Reportage

Laatste voorstelling Mamma Mia!

Na 2 jaar en drie maanden waarin 803 voorstellingen werden gespeeld, viel op 12 februari 2006 het doek voor de musical Mamma Mia! in het Beatrix Theater in Utrecht. Een enorm succes want in totaal hebben 1.203.000 mensen de voorstelling gezien. En daarmee staat Mamma Mia! in de top van de best bezochte musicals in Nederland, samen met the Phantom of the Opera, Miss Saigon en the Lion King. In 2 jaar is er een hoop gebeurd.

Zo zijn er in totaal 30 kroontjes in het nummer ‘Dancin’ Queen’ versleten, zijn er 11 bananen in het publiek verdwenen, 8 kinderen geboren en vanwege het enthousiaste springen 3 bedden versleten. Ook zijn er 20 bruidsboeketjes gebruikt en is er 3 dagen voor deze laatste voorstelling een pin in de vloer van het decor afgebroken waardoor die avond voor het eerst de hele voorstelling in de ‘courtyard setting’ is gespeeld.

Na afloop van de voorstelling blikte Musicalworld met enkele hoofdrolspelers terug op 2 en half jaar Mamma Mia!

Mamma Mia! is meer dan 2 jaar in Utrecht te zien geweest en trok avond aan avond volle zalen. Ook het cast album heeft een platina status gekregen. Had je vooraf gedacht dat het zo’n succes zou gaan worden?
Paul: Dat het een succes zou gaan worden had ik wel gedacht, maar dat ik het zelf zo leuk zou vinden eigenlijk niet. Ik had de show namelijk nog nooit gezien en wist dus niet goed wat het in zou houden. Daarbij ben ik ook nooit echt een fan van Abba geweest. Maar toen ik er eenmaal inzat vond ik het echt fantastisch.
Doris: Ik heb de show vooraf wel gezien, 1 keer in Londen en 1x in Hamburg. Toen zag ik al dat het zoveel kwaliteiten had en dat het echt een feestje voor de mensen was, en wist dus dat het in Nederland ook helemaal goed zou komen.
Marleen: Er hangt gewoon iets magisch rondom Mamma Mia! Waar je het ook speelt, het is altijd een succes.

Hoe hebben jullie deze laatste voorstelling beleefd?
Doris: Zo’n laatste is toch raar en emotioneel. We hebben ook zoveel lief en leed met elkaar gedeeld. Er zijn bijvoorbeeld een aantal kinderen geboren, maar er is ook een muzikant en een technicus overleden. Tijdens zo’n laatste voorstelling speelt dat toch mee. Daarnaast weet je ook dat het met al die fans in de zaal een gekkenhuis zal gaan worden en dat was het ook (lacht).
Paul: Ik had er een beetje een dubbel gevoel bij. Je weet dat de zaal vol zit met mensen die de show al eens gezien hebben en die kennen alle grappen dus al. Het lijkt ook wel of mensen voor zo�n laatste voorstelling een enorme boost krijgen, waardoor het lijkt of dingen een beetje overdone zijn, maar ikzelf vond het een geweldige voorstelling.
Marleen: Ik vond het verschrikkelijk (lacht). Ik vind het zo erg dat het stopt, daardoor was het voor mij een beetje een beladen voorstelling. Ik ben ook de hele show bezig geweest met vooral gewoon de show te draaien en er niet over na te denken, maar ja automatisch doe je dat toch. Omdat het ook zo’n beladen show is, was het ook niet de beste voorstelling die we gespeeld hebben, maar ja dat heb je toch al gauw bij premières en laatste voorstellingen. Daardoor krijg je ook van die rare versprekingen die ik had vandaag, maar die werd gelukkig erg goed ontvangen (lacht).

Marleen, jij was niet vanaf het begin bij de show, hoe was het voor jou om in een goed draaiende productie binnen te komen?
Marleen: Ja dat was heerlijk. Ik ben in totaal 8 maanden bij de productie geweest en het is fijn dat het wiel al was uitgevonden en dat ik er alleen maar mee weg hoefde te rijden. Ik heb er gelukkig wel mijn eigen ding van kunnen maken en ik heb ook heel erg geprobeerd om Simone niet te kopi�ren en te kijken naar wat bij mij past en wat ik als Donna zou doen. Maar goed, er zijn natuurlijk altijd dingen die je wel overneemt, het zou ook arrogant zijn als je alles opnieuw uit gaat vinden. Maar het mooie van de rol van Donna is dat het zo’n echt mens is dat je wel in jezelf moet graven en dus niet zomaar iemand klakkeloos kunt kopieëren.
Paul, jij bent na een tijdje afwezig weer terug in de rol van Pepper, wat trekt je zo aan in deze rol dat je besloot weer terug te komen?
Paul:  Ik zou dit seizoen eigenlijk een show doen van First in the Fields Theatrical , maar die ging niet door omdat het nogal moeilijk was om een theater te vinden. Stage Entertainment was op zoek naar iemand om de rol van Pepper te spelen en ze vroegen dus of ik dat wilde doen. Dat aanbod sloeg ik natuurlijk niet af, en ik ben nu zo ongeveer 6 maanden weer als Pepper te zien geweest.

Wat is jullie favoriete Mamma Mia! moment?
Doris: Voor mij is dat de scène in de slaapkamer met Tanja en Donna
Marleen: Qua zang is dat ‘Het glipt me door de vingers’, maar qua spel is dat ook de slaapkamer scène.
Paul: Ik denk de finale. Ik vind het nummer ‘Weet je moeder dat’ ook erg leuk, maar daar ligt alles strak vast. Bij de finale kun je lekker los qua dans en heb je onderling ook erg veel lol.

Hoe zou je willen dat het Nederlands publiek Mamma Mia! herinnert?
Marleen: Als een feestje want dat was het!
Doris: Inderdaad als een feestje. Je hoorde altijd dat als mensen eenmaal 1 keer geweest waren, ze altijd nog een keer wilde komen. Het is best uniek dat het zolang zo bomvol heeft gezeten. Wist je trouwens dat 40% van de mensen in de zaal de show meer dan 1x hebben gezien!

Hoe ga je zelf Mamma Mia! herinneren over een aantal jaar?
Doris: Ook als een feestje. Het was ook een geweldige groep om me te werken en het is natuurlijk een hele vrolijke voorstelling. Als je je een dag niet zo goed voelde of veel aan je hoofd had kon deze show je daar weer uittrekken. Ook de energie die je aan het eind van de voorstelling van 1500 man krijgt is echt enorm.
Marleen: Ik ben er trots op dat ik deze show heb mogen doen, ik denk ook dat het op de 1e plek staat van rollen die ik heb mogen spelen. Waar ik bij Donna zo van genoten heb is het samenspel met anderen. Als ik het bijvoorbeeld vergelijk met de rol van Amneris uit Aida, ook een fantastische rol om te spelen trouwens, was Amneris toch best een eenzame rol om te spelen. En hier heb je constant iemand om je heen, zijn het niet je vriendinnen, dan is het je dochter of een van de vaders.

Kun je maar geen genoeg krijgen van Mamma Mia!, dan kun je vanaf 7 maart terecht in de Stadschouwburg in Antwerpen waar Mamma Mia! met een Vlaams-Nederlandse cast tot eind april te zien zal zijn.
En voor het Beatrix Theater in Utrecht…deze maakt zich op om the Wonderful Wizard of Oz te verwelkomen. Erwin van Lambaart, directeur Joop van den Ende Theaterproducties: “Ik kijk enorm uit naar deze productie want het is een heel mooi team dat deze show gaat maken. Ik heb een paar weken geleden in New York het 1e decor ontwerp gezien en dat zag er heel spectaculair uit. Het gaat echt een feest van herkenning worden, maar we gaan er wel een nieuwe show van maken. Er worden nieuwe arrangementen gemaakt, maar die zullen wel geinspireerd zijn op Quincy Jones, maar dan meer up-beat en groovy anno 2006. Martine Bijl gaat de vertaling doen maar zij zal ook een aantal scènes gaan bewerken. Ze zal een paar kleine scènes gaan bijschrijven zodat het verhaal wat helderder gaat worden voor het publiek en dat mensen snappen waarom karakters zijn zoals ze zijn.”
Het theater zal niet zo’n grondige verbouwing gaan krijgen als destijds het Circus Theater voor the Lion King. “De foyers hoeven niet zoveel opgeknapt te worden, dat heeft ons de vorige keer bijna 12 miljoen gekost. Maar natuurlijk gaan we wel kritisch kijken naar het tapijt en of alles nog goed in de verf zit. Backstage wordt trouwens wel helemaal opgeknapt want technisch gezien gaat er voor ‘The Wiz’ veel gebeuren. Zo zal het plafond boven het podium hoger moeten en zullen er meer trekken in het plafond moeten komen. Maar we zitten ook na te denken over 1 of 2 special effects die vanuit de zaal moeten komen. Technisch dus nog een hoop te doen”, aldus van Lambaart.

The Wiz gaat op zaterdag 9 september in premiëre.

Laatste voorstelling
Utrecht
Beatrix Theater
Officiële website

mamma mia, abba, simone kleinsma, marleen van der loo, doris baaten, jon van eerd, joop van den ende