Perspresentatie

Perfectly Marvelous

Vanaf 4 februari mag onze hoofdstad zich 5 maanden lang in de Berlijnse sfeer van de jaren '30 wanen. Want speciaal voor de musical 'Cabaret', geproduceerd door Joop van den Ende Theaterproducties, wordt Koninklijk Theater Carre verbouwd en omgevormd tot de legendarische Berlijnse nachtclub 'De Kit Kat Klub', waar de musical 'Cabaret' zich afspeelt.

De vertaling van ‘Cabaret’ komt van de hand van Daniel Cohen. “Cabaret is een deel van mijn leven. Ik ben opgegroeid met de verhalen van Christopher Isherwood. Daarnaast komt de familie van mijn moeder uit Duitsland, dus het is een hele bekende sfeer voor mij. Wat ik zo geweldig vind aan ‘Cabaret’ is dat het materiaal het talent heeft om door de tijd heen mee te veranderen. Deze versie probeert ‘the best off all worlds’ te zijn door elementen uit voorgaande versies en de film te pakken en dat tot iets nieuws te maken waardoor het een gedurfde en provocerende versie van deze tijd is geworden” aldus Cohen.
Over wat zijn favoriete nummer was om te vertalen hoeft Cohen niet lang na te denken: “Het knappe aan het werk van John Kander en Fred Ebb is dat het zo simpel lijkt. Ze zijn perfect in het schrijven van teksten die overkomen als spreektaal, maar als je bijvoorbeeld bezig bent met het nummer ‘Cabaret’, dan merk je pas hoe technisch perfect het in elkaar zit want elke 1e zin rijmt met de 1e zin van het couplet erna en weer met de 1e zin van het couplet daarna. De uitdaging was dus om zowel de technische kant goed weer te geven door alle rijmschema’s aan te houden, maar tegelijkertijd het ook vanzelfsprekend te laten klinken. En ik ben blij dat me dat gelukt is! Daarnaast ben ik ook erg tevreden over het nummer ‘Perfectly Marvelous’. Dat is niet echt een grote hit, maar iemand zingt alsof hij aan het praten is en ik ben blij dat ik dat op dezelfde manier heb kunnen vertalen met ook diezelfde losheid en vrijheid erin”.

Dat deze versie van ‘Cabaret’ vrij confronterend zal zijn met een heftig einde, mag inmiddels duidelijk zijn. Pia Douwes hoopt in ieder geval dat deze musical iets gaat losmaken bij het publiek: “Cabaret is een geweldige musical want wat zou jij doen in mijn situatie? Daarbij bevat het thema’s die tijdloos zijn. Kijk maar eens naar wat er nu allemaal in de wereld gebeurt met de aanslagen in New York, de oorlog in Irak en de moord op Theo van Gogh. Maar wat zou jij doen in mijn situatie en kun je dat zomaar veroordelen en beoordelen? Dat is wel even iets waar de mensen over na moeten denken. Ik zou het geweldig vinden als het publiek na afloop even niet weten wat ze moeten doen, of ze moeten blijven zitten of dat ze in applaus moeten uitbarsten. Als je dat effect kan creeren, dan heb je een geslaagde avond!”

Wil je kaarten bestellen voor ‘Cabaret’ dan moet je snel zijn. Met 8 voorstellingen per week, ook op zaterdag is er een matinee, hoopt Joop van den Ende Theaterproducties 200.000 kaarten te kunnen verkopen. En in de voorverkoop is al een derde van deze kaarten beschikbaar. ‘Cabaret’ is vanaf 4 februari exclusief voor 5 maanden in Theater Carre in Amsterdam te zien.

N.v.t.
Amsterdam
Theater Carre
Officiele site Cabaret

carre, amsterdam, cabaret, pia douwes, ara halici, joop van den ende