Perspresentatie

Jesus Christ Superstar

Jesus Christ Superstar, die op 3 november in premiere gaat, is de eerste oorspronkelijke Nederlandse productie van deze rock opera. Vandaag vond de perspresentatie plaats en was het ook de eerste repetitiedag. Kernwoorden voor deze nieuwe interpretatie zijn 'eigenzinnig', 'abstract', 'sober', 'actueel' en 'terug naar de basis'.

Jesus Christ Superstar (JCS) begon als LP in 1970 en vertelt het verhaal van de laatste zes dagen van Jezus, vanuit het perspectief van Judas. De rock opera van Tim Rice en Andrew Lloyd Webber onderzoekt de intrigerende vraag hoe Judas Jezus, een vriend van wie hij veel hield, kon verraden.

Voor velen is JCS een droom die werkelijkheid wordt, waaronder voor regisseur Paul Eenens die op de musical is afgestudeerd. Eenens: “Ik had nooit kunnen dromen dat ik ooit de kans zou krijgen om een nieuwe Nederlandse versie van JCS zou regisseren. Casey Francisco (Maria Magdalena): “Wie wil er nou niet in JCS spelen!” Jeroen Phaff (Pontius Pilatus/ cover Judas): “Je krijgt niet vaak de kans om in JCS te spelen. Het is denk ik een musical die op het verlanglijstje van veel artiesten staat.”

Tijdens de presentatie werden pers en medewerkers getrakteerd op een verassende acapella versie van “Hoe moet ik van hem houden”, uitgevoerd door de gehele cast en de emotionele soliste Francisco. Dit nummer staat symbool voor de nieuwe interpretatie van JCS: uitgekleed, fris, gewaagd en rauwe emotie. Francisco: “Mensen kennen het nummer zo goed, het is een uitdaging om het in een andere vorm te doen. Ik zing het eigenlijk als een monoloog en moest net bijna huilen tijdens het nummer. Het is zo indrukwekkend allemaal vandaag.”  Rolf Koster (Annas/ cover Jezus): “De nieuwe klank wordt heel transparant, weinig bombastisch.” Eenens: “We gaan terug naar de essentie, zodat mensen niet naar een hit maar naar de tekst luisteren en begrijpen waar we het over gaan hebben.”

Een van de meest veeleisende rollen in het stuk is natuurlijk die van Jezus en dit iconisch figuur zal menselijke dimensies krijgen in de aantrekkelijke belichaming van de Vlaamse Dieter Troubleyn. Eenens: “Jezus is een man die zeker is van zijn goddelijke overtuiging, maar onzeker is om zijn lot te aanvaarden.” Troubleyn ziet zijn vertolking van Jezus als een grote verantwoordelijkheid: “Voor een heleboel mensen is het een bijzonder figuur. Ik wil mensen geen beeld opdringen, maar hun de vrijheid laten om vanuit hun geloofsovertuiging het verhaal in te vullen. Ik wil mensen vooral raken, inspireren die avond.”

De rock aria ‘Gethsemane’ is een enorm veeleisend stuk, waarin Jezus twijfelt of hij de taak die God hem heeft toebedeeld aankan. Troubleyn: “Het is in alle aspecten zo; n bijzonder nummer. Muzikaal geniaal geschreven en dat maakt het vooral zo moeilijk om het ook zo geniaal uit te voeren.” Al maanden is Troubleyn zich, zowel technisch als inhoudelijk, op de rol aan het voorbereiden. Zo nam hij o.a. extra acteerlessen en reisde hij met collega’s af naar Jeruzalem. Zangles volgde hij al. Troubleyn: “JCS is topsport. Net als een atleet zijn spieren moet trainen, moet een zanger dat ook met zijn stembanden doen.” Koster die cover is voor Jezus heeft ook al nagedacht hoe hij die rol gaat invullen: “Jezus is een droomrol.  De uitdaging is om een nieuwe kijk op Jezus te geven. Hij was ook niet altijd een lieverdje. Ik wil een Jezus met kloten neerzetten.”

Ook Francisco wil haar personage Maria Magdalena vooral ballen geven. Francisco: “Ik wil laten zien dat ze iets te zeggen had. Dat ze niet een keer dacht ik ben maar een vrouw in deze wereld. Zij is gewoon ‘the apostles of the apostles’. Zij was de meest belangrijke volgeling van Jezus.”

De grote protagonist van het stuk is natuurlijk Judas.  Phaff (cover Judas) ziet hem totaal niet als de bad guy van het stuk. Phaff: “Waar Jezus een spiritueel leider is zou Judas een heel goed wereldleider kunnen zijn. Judas is eigenlijk de enige die ziet wat mensen van Jezus maken en hij probeert daarvoor te waarschuwen.”

Het was deze middag duidelijk dat alle cast en creatives zich enorm bevoorrecht voelen om aan deze productie van JCS te mogen werken en dat ze met passie de uitdagingen van het repetitieproces te lijf gaan. De regisseur wil met zijn eigenzinnige versie de confrontatie gaan opzoeken bij zichzelf en het publiek. Alle bekende symbolen en settings zullen een frisse ‘twist’ krijgen, zoals de kruisiging, om ze weer tastbaar te maken voor het publiek. Producent Erwin Lambaart hoopt dat de voorstelling door alle generaties bezocht zal gaan worden, omdat het volgens hem een is die iedere generatie zal raken.

N.v.t.
Amsterdam
Focus
Officiele website

jesus christ, superstar, joop van den ende, andrew lloyd webber, rock musical, casey francisco, jeroen pfaff, rolf koster, michael diederich