruiken.
Het verhaal werd herschreven en kreeg een flink tempo. Zeven nummers bleven overeind van Girl Crazy en de rest werd aangevuld met materiaal uit andere musicals en hollywood films. Het belangrijkste was wel dat diezelfde ‘spirit’ aanwezig bleef, dit kwam omdat er wel een nieuw script was, maar de teksten in de nummers zijn altijd hetzelfde gebleven (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Mamma Mia).
Regisseur Eddy Habbema: “Girl Crazy werd, nadat het werd herschreven door Ken Ludwig tot Crazy for You, een heftig spel. Het is een botsing van twee culturen: de grote stad die binnendringt in het kleine plaatsje en daarbij kleur en enthousiasme en ritme binnenbrengt. Het wordt een spel der vergissingen, met personages die voor elkaar worden aangezien. Het geheel is een vertelling geworden, maar in essentie blijft het waar ze in USA erg goed zijn; musical-comedy.”

Het verhaal is in 1988 dan wel herschreven, maar is het nog actueel genoeg voor het nieuwe millenium? Een tijd waarin Crazy for You zou worden ge-sms’t als ‘C4U’? Joke de Kruijff: “Oh absoluut. Het slimme aan Crazy for You is dat ze het moderner hebben gemaakt, vooral de beelden die je als bezoeker te zien krijgt zijn heel modern. “Slap the bass” (zie foto) is straks bijvoorbeeld heel mooi en modern belicht. Het licht komt in strakke lijnen van bovenaf waardoor de vormen van de lichamen cartooneske overeenkomsten tonen met een bas. Dit maakt het heel strak en modern.” Anouk van Nes vertelt verder: “wat is er achterhaald aan romantiek en comedy? Tuurlijk zijn er in de loop van de tijd aanpassingen gemaakt aan kostuums en teksten. Wie praat er nog over een fuifje of de soos? Maar de essentie van het verhaal blijft toch tijdloos?”

What Causes That?
Crazy for You mag geen klucht worden genoemd, maar een musical-comedy. Toch geeft het woord klucht wel goed aan hoeveel humor er in deze musical zit. Maar misschien nog belangrijker: hoe snel de verwikkelingen plaatsvinden. Anouk van Nes: “op het toneel gebeuren heel veel dingen tegelijkertijd. Het is eigenlijk een musical die je meerdere keren moet zien, wil je alles meekrijgen. Want ben je links op de ene verhaallijn aan het letten, dan gebeurt aan de andere kant ook wel weer wat. Dingen die op zich los van elkaar staan, maar uiteindelijk toch samensmelten. Wat deze musical dan ook zo subliem maakt is dat de muziek van Gershwin je beveelt dingen te doen. Het is zo knap geschreven. Alle typische ‘meisjes-dingen’ zijn heel puntig en tuttig gecomponeerd. Aan de andere kant zijn alle ‘jongens-dingen’ wat slomer en wat trager. De muziek forceert dus al heel veel. Choreografisch zitten er ook zoveel briljante dingen in zoals hele normale bewegingen die choreografisch zo goed in de muziek passen. Het is net als in West Side Story. Die musical is ook gemaakt op de muziek en choreografie. Het is heel gedwongen, maar zo gemaakt dat je lichaam dat ook wil, het klopt dus gewoon!”

They Can’t Take That Away From Me
Zo vlak voor het theaterseizoen van start gaat, komt die tijd dat je keuzes moet gaan maken welke musicals je moet zien en welke je daarnaast nog kunt zien. Of Crazy for You een musical is die je moet zien durf ik niet direct te zeggen. Er zijn nogal wat factoren die meespelen. Als ik afga op basis van wat wij nu hebben gezien, zeg ik volmondig ‘ja’. Crazy for You straalt kwaliteit uit. Maar dat mag je ook wel verwachten van zo’n top-cast. Daarom wil ik je ook nog even die andere factoren meegeven die je keuze zullen bepalen:

# Crazy for You is een 100% showmusical. Het ligt in het verlengde van 42nd street en daar moet je van houden.
# Doordat het een musical met een hoog tempo en een hoog show-gehalte is moet je geen diepgang in het verhaal verwachten. Het verhaal zal een omlijsting blijven om de show bij elkaar te houden.
# De musical bevat veel humor. En dat mag ook wel weer eens een keer na al het drama. Humor hoort niet alleen thuis bij Michael Diederich.
# Het is een musical met geschiedenis. Als musicalliefhebber zou deze produktie dan ook gewoon op je ‘to-do’ lijst moeten staan.
Daarnaast spelen er natuurlijk ook nog persoonlijke factoren mee: of je persé de musical moet zien vanwege je favoriete acteur/actrice, hoe hoog je budget is, enz enz.

Maar misschien is nog wel de belangrijkste reden dat Crazy for You toch een tour-musical is. Er was namelijk voorheen sprake dat er vanwege financiele en logistieke redenen dit jaar helemaal geen reizende produkties zouden zijn. Mede de musicalliefhebbers hebben er voor gezorgd dat Joop van den Ende Theaterproducties er nu toch mee doorgaat. Alleen d�t zou misschien al reden genoeg moeten zijn om dit jaar maar ‘weer’ naar jouw nabijgelegen theaeter te gaan.

N.v.t.
Amsterdam
Focus
Officiele website

crazy for you, joke de kruijff, chantal janzen, anouk van nes, joop van den ende, dick cohen