Perspresentatie

De Munk Live!

Het idee is dan misschien afkomstig van Danny, de show is zeker niet alleen van hem. 'De liedjes zijn in samenspraak uitgezocht. Er komen liedjes in voor die ik niet eens kende, maar die wel iets betekenen voor anderen in het creatieve team', aldus Danny.

Een zonnige middag in een druk Amsterdam. Op het water voor het Centraal Station staan verschillende schippers te trappelen om de toeristen een informatieve tour aan te bieden. Maar Rederij Lovers heeft deze dag een unieke tour. Danny de Munk zal tijdens een boottocht vertellen wat Amsterdam voor hem betekent, dit alles in het kader van zijn nieuwe show De Munk Live.

‘Ik was een echt binkie!’
Danny de Munk is op 19 februari 1970 geboren in de Staatslieden buurt, tegen de Jordaan aan. Deze wijk werd toentertijd bevolkt door bekende Amsterdammers als Willy Alberti en natuurlijk Johnny Jordaan, een echte volksbuurt dus.
In die tijd was Danny nog niet echt met muziek bezig. Natuurlijk draaide hij plaatjes en playbackte hij met een mooie microfoon van zilverfolie, maar voor zingen had hij weinig aandacht. Totdat zijn onderwijzer hem vroeg of hij een rolletje wilde spelen in de eindmusical. ‘Ik was acht en had een clichébeeld bij musicals van mannen in tutu’, verteld hij vol enthousiasme. Toch neemt hij de rol aan, zonder te beseffen dat het de start van zijn zangcarrière was. Met die ene solo die hij heeft, valt hij toch op en zijn zangtalent is ontdekt.
Talentenjachten waren toen ook een bekend fenomeen in de verschillende volkswijken die Amsterdam toen kenden. Tante Truus spoort Danny aan om mee te doen. Meestal imiteerde hij André Hazes, wat hem uiteindelijk een eerste plaats oplevert. Samen met Drukwerk mag hij optreden op een afgeladen Thorbeckeplein, zijn eerste concertervaring.

Het is ook Tante Truus die hem de advertentie geeft van de audities voor de film Ciske de Rat. Danny’s ouders zien er niet veel in, maar eigenwijs als hij is, zet hij door. Hij wordt gevraagd een mop te vertellen en zonder blozen verteld hij de goorste mop die hij kent. Vervolgens hoort hij een jaar niks. Druk met de verhuizing naar Purmerend neemt de producer toch contact met ze op om te controleren op Danny niet de baard in de keel had gekregen. Hij was al twaalf, ‘maar ik was nog steeds een jongen, een echt binkie’. Hij krijgt de titelrol en zet zijn eerste stappen op het witte doek.
Tijdens de opnames worden zijn zangtalenten opnieuw ontdekt en Herman van Veen, die de onderwijzer speelt in de film, schrijft een soundtrack. De tekst is te liefjes, maar de muziek wordt aangehouden. ‘Ik voel me zo verdomd alleen’ levert Danny een nummer 1 hitnotering op.
Hij gaat meer doen met muziek en haalt in 1985 weer de hitparade met ‘Poep op de Stoep’. Danny is dan pas 15 jaar. ‘Ik ben nooit een verwaand jongetje geworden omdat ik deed wat ik wilde. Had ik zin om te voetballen, dan ging ik voetballen en had ik zin om een optreden te doen, dan deed ik dat. Alle initiatieven kwamen van mijn kant, mijn ouders hebben me nooit gepusht. Onbewust hebben ze gedaan wat goed voor me was.’
Rond zijn 18e jaar begint Danny een beetje buiten de boot te vallen. Te groot voor een kindster, te klein voor een echte artiest. Het is weer Tante Truus die aan komt zetten met een advertentie, deze keer voor musical Les Miserables. Danny heeft nog steeds het clichébeeld in zijn hoofd en vindt het eigenlijk niks, maar hij gaat toch auditie doen. En wordt aangenomen voor de rol van Marius.

VertrouwenLes Miserables is het begin van zijn musicalcarrière en Carré, waar deze musical start, staat symbool voor zijn weg naar volwassenheid. Carré is ook de plek waar zijn idee voor een concert ontstaan. In een special rondom Ciske de Rat voor de Tros, “Danny Dubbel”, hangt er een bord op Carré met de tekst ‘Danny in Concert’. Zijn ouders merken op dat het leuk zou zijn als dat eens waarheid zou worden. Tweeëntwintig jaar later is het eindelijk zover, een droom die uitkomt.
‘Danny liep al een jaar of twee rond met het idee om een concertshow te maken met liedjes uit het verleden’, aldus Caselyn Schüperclaus-Fransisco. De successen van Musicals in Concert en Musicals in Ahoy hebben er uiteindelijk toe geleid dat Danny met het idee naar Erwin van Lambaart is gegaan. ‘Hij vertelde me wat het idee inhield en vroeg me of wij er vertrouwen in hadden. Op mijn beurt vroeg ik hem of hij er vertrouwen in had, want als hij er vertrouwen in heeft, hebben wij dat ook’, vertelt van Lambaart met een brede glimlach. De lange samenwerking tussen Van den Ende en De Munk en het vertrouwen leidde uiteindelijk tot een realisering.

‘De Munk Live is een ‘sentimental journey’ van uw en zijn muzikale verleden’, een quote uit de beschrijving van de show. Het idee is dan misschien afkomstig van Danny, de show is zeker niet alleen van hem. ‘De liedjes zijn in samenspraak uitgezocht. Er komen liedjes in voor die ik niet eens kende, maar die wel iets betekenen voor anderen in het creatieve team’, aldus Danny. Er is veel afwisseling te vinden in te show, voor ieder wat wils. Rock, pop, musical, opera, maar ook Cubaanse muziek, Danny draait er zijn hand niet voor om. Er is vooral gekozen voor wat minder voor de hand liggende nummers. ‘Het programma is zo allround omdat er een uitdaging voor me in moet zitten. Door de verschillende stijlen kan ik laten horen wat ik kan met mijn stem.’
Alles wordt in de oorspronkelijke taal gezongen, maar aan de arrangementen is wel gesleuteld. Zo wordt er een verassende R&B-versie van ‘Heart full of love’ (Les Miserables) gebracht. ‘Als ik heel eerlijk ben vind ik deze versie beter dan het origineel. Stephan Geusebroek heeft sommige stukken op fantastische wijze herschreven. Die man kan toveren met muziek.’ Het instuderen van de nieuwe arrangementen zorgt soms voor wat verwarring, maar gaat aardig. Caselyn heeft er weinig moeite mee. “Tijdens Miss Saigon maakten we in de bus wel eens R&B-versies van liedjes uit de show. We hadden dan de grootste lol!”

Ondanks de titel van de show, De Munk Live, vindt Danny dat de show niet van hem alleen is. �Ik ben een ensemblemens, wil graag mensen om me heen hebben. Het draait niet alleen om mij�. Danny wordt in de show bijgestaan door Caselyn Sch�perclaus-Fransico, Nurlaila Karim en Sandy Kandau. De eerste twee hebben afgelopen jaar met hem samengewerkt in Musicals in Concert 2. �Mijn aandeel in deze show zal niet veel verschillen van die in Musicals in Concert 2�, verteld Caselyn. Zij is 10 jaar geleden van de Filippijnen naar Nederland gekomen voor een rol in Miss Saigon. Toch heeft ze wel wat met Nederlandse muziek. �Mijn man is Nederlands en hij draait vaak Nederlandse muziek in de auto. Ik vind vooral de teksten mooi, er zit veel gevoel in.�

De Munk Live start op 2 oktober met een serie try-outs. Op dinsdag 12 oktober is de premi�re in het Zaantheater te Zaandam.

17 September 2004
N.v.t.
Amsterdam
Officiële website

De Munk Live, Caselyn Fransico