Musicalnieuws
Synopsis

Gloria en Emilio Estefan verkochten samen meer dan 100 miljoen albums en wonnen vele Grammy’s. Gloria raakt zwaargewond tijdens een ongeluk met hun tourbus. Maar haar doorzettingsvermogen en Emilio’s aanmoedigingen helpen Gloria weer ‘on her feet’.
Start > Producties > 2017 > Pop musical > On your feet
Over...

 
producent:
Stage Entertainment Nederland
jaar:
2017
duur:
130
pauze:
Ja
genre:
Pop musical
score:
3star
websites:


On your feet in première: Voetstuk voor de Estefans (recensie en video)


Artikel: Reportage
Voorstelling: Première
Datum: 29 okt 2017
Theater: Beatrix Theater
Lokatie: Utrecht
Website: https://onyourfeet.nl
Auteur: Frans P Wollrabe & Huibert J. Schat

Lof voor de cast en orkest, strafregels voor het scenario. Musicalworld bezocht de première van On your feet, de biografische musical rond latinsterren Emilio en Gloria Estefan. Lees onze recensie en bekijk ons videoverslag van de première. Recensie en video.

Na tien maanden Jersey Boys en bijna twee jaar The Bodyguard is het Beatrix Theater in Utrecht opnieuw het huis voor een musical waarin een muziekicoon centraal staat. Na de Four Seasons en Whitney Houston zet On your feet de latinsterren Emilio en Gloria Estefan op een voetstuk. Een biografische musical, waarin hun hits als Anything for you, Don’t wanna lose you now en Conga op de songlist staan. Aan Vajèn van den Bosch en afwisselend Tommie Christiaan en Jim Bakkum de zware taak om de celebrity’s gestalte te geven.

Gloria Fajardo is van oorsprong Cubaanse, maar woont in Miami en studeert psychologie. Tijdens de wekelijkse was zingt ze graag een deuntje, wat ze zo aanstekelijk doet dat ze bij de hele gemeenschap de voetjes van de vloer krijgt. Haar grootmoeder Consuelo (Ellen Evers) ziet Gloria’s talent en brengt haar in contact met Emilio Estefan, lid van de latingroep de Miami Latin Boys. Emilio ziet Gloria als voorvrouw van de band helemaal zitten, maar eigenlijk houdt Gloria er niet van om voor het voetlicht te staan. Alle begin wordt daarom moeilijk, maar gaandeweg krijgt Gloria aardigheid in de muziek. Én aardigheid in Emilio zelf. Als showbizzkoppel proberen zij door te breken in de platenindustrie, maar die begrijpt het ambitieuze stel niet. Terwijl Gloria en Emilio een cross-over naar Engelstalige muziek willen maken, wil de platenmaatschappij liever dat zij bij hun vaste doelgroep blijven en Spaans blijven zingen. De geldkraan wordt eenzijdig dichtgedraaid en Emilio en Gloria moeten zelf langs clubs en radiostations om hun waar aan de man te brengen. Het lukt na veel moeite, mede door het enthousiasme van de bezoekers van een club in…Utrecht. Als The Miami Sound Machine bestormen zij met hits als Conga, One-Two-Three en Rhythm is gonna get you de hitparades van tal van landen en een succesvolle, maar vermoeiende wereldtournee maakt het succesverhaal rond. Totdat het noodlot toeslaat.

Een biografische musical over popiconen, we denken dan onmiddellijk aan de meervoudige Tony-winnaar Jersey Boys, naar de opkomst en neerval van de mannengroep The Four Seasons. Die Tony’s verdiende de voorstelling niet voor niets: Jersey Boys was een razendsnelle musical als een adembenemende achtbaanrit, een vleugje Godfather, overspel, hard werken en natuurlijk prachtige zang. Dat waren nu eenmaal de ingrediënten in het leven van vier jongens die voor galg en rad opgroeiden. Scriptschrijver Alexander Dinelaris is er niet in geslaagd om voor Gloria en Emilio Estefan een verhaal te schrijven met genoeg toppen en dalen voor een avondvullende, bevredigende voorstelling. Het opgeleverde script maakt van het leven van de Estefans geen Jersey Boys, maar levert een levensverhaal van het gehalte van een Amerikaanse televisiefilm. Denk aan Hallmark Channel of Lifetime, de Amerikaanse zenders die grossieren in zoete gespeelde biografieën, die het publiek liever lijken te willen sussen en rustig houden, liever dan prikkelen en aan het denken zetten. Zo werd in The Karen Carpenter Story uit 1989 het tragische leven van zangeres Karen Carpenter ingeblikt tot anderhalf uur hapklare, verteerbare televisiebrokken.

In het verhaal van On your feet gaat te veel van een leien dakje. De helden ondervinden tijdens hun zoektocht naar hun pot goud veel te weinig obstakels en tegenstand. Natuurlijk, er is die koppige platenmaatschappij, maar die wordt vertegenwoordigd door een platenbaas die te mallotig en onwetend wordt neergezet (Paul Donkers) om een waardig opponent voor onze helden te zijn. Er is een moeder die zich nogal verzet tegen de ambitieuze plannen van dochter Gloria, maar naast haar is er een oma die Gloria steunt. En alle protesten van moeders effectief neutraliseert. Te effectief. Scenarist Dinelaris heeft waarschijnlijk niet grondig genoeg gewroet in het leven van de Estefans om de rafelige randen naar boven te halen. Dat vroege leven in Miami bijvoorbeeld, dat volgens de voorstelling vooral bestond uit vrolijk zingend in de buitenlucht de was doen, was dat leven echt zo zorgeloos? Of anders dat vreselijke noodlot, was dat niet méér dan alleen een mooie aanleiding voor onze helden om nog heldhaftiger te zijn dan ze al waren?
   
Nu hebben de Gloria en Emilio van On your feet de pech - hoe vreemd dat ook klinkt - dat hun leven drugs- en misdaadvrij is gebleven. Hun huwelijk is al bijna veertig jaar aan de gang en oogt nog heel gelukkig. Misschien moeten we niet de beschuldigende vinger richten naar Dinelaris, maar zit er in het leven van de Estefans te veel rozengeur en maneschijn om er een theatervoorstelling van te maken en had de musical daarom nooit gemaakt moeten worden. Maar dan komen we aan de cast en het orkest, die elementen die de voorstelling uiteindelijk redden.

Er waren boze geluiden die Vajèn van den Bosch’ casting voor een Latijns-Amerikaans karakter als Gloria Estefan een geval van whitewashing noemden, maar Vajèn doorstaat haar vuurproef met gemak. We hebben weliswaar niet te maken met een tweede revelatie, zoals Romy Monteiro in The Bodyguard was, maar Vajèn weet de hele voorstelling te boeien, hoe bleek en braaf haar personage ook is. Haar dansen is adequaat en haar zang uitstekend, hoewel haar stem iets verdrietiger klinkt dan die van Estefan zelf. De echte sterren van de voorstelling zijn het ensemble en het orkest: ook al zijn de meesten naamloos, zij stelen tijdens elk nummer - en gelukkig zijn dat er veel - de show met bijzonder strakke klanken, soepele dans en fraaie meerstemmige zang. Zij zijn het die leven in de brouwerij brengen en de voorstelling die broodnodige emotionele toppen en dalen geven waar het script zo schromelijk in tekortschiet.



Fotos
Musicalnieuws Musicalnieuws Musicalnieuws Musicalnieuws Musicalnieuws Musicalnieuws
(foto's zijn te vergroten door ze aan te klikken)