X

Wist je dat?

Je kunt met de slider zelf bepalen of je nu meer het artikel wilt lezen of de videoreportage wilt bekijken.

Recensie

RECENSIE EN VIDEO: Koning Arthur van Theater Terra - of de stuntel die democratie bedacht ⭐⭐⭐

Musicalworld.TV was op de première van Theater Terra's Koning Arthur en stak tegelijkertijd op hoe democratie is ontstaan. De recensie en het verslag met gesprekken met hoofdrolspelers Jason de Ridder en Job Bovelander. VIDEO.

Gebruik de slider om te bepalen wat je het meest wilt zien.

Met Koning Arthur heeft Theater Terra een voorstelling gemaakt voor de wat oudere kinderen (8+), na eerder dit jaar voor de jongste doelgroep het prachtige “Raad eens hoeveel ik van je hou” op de planken te hebben gezet.
Koning Arthur gaat over de strijd die de jonge Arthur moet voeren om koning te worden. Niet dat hij dat echt wil, maar uitverkoren door het zwaard in de steen, en met zijn broer opgesloten in een potje (Morgan ziet hem aan voor de nieuwe koning Arthur en heeft hem betoverd), moet hij het wel opnemen tegen de slechte Morgan. Zij heeft een boek vol zwarte magie, en Arthur moet op zoek naar de enige vrouw die met haar witte magie daar wat tegen kan doen. Een zware opdracht voor een onzekere knul, die niet sterk is, en evenmin erg slim. Gelukkig krijgt hij hulp van Guinevere, die naar Camelot was gestuurd om de nieuwe koning te huwen, maar helemaal geen trek in heeft in een gearrangeerd huwelijk met een onbekende.

De voorstelling begint qua vorm en inhoud als een Shakespeare-achtig drama, als koning Pendragon zijn dochter Morgan niet tot zijn opvolger wil benoemen. Zij vergiftigt hem, maar het kwaad voor haar is al geschied. De enige die het zwaard uit de steen kan trekken, zal de nieuwe koning worden. Dat lukt niemand. Maar als Kay een duel wil aangaan en zijn stuntelige jonge broertje en schildknaap zijn wapens niet bij zich heeft, trekt Arthur het zwaard in de steen. Maar bij het oefenen van de eed ziet hij het al niet meer zitten, geeft de kroon aan zijn broer. Als Morgan binnenkomt, betovert zij dus Kay, nadat ze eerder al Merlijn heeft opgesloten. Zo verandert de voorstelling na het te hoogdravende begin al snel in een spannend avonturenverhaal, dat je volledig weet mee te slepen. Uiteraard met de nodig humor van stuntelende soldaten, rare bijfiguren en ontwapenende jeugdige romantiek. Ook een stuk drama mag niet ontbreken.
Theater Terra staat natuurlijk bekend om de poppenvoorstellingen. In deze voorstelling worden personages grotendeels door mensen gespeeld. Uitzondering, naast een kluizenaar en een vijandige ridder, is Merlijn. De tovenaar is een prachtige pop, die, zoals het bij Theater Terra gebruikelijk is, wordt bediend door de speler die beschikbaar is. Uiteraard blijft zijn stem wel gelijk, en het is daarom alleen al razendknap om te zien dat de timing van mond en geluid zo goed is.

In de cast bevindt zich één echt Theater Terra gezicht. Babbe Groenhagen is Morgan, de teleurgestelde dochter van Pendragon, die zelf slecht is, of dat door het boek vol zwarte magie is geworden. Een rol die groot moet worden gespeeld, en ze doet dat ook. Dennis Willekens zou iedereen nog moeten kennen uit Billy Elliot, waar hij de forse maar verrassend lenige pianist Mr Braithwaite speelde. Hij was bij Theater Terra al te zien in Koning van Katoren en Dribbel. Hier speelt hij de stoere Kay, maar is hij ook de stem van Merlijn (en meestal ook de bediener van de pop). Een sterk optreden. Job Bovelander staat al van jongs af aan op het podium, en speelde recent onder meer in De Jantjes en Anne. Hier speelt hij de vaardige Lancelot, begeleider van prinses Guinevere, die ook een behoorlijke ijdeltuit is. Hij weet zich goed raad met deze rol. De rol van Guinevere is voor nieuwkomer Maud Schoonen, die de jonge dame een eigen wil geeft, maar ook de bij haar leeftijd horende onschuld. Arthur wordt vertolkt door Jason de Ridder, die onlangs nog in Anne speelde. Het ontwapenende en onzekere van zijn personage weet hij over het voetlicht te brengen, waardoor je in het avontuur wordt meegezogen. Jammer is wel dat hij qua zang wat tekort schiet, en één van de songs echt een ander nummer aan het zingen lijkt te zijn dan zijn tegenspeelster.
De vorm is bij Theater Terra altijd erg belangrijk. De laatste jaren zijn de decors groter geworden, maar de inventiviteit blijft. Het gebruik van doeken voor water bijvoorbeeld, en een spannende scene die aan het eind van de voorstelling als schaduwspel wordt gespeeld. Er is gekozen voor een visueel concept waarbij de spelers eruit zien alsof ze van speelkaarten zijn afgewandeld. In de middeleeuwen was naast schaken het kaartspel hét vertier. De kostuums, maar ook het zwart witte decor oogt het allemaal als handschilderwerk, zoals het ook in die tijd er moet hebben uitgezien. Dit plaatje, een ontwerp van Joris van Veldhoven is fraai. Alleen bij de opkomst van Morgan als slechterik heb je even een Alice in Wonderland-associatie (de dominante Hartenkoningin), wat ook weer snel verdwijnt.
Theater Terra is een topper in het maken van jeugdvoorstellingen. Koning Arthur mag dan geen hoogtepunt zijn binnen hun oeuvre, het is een goede voorstelling. Na het stugge begin eenmaal op gang is het een meeslepend verhaal, en visueel is het een plaatje. Jammer dat het vocaal hier en daar wat tegenvalt.

param name="allowscriptaccess" value="always">

15 January 2016
Première
Hoofddorp
De Meerse
https://theaterterra.nl/kindervoorstellingen/koning-arthur/
koning arthur, theater terra, job bovelander, jason de ridder, dennis willekens, maud schoonen, babbe groenhagen, hoofddorp, meerse,