Interview

In gesprek met Carl van Wegberg

Naast 3 Nederlandse actrices die Mrs Danvers spelen, zit er nog een Nederlander in de cast van Rebecca. Carl van Wegberg beantwoordde voor ons een aantal vragen.

Hoe ben je bij Rebecca terechtgekomen?
Door auditie te doen ;smile: Ik zat bij Wicked in die tijd en de auditie werd uitgeschreven. Na 2 rondes en de finale met een best wel zware dans auditie (dat had niemand verwacht die auditie deed!!!), kreeg ik een aanbod.

Wat spreekt je aan aan de musical Rebecca?
Het is een prachtige show met een intrigerend verhaal. (Een thriller —achtig verhaal kom je niet veel tegen in Musicals. )De muziek is erg mooi, het decor en de projecties zijn adembenemend en we hebben een geweldig cast die het publiek elke avond weer tot staande ovaties brengt.

Zijn er nog rollen of musicals waarvan je denkt. Als die toch eens op mijn pad zouden komen, dan geef ik daar alles voor. Zo ja, welke?
Ik zou heel graag Tony willen spelen in West Side Story. Ook Legally Blonde zou ik geweldig vinden. En er zijn zoveel ontzettend mooie shows.
Ik ben heel tevreden met wat ik gedaan en bereikt heb en laat alle toekomstige show op me afkomen. Ik denk dat er altijd wel show zijn of komen, waarin ik graag zou willen spelen.

Je CV is buitengewoon divers. Van Camp als Tanz der Vampire en We Will Rock You, via comedy als Spamalot naar de bittere ernst van Rebecca en Elisabeth. Wat moet een rol of musical hebben om jou aan te spreken? En maakt het nog verschil of je die vraag als acteur of als toeschouwer beantwoordt?
Het maakt zeker verschil uit vanuit acteurs- of toeschouwers -standpunt. Vanuit toeschouwers-standpunt ben ik best wel makkelijk, of het moet echt ontzettend slecht zijn. Ik ben natuurlijk wel kritisch, maar ik vermaak me eigenlijk altijd wel, zij het dat ik collega´s ken in de show of de show gewoon leuk is en voldoet aan het doel van de show: te amuseren en de mensen een mooie avond te geven.
Als acteur is het erg verschillend. Soms spreekt me de muziek ontzettend aan (bijv bij WWRY) en soms de humor van het stuk (Spamalot) of dat het gewoon een prachtig stuk is (Elisabeth, Wicked , etc). Als ik me echt niet in de show zie, dan doe ik ook geen auditie. Zelfs als ik mezelf niet zo in een rol gezien heb (zoals Bitney Spears in WWRY), maar de creatieven wel, dan moet je het beste ervan maken en de rol eigen maken. En dan is het toch erg leuk.

Wat is je meest memorabele musicalervaring als speler?
Ik denk dat het was, toen Pia Douwes in Stuttgart Elisabeth kwam spelen en dat ik haar “Dood” mocht zijn. Zoiets vergeet je niet zo snel, en daar ben ik wel trots op.
Qua shows, denk ik aan alle heel erg graag terug, welke ervaringen ik opgedaan heb en welke ongelofelijk leuke mensen ik heb leren kennen en waarmee ik heb mogen spelen, en wat ik eruit heb geleerd.

Renee staat nu in Wicked, jij hebt in Oberhausen Fiyero gecoverd. Als de Nederlandse Fiyero-cast gezamenlijk een verkeerd dinertje heeft gehouden en dus allemaal uitgeschakeld zijn. Zou je de rol in Nederland dan kunnen spelen? En, er even vanuit gaand dat dat gebeurt met Renée als Elphaba, hoe zou je dat ervaren?
Hahahaha, dat is een erg leuke vraag. In principe zou ik hem kunnen spelen. Omdat de show overal op de wereld quasi hetzelfde uitgangspunt heeft en de rollen qua beweging en op- en afgang vaak hetzelfde blijven. Natuurlijk moet ik de tekst leren en eraan wennen in he Nederlands te spelen en te zingen. Het zou natuurlijk wel een pracht-stunt zijn met Renée te spelen en dat zal bij de liefdes-scene ook wel vreemd zijn haar te kussen. Maar ik zou dolgraag met haar willen spelen en zeker in zo een mooie show als Wicked.
11 August 2012
N.v.t.
http://www.carlvanwegberg.de/
Carl van wegberg, interview, rebecca, elisabeth, pia douwes, renee van wegberg, wicked, spamalot

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen