Recensie

Je Anne om stil van te worden

Op 1 november ging in het Park in Hoorn de voorstelling Je Anne in première. Een voorbeeld van een kleine voorstelling met grote dramatische kracht.

Het Dagboek van Anne Frank is vanaf de verschijning onderwerp geweest van theater. Frances Goodrich en Albert Hackett maakten er een zeer succesvol Broadway toneelstuk van, maar wat minder mensen weten is dat er ook een musical van gemaakt is. Twee relatief onbekende auteurs (Enid Futterman en Michael Cohen) schreven op basis van het Dagboek en het toneelstuk een muziektheaterbewerking (Yours, Anne) die dit jaar door producent Mark Vijn in de Nederlandse theaters wordt gebracht.

De musical Je Anne is geen makkelijke kost. Natuurlijk is het verhaal van Anne bij iedereen bekend, maar de voorstelling biedt zeker geen stereotiep beeld van het Achterhuis waar iedereen steeds maar in zangen uitbarst. Integendeel. Het decor (ontworpen door regisseur Frank van Laeke) bestaat uit niet meer dan een speelvlak wat veel weg heeft van een Davidster, wat koffers en rekwisieten. De muziek ligt niet bepaald makkelijk in het oor, maar is wonderschoon. Gespeeld op niet meer dan een piano en een aantal blaasinstrumenten heeft het veel weg van Sondheim, maar er zijn ook af en toe flarden Kristina en Lloyd Webber die langs lijken te komen. Niet dat er hier geciteerd wordt uit andere musicals; integendeel: Je Anne is een hoogst eigenzinnig en oorspronkelijk werkstuk. Een prachtig dreigend geluidsdecor completeert het geheel.

Alles komt dus aan op de acteurs. Ze hebben geen stoelen of tafels, geen bedden; helemaal niets om zich aan vast te houden. Ze kunnen staan, lopen, knielen en op de grond zitten. Meer opties zijn er niet. Van Laecke noemt zijn Achterhuis een transitruimte; een kale wachtkamer naar het gruwelijke lot dat de bewoners van het Achterhuis te wachten staat. De kaalslag in decor werkt hier wonderwel; je voelt de beklemming van mensen die tot elkaar veroordeeld zijn en veel te dicht op elkaar moeten leven.

Er staat een sublieme cast op het toneel die, binnen de beperkte ruimte die ze krijgen van het script en de regie, tot grote hoogte stijgt. De ontdekking van de show is zonder enige twijfel Abke Bruins als Anne Frank. Het succes van de avond rust voor het grootste deel op haar fragiele schouders. Ze heeft heel veel lastige zangpartijen en heeft de taak ons als vertelster mee te nemen in de wereld van het Achterhuis. Bruins studeerde dit jaar af aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten en levert met Je Anne een overtuigend visitekaartje af. Van deze dame gaan we nog heel veel horen de komende jaren. Ze heeft een fantastische stem die makkelijk schakelt tussen een kleine intieme stem en een fabelachtige loepzuivere belt. Abke Bruin speelt geen Anne Frank, ze is het. Wanneer ze in het slotbeeld met haar vader achterblijft op het podium breekt je hart. Een prachtprestatie.

(foto’s van Annemieke van der Togt)

31 October 2010
Première
Hoorn
Het Park
http://www.hitmusical.nl
Je Anne; Mark Vijn; Abke Bruins; Thom Hoffman; Frank van Laecke; Marloes van den Heuvel; Sanne Bosman; Levi van Kempen; Frans Maas; Annemarie Maas; Mark van der Laan; Het Park; Hoorn; Jacco Plooijer