Interview

In gesprek met Carl van Wegberg

Naast 3 Nederlandse actrices die Mrs Danvers spelen, zit er nog een Nederlander in de cast van Rebecca. Carl van Wegberg beantwoordde voor ons een aantal vragen.

Er zijn een aantal Nederlandse musicalacteurs die een aantal jaren geleden de grens over zijn getrokken, en daarna veelvuldig in met name Duitsland, maar ook Oostenrijk te zien zijn geweest.. Carl van Wegberg is er één van, en heeft er inmiddels een indrukwekkend en gavarieerd CV opgebouwd. Helaas speelde hij niet toen Musicalworld de voorstelling Rebecca zag. Desondanks wilde hij voor ons een aantal vragen beantwoorden.

In Nederland staat heeft je nicht Renee een carriere die al in de schijnwerpers (van de televisie) begon. Jij deed dat in de schaduw. Wanneer heb je voor het eerst overwogen musicalacteur te worden. En in hoeverre hebben jij en Renee elkaar beinvloed?
Toen ik Phantom of the Opera zag, was ik helemaal onder de indruk en daarna wilde ik in die richting gaan. Ik had vroeger al in het kinderkoor en in bandjes gezongen en in de plaatselijke harmonie gespeeld, dus het muzikale zat er al vroeg in. Renée heb ik pas veel later persoonlijk leren kennen, bij de auditie van Sunset Boulevard, waar we na elkaar de auditie zijn ingegaan.

Je bent al heel snel in Duitsland beland. Wanneer heb je voor het eerst gedacht dat je ook wel in het buitenland zou willen spelen?
Ik heb er niet actief over nagedacht om in Duitsland te gaan werken. Ik was al een tijdje “fan” van Tanz der Vampire, van de geweldige muziek van de show. Toen ik in het derde jaar van mijn opleiding in Tilburg auditie moest doen voor mijn 4de jaar wat mijn stage jaar zou zijn, was er ook een auditie voor Tanz der Vampire. In dezelfde week kreeg ik een afwijzing voor 3 Musketiers in Rotterdam, en een aanbod voor Tanz der Vampire in Stuttgart.

Na je eerste Duitstalige musical Tanz der Vampire ben je in het Duits blijven spelen. Waarom heb je daar voor gekozen?
Les Misérables kwam op mijn pad. Dat is een musical die (denk ik) bijna iedereen wilt spelen omdat het een Ikoon is. Een dijk van een ensemble-show met de mooiste momenten erin en ik kreeg ensemble met understudy Marius aangeboden en kon natuurlijk niet nee zeggen.

Zit er veel verschil tussen de Duitse, Oostenrijkse en Zwitserse musicalwereld?
De zwitserse Musicalwereld bestaat het meeste uit eigen Zwitserse producties. Er zijn er relatief veel, verder zijn er wat tours die door het land gaan, en maar een enkele Long-run, zoals bijvoorbeeld Ewigi Liebi. We Will Rock You was een begin van langer draaiende “buitenlandse” shows.
De Oostenrijkse Musicalwereld is vooral in Wenen. Dat is een traditie apart, waar ze o.a. Tanz der Vampire, Elisabeth en Mozart gemaakt hebben. Ze hebben een grotere traditie van eigen shows maken, en ze maken nog steeds eigen producties.
De Duitse Musicalwereld is groot. Naast 8 long-run theaters van Stage Entertainment (9de wordt gebouwd), speelt Starlight express al meer dan 20 jaar in Bochum, en zijn er een paar kleinere Producenten die grotere shows aanbieden. Daarnaast hebben veel theaters in steden hun eigen musicalproducties die tijdens het theaterseizoen gespeeld worden. Vaak wordt het ensemble gespeeld door het “operakoor” en zijn er gast-solisten die de hoofdrollen spelen.

Welke rol die je hebt gespeeld ligt het meest bij Carl zelf? En waarom?
Natuurlijk leg je in elke rol wel iets van jezelf, maar ik denk dat Marius in Les Mis wel het meeste van mezelf was; een beetje terughoudend en niet echt haantje de voorste. Natuurlijk leg ik in alle rollen een deel van me, maar het blijft toch acteren en je in een rol verplaatsen. Het antwoord op deze vraag is niet makkelijk 😉

Je bent vaak swing in een productie. Nu heb je, afgaand op de website, een vaste ensembleplek. Wat vind je prettiger?
Op dit moment vind ik een vaste plek in het ensemble heerlijk!!! Ik heb zo veel “ge-swingd”, Nu hoef ik eens een keer niet na te denken, wie ik speel, waar ik moet staan en welke stem ik moet zingen, en hoe ik van de ene positie naar de andere moet komen. Maar swing zijn heeft heel wat voordelen. Het is een uitdagende positie, waar in je je brein steeds laat werken, je ziet de show vanuit verschillende hoeken (bijvoorbeeld als Elphaba vloog vond ik dat geweldig). Je raakt niet snel verveeld (wat ik nu trouwens ook helemaal niet heb) en soms kun je gewoon genieten van een avond niet op het toneel staan, omdat er niet veel mensen op vakantie of ziek zijn.

Zijn er nog dingen speciaal om te vermelden over die ensembleplek?
Ik heb mijn kleine solo-zinnetjes, en ik heb plezier op toneel met mijn collega´s. Mijn 20-er Jaren pak is geweldig en heb voor de eerste keer een lange rok aan.

Je covert Jack Favell, waarschijnlijk de grootste hufter uit het verhaal. Heeft die rol nog een gelaagdheid in jouw interpretatie? En waar zit dat in?
Die rol heeft zeker een gelaagdheid. Ook al is hij de hufter die Maxim deWinter wil afpersen om er beter van te worden, hij weet ook (of vermoed tenminste) dat Maxim zijn vrouw heeft vermoord. (heb ik nou te veel gezegd??) Hij wil dat de waarheid aan het licht komt en probeert dat met verschillende middelen en het lukt hem steeds niet, omdat andere bewijzen en ondervraagden hem tegenwerken.

Lees verder>>>>>

11 August 2012
N.v.t.
http://www.carlvanwegberg.de/
Carl van wegberg, interview, rebecca, elisabeth, pia douwes, renee van wegberg, wicked, spamalot

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen