Reportage

Musical van Vlaanderen van start

Nieuwe musicalproducent Musical van Vlaanderen lanceert zichzelf op haar startfeest op 23 februari 2010. Inclusief reportage Musicalworld.TV.

In het Capitole in Gent, een theater dat Geert Allaert opende in 2001 met de musical Camelot, beleefde Musical van Vlaanderen VZW zijn officiële start. De belangrijkste informatie voor de musicalliefhebber was het bespreken van de programmatie van de komende tijd.

Geert Allaert had een droom. Hij wilde musicals maken op hoog niveau en internationale allure. “De jaren tachtig was een periode waarin dat ik heel graag een aantal musicals naar Vlaanderen wilde brengen. Ik weet nog goed dat ik hierover sprak met Linda Lepomme. Ik vroeg haar waarom we in Vlaanderen die grote titels niet konden brengen. Daarop zij zei: ‘Tja… Vlaanderen is te klein, de markt is te klein, onze zalen zijn te klein. Dus dat kunnen wij niet. Wij krijgen die licenties niet’. Toen ben ik naar London geweest en heb daar met mensen als Andrew Lloyd Webber en Cameron Mackintosh gesproken. Daarna was het me vrij snel duidelijk: Als wij in Vlaanderen de juiste infrastructuur hebben dan kunnen wij ook die licenties krijgen om dit met Vlaamse mensen in te vullen. Daarna ben ik naar Antwerpen getrokken, naar Bob Cools. Ik vroeg hem of we een theater konden bouwen op ‘het eilandje’. Hij antwoorde met de vraag: ‘heb je al gedacht aan mijn bunker?’. “ De Bunker, de niet al te charmante bijnaam voor de stadschouwburg van Antwerpen.  Allaert koos voor de Bunker en midden jaren negentig werd dit theater uitgebouwd van 800 naar 2000 zitplaatsen. Mede door de lokatie in het centrum van Antwerpen waren zij nu klaar voor de producties waar Geert Allaert naar streefde. Ze maakten een aantal zeer succesvolle producties zoals De Tovenaar van Oz, Romeo & Julia, Cats, Les Miserables en The Phantom of the Opera als grootste publiektrekker met 412.000 bezoekers. “Het waren gigantische succes, maar toch bleek dat elk van die producties toch verlies leden. Het bleek niet rendabel te krijgen. De aandeelhouders stopten er mee, ze bleven niet langer hopen dat het rendabel zou worden.”

Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en ziet de Musical van Vlaanderen VZW het levenslicht. Met een jaarlijkse subsidie van 2,45 miljoen euro voor de jaren 2010, 2011 en 2012.  Allaert sprak: “Een nieuwe start, een nieuwe toekomst, een nieuwe programmatie. Wij willen een evenwichtige programmatie brengen waarbij we soms voor een heel breed publiek zullen spelen en soms niet. “ Op 4 april 2010 zal de eerste musical van Musical van Vlaanderen VZW in première gaan in Antwerpen, Notre Dame de Paris. “Als tweede productie presenteren wij u dit najaar Dans der Vampieren. Deze musical wilden wij eerder al opstarten, maar door een juridische dwaling van een paar gekrente geesten werden wij verplicht deze productie uit te stellen. De voorstelling gaat definitief in première op donderdag 9 september 2010 in Antwerpen. Eigenlijk zijn we iedereen dankbaar die heeft bijgedragen aan het uitstellen van deze musical. Want laten we eerlijk zijn, er zijn nog nooit zoveel vampierfilms geweest als nu. Vampiers zijn ‘hotter’ dan ooit dus dat komt eigenlijk wel heel goed uit.”

“Als artistiek directeur heb ik mij laten bijstaan door twee reuzen uit de entertainmentwereld” vervolgt Allaert zijn verhaal. “Frank van Laecke en Stany Crets.  Frank van Laecke is iemand met wie ik al jaren werk. Hij heeft zelfs vier jaar exclusief voor ons gewerkt. Frank is iemand die niet alleen adviseur is, hij zal ook drie produkties voor Musical van Vlaanderen VZW maken.”

23 February 2010
Overig
Gent
Capitole
http://www.musichall.be
musical van vlaanderen, geert allaert, wim van den driessche, stany crets, frank van laecke, niels jacobs, pieter van nieuwenhuyze, dennis ten vergert, deborah de ridder, notre dame de paris, tell me on a sunday, dans der vampieren