Perspresentatie

Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?

Het sprookje begint ergens in de middeleeuwen als er in Hamelen uit het niets een miljoen ratten opduiken. De enige man die Hamelen kan redden is de Rattenvanger

Neem mijn hand en houd je stevig vast want we gaan een flinke rit maken. Een rit terug in de tijd. Een tijd waar men nog in kastelen woonde en tapijten konden vliegen.

Het sprookje begint ergens in de middeleeuwen als er in Hamelen uit het niets een miljoen ratten opduiken. De enige man die Hamelen kan redden is de Rattenvanger, maar in ruil voor zijn dienst ontvangt hij geen geld van de gierige burgemeester en de Rattenvanger neemt voor straf alle kinderen van Hamelen mee. Deze basis is het principe voor de populaire televisie-serie ‘Kunt u ons de weg naar Hamelen vertellen meneer’ die in de jaren zeventig werd uitgezonden en waar nu in 2003 een musical van V&V Entertainment zal verschijnen.

Het sprookje wordt voortgezet als de cast in Kasteel Sypesteyn wordt voorgesteld aan de pers. Tijdens deze dag ontvangen we veel informatie over de musical ‘Kunt u ons de weg naar Hamelen vertellen meneer’ (“Hamelen”) en we zullen proberen middels deze informatie en een aantal interviews met cast-leden, je een beeld te geven van wat je het komend theaterseizoen kunt verwachten van deze productie.

Over de productie
Het ontstaan van een musical als Hamelen begint natuurlijk met een idee. Het was producent Albert Verlinde die aan ons vertelde hoe het allemaal begon: “Zo’n twee en een half jaar geleden deed ik mee met een Sondheim-productie van het Ballet van Vlaanderen (Follies) en op de terugweg hoorde ik op de radio Loeki Knol samen met Rob de Nijs nummers zingen uit ‘Hamelen’. Ik heb de auto direct aan de kant gezet en besefte ik dat ik hier graag een musical van zou willen maken. Binnen de korste keren had ik Joop Stokkermans aan de telefoon om goedkeuring te vragen voor deze productie en hij gaf vrijwel meteen zijn zegen voor dit project”.

De televisie-serie werd in de jaren zeventig uitgezonden en zal zeker de ‘oudere jongeren’ aanspreken. V&V Entertainment richt zich met ‘Hamelen’ niet alleen op deze doelgroep want musical-liefhebbers zijn er immers in alle leeftijden. Hij wil dan ook een jong musicalpubliek aanspreken door de musical in twee lagen te vertellen. Regisseur en tekstschrijver Koen van Dijk: “Kinderen moeten een verhaal zien wat ze kunnen begrijpen maar volwassenen moeten ook een leuke voorstelling te zien krijgen. De truc hiervoor is om voor volwassen een knipoog te maken naar het verschijnsel ‘musical’. De fans zullen deze subtiele knipogen oppikken maar kinderen zullen er geen last van hebben”.

Doordat de tv-serie voor een groot deel van het publiek een nostalgische waarde heeft, is er een kans dat men met een roze bril naar de productie gaat kijken en gedesillusioneerd de zaal uit zal lopen. Volgens Koen van Dijk zal dit echter niet het geval zijn want hij weet precies de magie van de tv-serie te vertalen naar de musical. “Er is verrassend veel bewaard gebleven van de tv-serie zoals videobanden en scripts. Ook zijn er Hamelen-fans en mensen die vroeger in het Hamelen-koor hebben gezeten waarbij ik terecht kon als ik iets wilde weten. Daarnaast heb ik zelf en in mijn omgeving nog gekeken wat wij van Hamelen wisten. Dit alles heb ik tot een verhaal samengesmeed en daar de mooiste liedjes in verwerkt. Er was zoveel goed materiaal dat we hebben besloten geen nieuwe liedjes te schrijven”.

Maar ook Loeki Knol denkt er zo over: “De tijden waarin de tv-serie werd uitgezonden verschilt natuurlijk enorm van de deze tijd. Daarom is het belangrijk dat die unieke taal en mooie liedjes met prachtige teksten gehandhaafd blijft. Hier is ook contact over geweest met Harry Geelen (schrijver van tv-serie :red) die natuurlijk zijn ‘kindje’ wilde beschermen”.

De musical Hamelen duurt zo’n 2,5 uur terwijl de tv-serie per aflevering vijftig minuten duurde. De musical is volgens Koen van Dijk geen samenvatting van alle 45 afleveringen, maar er wordt gewerkt met een rode draad: “De kinderen verdwijnen uit Hamelen en moeten weer in Hamelen zien terug te keren. Alle onderdelen die ze onderweg tegenkomen zijn elementen uit de televisie-serie. Het voordeel is dat er een kanjer van een hit in de musical zit (“kunt u ons de weg naar Hamelen vertellen meneer”). Dit lied is de spil van de musical. Als je maar met liefde dit lied zingt dan zal het zeker lukken om terug te keren naar Hamelen”.

Hamelen zal vanaf 13 Oktober tot en met 10 April in de nederlandse theaters te zien zijn. Voor Ellis van Laarhoven wordt dit haar derde tour op rij sinds haar rol in Chicago. Zowel een reizende als een vaste productie hebben voor- en nadelen. “Als je in een vast theater speelt is dit beter voor je sociale leven omdat je er nog dingen naast kunt plannen. Bij een reizende productie vertrek je soms al om twee uur ‘s middags en kom je midden in de nacht weer thuis. Daarentegen heeft het optreden in verschillende steden en theaters ook zijn charmes”.

Het verhaal van Hamelen
Lidwientje Walg uit de jaren zeventig is inmiddels volgroeid tot een volwassen vrouw met kinderen. Vanuit dit punt start de musical. Lidwina Walg wil haar dochter het verhaal van ‘Hamelen’ vertellen maar stopt halverwege vanwege alle herinneringen en emoties die terugkomen. Haar dochter haalt haar over om het verhaal af te maken, en langzaam komen figuren uit haar herinneringen tot leven. Vanaf dat moment wordt het klassieke ‘Hamelen’-verhaal als een sprookje op het toneel gezet. Prinsen, Prinsessen, vliegende vloerkleden, heksen en dwergen zullen je dan gedurende de avond meevoeren in deze fantasiewereld. De musical eindigt als Lidwina haar spannende verhaal verteld heeft en het boek dichtklapt.

Karakters in Hamelen
De musical speelt zich af in een toverachtige wereld en daar horen uiteraard ook sprookjes-achtige karakters bij. ‘Hamelen’ heeft gekozen voor enkele grote namen uit de musicalwereld die zich inmiddels al hebben bewezen in het vak.
René van Kooten ruilt zijn Egyptisch zwaard in voor een vliegend vloerkleed en neemt de rol van Betram Bierenbroodspot op zich. “De overgang van Aida naar Hamelen viel me erg mee. Aida is natuurlijk nog maar heel kort geleden, maar toen ik het script voor ‘Hamelen’ las, zat ik er meteen helemaal in. Juist omdat het zo anders is dan Aida werd ik meegezogen in het verhaal. Ik ben blij dat dit zo’n ‘happy’ verhaal is met vrolijke liedjes”.
In eerste instantie schrokken Rene van kooten en Chantal Janzen wel tijdens het voorbereiden van deze musical: “De tv-serie is toch wel erg ‘jaren zeventig’. Het tempo ligt een stuk lager dan de snelle wereld van nu. Koen van Dijk heeft hier wel een moderne productie van gemaakt die niet misstaat in deze tijd, maar wel met een duidelijke link naar vroeger en met respect naar de televisieserie”.

N.v.t.
Loosdrecht
Kasteel Sypesteyn
Officiele website

hamelen, ellis van laarhoven, chantal janzen, rené van kooten, kim lian, v&v entertainment, albert verlinde